• Utvecklare: Traveller’s Tales
  • Utgivare: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1-2 Offline
  • Släpps: 2011-11-18

Lego Harry Potter är det andra och sista Lego spelet om filmerna. Är det ett fantastiskt Lego spel som alla kan tycka om? Både ja och nej.

Ja för att det faktiskt är ett underhållande Lego spel och ett par saker är mycket mycket bra. Nej för att det är mer eller mindre samma sak som de andra Lego spelen och har man spelat ett Lego spel har man spelat alla. Det man får tänka på är att vare sig temat är Star Wars, Pirates of the Caribbean eller Indiana Jones tillförs inte mycket. Visst har alla sina egna saker som lasersvärd, piskor m.m men i grund och botten känns det väldigt mycket samma visa.

Men även detta spel har sina brister och vid ett tillfälle satt jag fast en hel dag utan att komma vidare

Några är dock betydligt bättre än andra och Harry Potter The Later Years tillhör de bättre. Ni som sett filmerna vet vad det kommer handla om så storyn är inget att gå in på, för er som inte sett filmerna behöver ni inte oroa er. Det förekommer inga spoilers då Lego gubbarna inte kan prata utan bara göra ljud som oh, ah, mmmmm m.m. Detta är roligt den första kvarten av spelet men sen blir det snabbt gammalt. Musiken är dock en helt annan femma. Ljudet bjuder på väldigt bra toner och jag skulle nästan nominera musiken som en av de bästa från 2011. Klassiskt till pampiga symfoniarrangemang bjuds det på och mina öron njuter. För er som minns min Pirates of the Carribean recension var jag väldigt trött på repetitionerna som Travelers Tale bjuder på, men i Lego Harry Potter förlåter jag dem och väntar på deras nästa spel som faktiskt är Lego Batman 2. (yeay!)

Men även detta spel har sina brister och vid ett tillfälle satt jag fast en hel dag utan att komma vidare varpå en vän säger: “Har du provat alla knappar?”. Jag blir rasande när jag upptäcker att det var så enkelt som att trycka på B knappen, men detta klargjordes inte av spelet på något sätt så hur skulle jag veta det, speciellt då jag tidigare kunde använda A knappen för samma funktion som senare visade sig inte alls vara samma funktion trots att animationen och utförandet var densamma.

Ni som sett filmerna vet vad det kommer handla om

För övrigt bjuder spelet på mysig grafik och en skön stämning som Lego spelen ibland har. Frustrationsmomenten är få men finns där så är man som jag och otålig kan det bli påtagligt jobbigt att känna sig som en idiot medan en femåring skulle klarar det på hälften av tiden och helt utan problem. Innehållsmässigt bjuder även Lego Harry Potter The Later Years på en hel drös med karaktärer precis som i Star Wars The Clone Wars III där antal spelbara karaktärer var löjligt många och att få fram dem alla utan fusk är som att spela Dark Souls (se 10 min in). Även detta Lego spel bjuder på så många olika spelbara karaktärer i olika kläder att det är larvigt.

Dock är spelet underhållande och jag tycker det är en klar förbättring från tidigare Lego spel jag satt tänderna i, men som alla vet ska man inte äta saker som är svårsmälta för magen och Lego Harry Potter The Later Years är precis på gränsen av vad min mage klarar av. Är du ett stort fan av Lego spelen är det ett givet köp och om dina barn gillar Lego och du som förälder vill göra din dotter/son i 5-12 års åldern glad go for it! Jag själv inväntar ivrigt Lego Batman 2 som kommer ut i år (Om nu inte världen går i Lego bitar)

Lego Harry Potter: Years 5–7

Lego Harry Potter: Years 5–7
8