Spelbloggen Nixel Pixel har snubblat över lite information gällande en av årets största släpp. De flesta känner väl till att Halos flerspelarläge har varit legendarisk, där varje instans av spelet innehåller spellägen och spelstilar som passar sin publik.

343 styr skeppet som huserar det nya projektet och rabiata fans undrar vad de kommer göra annorlunda jämfört med tidigare utvecklaren, Bungie. Det som Nixel Pixel har lyckats skrapa ihop skulle närvaro av lite datorstyrda motståndare, det vill säga bots, för att simulera strider och få lite mer erfarenhet om banorna innan man slänger sig ut bland frag-hungriga fans.

Informationen kommer från en utvecklare som har jobbat med spelet sen juli 2011 där hans uppgifter och ansvarsområde i spelet var att inkludera följande punkter:

  • Skrivit automation i C# som används i spelets C++ hooks för att skapa bottar som slåss mot varandra för att belasta flerspelarläget.
  • Skapat automatiserade bottar med hjälp av C# för att systematiskt testa miljöer för flerspelarläget och kampanjen.
  • Specialanpassat verktyg som tillåter vem som helst i teamet att köra bottar på deras konsol under natten. Användande av SQL databas för att tillåta att bottarna körs samtidigt
  • Underhållit och uppgraderat existerande utanför-spelet-verktyg och verktyg för bug-insamling baserat på teamets och personliga begäran.
  • La till ’data mining events’ med hjälp av C++ för att samla spelinformation för testsyften.
  • Skapat test-specifikationer, testscenarion och översåg all testning för flera områden av spelet.
  • Jobbat med att ledning av test för att etablera naming conventions och generella standarder för att använda interna verktyg.
  • Vidhållit att utveckla standarder för både C# och C++ (Kodanalys, StyleCop).
  • Deltagit i arbetsgrupper för att hjälpa att styra utvecklingen av framtida verktyg.

De första tre punkterna var de som var mest intressanta, då det tidigare aldrig har funnits några botar i flerspelarläget i Halo-universumet. Det är första gången man hör talas om närvaron av botar, som har använts att testa miljöerna i flerspelarläget.

De flesta människor kanske tycker att det är en vanlig funktion som används i utvecklingen; däremot går det att argumentera mot att de skräddarsydda testverktygen för att köra botarna på utvecklingskonsoler kanske är just den nya funktionen som blir introducerad i den färdiga versionen av spelet.

De flesta högprofilerade flerspelarspelen inkluderar botar nu för tiden, för att ge spelaren en uppfattning om hur stridsfältet kan se ut innan man beger sig online, det skulle alltså inte vara en speciellt stor överraskning om den här funktionen medföljer nästa instans av spelet.

Det skulle kanske också förlänga speltiden för hela spelet genom att öppna en virtuell dörr av möjligheter för de som faktiskt föredrar att spela för sig själva.

Källa