Apple har i dagarna anställt marknadschefen, Robin Burrowes, från Xbox LIVE för att leda marknadsföringen för iTunes App Store.

Om Apple är seriösa med att bli en utmanare för gamingindustrin och konkurrera med Microsoft och Sony så behövs den bästa som finns. Detta inkluderar att anställa folk som redan arbetar inom industrin, vilket är precis vad de håller på med genom att anställda marknadschefen Robin Burrowes.

Burrowes har jobbat med Xbox i 7 år, övervakande över Xbox LIVE. På senare tid har han promotat den senaste uppdateringen för Xbox 360 dashboard.

Apple fortsätter att plocka in kända namn från tvspelsindustrin, förra året anställde dem tidigare Nintendo PR-chef Robert Saunders för att hjälpa promota appar för iPad, iPod och iPhone. Ungefär samtidigt anställdes även Nick Grange för att fokusera på PR för Apples hårdvara. Nick har tidigare jobbat Activision, EA och Xbox som PR-chef.

Med dessa anställningar visar Apple hur seriösa de är med att ta gaming-delen hos sina enheter till nästa nivå. Företaget har redan påverkat industrin massor under de senaste två åren med iPhone-spel så som Angry Birds och Peggle, som har sålt mer exemplar än det största konsolspelen. Fler och fler människor fortsätter att flockas kring mobilspel på deras iOS-enheter och det finns inget tvivel om att Apple hoppas på att ta nytta av den växande marknaden.

Med rykten om iPad 3 så som en QXGA (1635×2048 pixels) skärm och ännu mer processorkraft borde spel mobila enheter konkurrera om pengarna mot väldigt många konsolspel. Det går inte att förneka att mobilspelsmarknaden växer och att Apple definitivt är på väg i rätt riktning.

Källa