Från Paradox Interactive kommer ett strategispel från tidseran då man krigade med svärd, spjut och pilbågar. Defenders of Ardania är enligt utvecklaren, nästa generationens tower defense. Hur skiljer sig det här från tidigare spel? Läs vidare så får du reda på just den frågan. Versionen vi tittar på är för iPad, men spelet finns även till Pc, Xbox 360 och Playstation 3.

Defenders of Ardania är en typ av tower defense med twisten att man spelar två spelare samtidigt. I enspelarläget är det mot en artificiell intelligens som kan anses lite väl utmanande. Den som först slår ut motståndarens borg vinner. Spontant känns det som idén är bra då tower defense-spel ofta är underhållande och bra tidsfördriv. Dessvärre känns inte spelidén speciellt väl genomförd. Den artificiella intelligensen man spelar mot i enspelarläget är visserligen utmanande, men kanske lite väl intelligent. Eftersom man inte kan ändra svårighetsgrad blir det dessvärre ett negativt intryck. Det känns verkligen som att AI:n fuskar med exempelvis oändligt med pengar då det flödar ut soldater från dennes borg.

Som nämnt ovan ska man förstöra motståndarens borg först för att klara av banan och komma vidare till nästa. Man kan bygga olika typer av torn för att försvara sig mot anfallande fotsoldater – det här är tower defense-delen i spelet. De gör olika skada på olika typer av soldater så det gäller att blanda väl. Man får pengar för att göra skada på fiendens borg och när man dräper motståndarens soldater. Desto längre tid som går desto mindre pengar verkar man få och samtidigt pumpar motståndaren ut fler och fler fotsoldater. För att göra det hela mer utmanande är man begränsad till ett visst antal torn. Det gäller alltså att ha bra timing med att skicka ut soldater samt välja rätt typer av torn för att snabbt få ner motståndaren. Förutom dessa torn köper man även olika typer av soldater eller magi. Bland de olika typerna finner vi lätta och snabba soldater som inte tar mycket stryk, stora och långsamma soldater som tål mycket stryk och en som slåss medan han springer mot motståndarens borg. Bland magierna finns till exempel en trollformel som gör att dina gubbar tål lite mer under en viss tid eller en som gör att motståndarens soldater springer långsammare under en viss tid.

Kontrollschemat är väldigt simpelt. Man flyttar runt kartan genom att dra runt med fingret på skärmen. Soldater och magi väljs enkelt via en kontrollpanel till höger på skärmen. Ikonerna på kontrollpanelen är lätta att förstå vad de gör men man får ingen information om vad soldaterna har för egenskaper utan allt man får veta är vad de kostar.

Buggar hittar vi direkt när vi startar spelet.Vi får ett felmeddelande som klagar på Airplay (möjligheten att spela trådlöst till TV:n via en Apple TV). Några inställningar för att stänga av det i spelet finns inte. Flerspelarläget fungerar inte utan klagar bara på att man ska kontrollera nätverksinställningarna – alla andra appar kan kommunicera med nätet.

I övrigt är spelet är väldigt snyggt, snabbt och det flyter väldigt bra. Dock väger inte grafiken upp de negativa bitarna. Spelet har 18 varierande banor att kriga på. Vad gäller ljudet är musiken det bästa med hela spelet, dessvärre är ljudeffekterna väldigt upprepande och kunde ha haft bättre kvalitet och framförallt variation. Varje gång en soldat blir träffad av ett torn spelas samma ljudeffekt upp och det blir väldigt drygt att lyssna på efter en stunds spelande. Tack och lov kan man sänka volymen för ljudeffekterna under inställningsmenyn.

Sammanfattningsvis … ja vad skriver man? Vi anser att spelet är riktigt dåligt. Det känns inte färdigt då den artificiella intelligensen ständigt känns som den har oändligt med pengar. Buggarna går att leva med då de inte påverkar enspelarläget. Det enda vi finner bra med spelet är som sagt musiken i bakgrunden. Den bristfälliga informationen om enheter och torn bidrar även till känslan att spelet inte riktigt känns färdigt.

Defenders of Ardania

4

4