Ett MMO som många väntade på, en produktion som ingen hade insyn i, en rättstvist som få lyckades följa. Nu har äntligen den långa historien som kretsat runt det ursprungliga Fallouts upphovsstudio Interplay fått avslutas.

Fallout Onlines väg har varit lång, ostadig och hemlighetsfull, men konstant kantad av hoppfulla och hejande fans av spelseriens två första inlägg som verkligen satte ribban för postapokalyptisk atmosfär i spelkontext. Någon gång efter att Bethesda lyckades förhandla till sig de flesta rättigheterna till Fallout-varumärket i 2007 sattes arbetet igång att göra det enda de numer hade laglig rätt till; ett MMO. Utöver några få hintar och kommentarer var det dock länge helt tyst på Interplays front.
Mellan juni 2010 och mars 2011 så höjdes de tålmodigas hopp då Fallout Onlines officiella sida började visa tecken på aktivitet, intressehöjande nyhetsbrev började skickas ut och de öppnade slussarna för betatestningsansökningar. Nu har dock denna skakiga processen fått ett slut.

Igår gick Bethesda ut med nyheten att den utdragna rättsprocessen runt Fallout-rättigheterna äntligen har avrundats på deras officiella blog. Bethesda har sedan 2009 försökt visa att Interplay inte lyckats hålla sig till avtalet och att Fallout Online fortfarande knappt var påbörjat, och att Bethesda därmed borde ta över rättigheterna även till ett eventuellt MMO. På grund av den tidigare nämnda aktiviteten runt övergången 2010 – 2011 antog många att rättstvisten hade nått ett resultat som innebar att Interplay fick avsluta sitt MMO, men det är alltså inte förrän nu som allt är avgjort.

Slutresultatet verkar ha blivit ganska odramatiskt – alla rättigheter kommer överföras från Interplay och ZeniMax Media kommer betala Interplay motsvarande nästan femton miljoner kronor. Detta må inte vara en särskilt stor summa i kontexten, men med tanke på att de flesta trodde att ZeniMax och Bethesda inte skulle stanna upp förrän de totalt krossat Interplay får man se det som en något mer gemytlig avrundning.

Många såg fram emot nytt spel med starkare kopplingar till Fallout och Fallout 2, men detta blev mer och mer orealistiskt när flera av utvecklarna som blivit återanställda av Interplay lämnade projektet och själva spelutvecklingen skrevs över på den bulgariska Masthead Studios. De senaste åren har det känts mer en dröm än ett faktiskt konkret projekt, och i slutändan skulle det troligtvis ändå varit omöjligt att leva upp till förväntningarna i detta formatet. Bethesda har nu både kapacitet och rätt till att utveckla sitt egna MMO i Fallout-världen, men några detaljer runt eventuella planer har ännu inte offentliggjorts.