Att göra ett spel för iPad kanske många tänker är en enkel uppgift, med tanke på att man har en begränsad prestanda att hålla sig till. Bara för att det finns en enkel spelidé betyder det inte att spelet i sig blir enkelt. Crystal Lights är ett väldigt bra exempel på detta. Spelet går ut på att man ska, lite förenklat berättat, blanda och dela upp färger i ett pussel. Som namnet antyder har det att göra med kristaller och dessa skall belysas med en ljusstråle. Grundfärgen på strålen varierar i färg och det är med hjälp av olika typer av kristaller och speglar man ska lösa pusslen.

Svårighetsgraden i spelet varierar, vissa löser man – eller i alla fall jag – nästan på en gång, medan andra gör mig tunnhårig då jag nästan sliter mitt hår från skallen. Spelet är ändå kul och eftersom pusslen är så pass varierande i svårighetsgrad får man alltid någon form av tillfredsställelse. Framgång gör en glad, även om det är klurigt emellanåt!

I bakgrunden hörs ett ständigt skimrande ljud som hjälper till att hålla nere vreden. I övrigt håller ljudeffekterna en ganska standard-nivå – inget speciellt, tråkigt nog. Man hade nog kunnat putsa lite extra här för att öka det en nivå till.
Grafiskt är spelet enkelt men ändå snyggt. Den grafiska stilen känns helt rätt och det är enkel att förstå vad alla kristaller och speglar har för funktioner. Användargränssnittet är extremt simpelt att hantera, man flyttar sin ljusstråle med fingret till önskad position och taktiskt utplacerade på varje pussel finns ett plustecken. Genom att trycka på plustecknet väljs vilken typ av kristall som skall placeras ut. Vilka kristaller eller speglar som går att välja mellan varierar beroende på pussel. Råkar man placera kristallen fel, ja då drar man den helt enkelt dit man vill ha den.

Crystal Lights är alltså ett snyggt och stilrent pusselspel för iPad, och för 7 kr är det helt klart en bra deal. Det finns många pussel att lösa och vissa är riktigt kluriga, vilket innebär mycket speltid, och enligt uppgift finns det totalt 121 pussel att lösa.

Spelet fungerar även utmärkt till andra iOS-enheter som iPhone och iPod Touch.

Crystal Lights

7