• Game Modes (Career, ESPN Grand Slam Classics & Tournament)
  • Training (Tennis School & Practice Court)
  • Xbox Live (Head to head, Grand Slam Corner, Online Tournaments, Leaderboards & My Tennis Online)
  • Creation Zone (Create Player & Share a Pro)
  • My Tennis (Settings mm.)

25 st tennisproffs bjuds det på däribland 9 kvinnliga så som systrarna Williams, Sharapova med flera. Bland de fjorton manliga tennisspelarna finner vi b.l.a Federer, Borg och Edberg.

Play now-läget är självsägande, du startar ett spel med någon av de 25 tennisspelarna eller någon du skapat själv, du kan spela singles eller doubles, en till fyra spelare i soffan. Dock finner jag det fruktansvärt lustigt att när jag väljer Maria Sharapova som mitt egna val som ska möta Rafael Nadal hör jag ESPN-kommentatorerna säga: “This will be a good match between these two girls”. Tänkte dom fel eller helt rätt här? Ja, jag låter ESPN svara på den frågan. Du kan även givetvis välja vilken typ av plats du ska spela på; Gräs, Lera, osv, vilket ändrar hastigheten för spelarna på de olika platserna I karriärläget har du 10 spelår på dig att bli världens bästa tennisspelare.

Här, precis som i andra tennisspel, får du skapa dina egna tennisspelare med olika val som kön och längd, men du har även möjlighet att ladda ned ditt egna ansikte från EA Sports sida om du har ett konto där. Jag satt i tio minuter och lyckades skapa en ganska lik avbild av mig själv (även om jag inte har ett så stort huvud). Det som finns att välja vid skapande är ganska standard idag men grafiken är mycket snygg och ganska verklighetstrogen vid skapandet. Under karriärläget kan du (vilket rekommenderas starkt) träna upp dina färdigheter som i andra tennisspel för att bli bra genom att utföra olika aktiviteter. Du kan boosta din hastighet, serve, m.m. för att du ska komma mer i form inför turneringar och matcher.

Det finns inga direkt roliga mini games som i Virtua Tennis 4 och jag påpekade även i Top Spin 4 att detta är ett roligt inslag som jag saknade, vilket jag även gör här. Det kunde varit valfritt och gått att stänga av/på. I grund och botten liknar spelstilen och upplägget mer Top Spin än Virtua Tennis. Detta är nödvändigtvis inget negativt men det är något jag personligen saknar i Grand Slam Tennis 2.

ESPN Grand Slam Classics bjuder på klassiska matcher mellan olika tennisstjärnor. Här kan man t.ex. spela de legendariska matcherna mellan systrarna Williams där Serena vann och blev Grand Slam-vinnare i damernas för fjärde året i rad. Ett roligt läge men det hade behövts mer än sex stycken för att få mig att känna att jag verkligen vill stanna kvar och spela igenom dessa. Att vinna poäng, låsa upp free play och möjligheten till framtida DLC kanske lockar en hel del spelare men inte mig.

Tournament är precis som det låter turneringsläget i single player och du skapar en bracket med upp till 16 spelare där bana, kön, antal spelare, games, sets och svårighetsgrad går att ställa in. Här kan du antingen välja automatisk fyllning av brackets eller själv sitta och skapa kombinationer.

Träningsläget är uppdelad i två lägen. Tennis School som lär ut grunderna för kontrollen, termer och regler för både sporten och spelet, samt Practice court som helt enkelt består av en bollmaskin som spottar bollar i olika hastigheter genom olika svårighetsgrader (en jätte onödig funktion och läge enligt mig)

Kontrollen är bra, enkel och man lär sig snabbt grunderna, dock skiljer sig detta lite då EA valt att rikta in sig mer på de två analoga spakarna och detta kallar dom “Total Racquet Control” som kontrollerar smashing forehands, backhands, overheads och volleys med precision, träffsäkerhet och kraft. Det går ju dock lika bra att använda sig av de andra knapparna, vilket jag föredrar. Det som också skiljer Grand Slam Tennis 2 från konkurrenterna är svårighetsgraden; jag påstår mig inte vara ett tennisproffs men det är inte lika lättspelat som konkurrerande titlar. Tyvärr känner jag mig som en sopa på banan istället för som en tennisentusiast på väg upp i eliten. Efter ett tag vänjer man sig men det är en inlärningskurva som inte är för alla.

Musiken i tennisspel är av någon konstig anledning 9 av 10 gånger helt sjukt bra, till och med så bra att man vill ha soundtracket och bara chilla till eller ha på i bakgrunden innan man drar ut med vänner en helg. Grand Slam Tennis 2 är inget undantag utan bjuder även det på loungemusik som blandas med elektroniskt och dance. Ljudeffekterna från rackets, bollar och grymtande från spelarna är också top top notch. ESPN kommentatorerna är något som tillför lite extra (även om de tror att Federer är av kvinnligt kön) och jag gillar att man kan stänga av dem om man nu vill det.

Australia Open, Wimbledon Championships, Roland Garros Paris och US Open är de turneringar som erbjuds under spelets färd. Wimbledon är exklusivt för just Grand Slam Tennis 2 och tennisfans lär älska detta faktum. Realismen i skapandet av banorna är mycket bra och det känns som om man nästan är där.

Att spela online fungerar utan tennisarmbågar och har du ett EA Season Pass (vilket du får när du köper spelet, såvida det inte är begagnat) så kan du enkelt ta dig online mot andra tennisfantaster, fanatiker och proffs. Jag upplevde inget lagg under matcherna jag spelade men laddningstiderna då du ska skapa karaktärer är lite väl lång. AI:n är mycket bra och såpass verklighetstroende den kan bli med dagens teknik. Sportspel om något är väldigt beroende av en bra, anpassande AI, och AI:n som EA Sports kallar P.R.O (Professional, Realistic, Organic) är mycket bra och spelstilarna och sättet rörelserna utförs av tennisstjärnorna känns verklighetstroget.

I grund och botten är Grand Slam tennis ett bra, gediget tennisspel som fans av sporten troligen kommer förälska sig i och spendera massvis av timmar med. Men i min bok vinner det inte en match mot Virtua Tennis 4 som enligt mig är det roligaste och bästa tennisspelet på länge med Top Spin 2 in på en andra plats. Grand Slam Tennis 2 tar bronsplaceringen men gör det starkt och utan att vara en stor förlorare. För kom ihåg: det är hur man spelar spelet och inte att vinna som är målet.

Grand Slam Tennis 2

Grand Slam Tennis 2
8