BioShock Infinite kommer att återvända till en tid då spelen krävde mer av spelarna, en tid där det faktiskt betydde något att dö och det vara bara de bästa som kunde ta sig till slutet.

2K Games har avslöjat ”1999 mode”, som är designat att utmana spelaren på flera olika sätt som inte finns med i standard-läget, oavsett svårighetsgrad.

”Vi vill ge våra äldsta och mest hängivna fans valet att gå tillbaka till våra rötter,” sa Ken Levine, creative director Irrational Games. ”I ’1999 Mode’ står spelaren inför mer av de permanenta konsekvenserna från deras gameplay-val. I BioShock Infinite kommer spelare att svettas ut resultaten av sina handlingar. Dessutom kommer ’1999 mode’ kräva att spelaren väljer specialicering och fokusera på dem.
Jag är en oldschool-gamer. Vi ville vara säkra på att vi hade alla speltyper av gamers som mig. Så vi tog helt enkelt tjuren vid hornen och frågade dem, på vår websida, med en serie av frågor om hur de spelar våra spel. 94,6% av svaren indikerade att uppgraderingsval försärkte deras BioShock-upplevelse. Däremot 56,8% indikerade att behöva göra permanenta val om deras karaktär skulle göra spelet ännu bättre.”

”1999 mode” kommer också erbjuda mer krävande vapen, krafter och hälsohantering, och ta en mycket striktare vinkel på player respawning – förvänta dig att komma direkt till Game OVer-skärmen om du saknar resurserna att få komma tillbaka till liv.

BioShock Infinite är förväntat att hamna på hyllan i spelbutiken senare under året för Xbox 360, PlayStation 3 och PC.

Hur tycker ni läsare? Har spel blivit för lätta och skulle ni vilja se det här i fler spel?

Källa