Halo: Combat Evolved Anniversary är en hyllning till det första Halo-spelet som släpptes för tio år sedan som då utvecklades av Bungie Studios. Nya Combat Evolved är det första spelet som kommer från 343 Industries sedan Bungie lämnade spelserien. Spelet innehåller kampanjen från första Halo-spelet med en uppdaterad grafik och använder en mix av två spelmotorer, originalmotorn från tidigare Halo-spel som utvecklades av Bungie och en ny motor som skapades av 343 och Saber. Det är denna nya motor som används för att återskapa kampanjen i Full HD. I spelet har man möjligheten att byta mellan den nya och den gamla grafiken genom en knapptryckning. Detta är en rolig funktion som visar hur långt utvecklingen har kommit under dessa 10 år. Även om den nya grafiken inte mäter sig med andra nutida FPS-spel är det ändå en upplevelse att se naturen och miljön uppgraderad i full HD. Miljön har alltid varit väldigt speciell i Halo-serien med sin natur, färger och design. Detta är något jag uppskattar med Halo. Speciellt då så många FPS-spel består av krigszoner med trasiga byggnader som går i en grå/beige färgskala. Halo har något speciellt i sin design.

Kampanjen i Combat Evolved är relativt kort men den omgjorda har vissa nyheter som ger den en längre hållbarhet. Exempelvis har 343 lagt till terminaler liknande de som finns i Halo 3 samt infört det skull-system som första gången introducerades i Halo 2. Terminalerna erbjuder små kortfilmer som lägger till lite i storyn medan skulls används för att förändra villkoren i spelet, till exempel att Covenant har dubbel mängd i hälsa eller att spelaren får oändligt med ammunition. Största ändringen i kampanjen är att det finns ett flerspelarläge som är tillgängligt i både splitscreen och online. Det är kul att spelet i stort sätt har blivit lämnat ifred när det kommer till gameplay. Banornas struktur, fiendernas AI och vapenbalansen är praktiskt taget densamma som i originalet, vilket betyder att M6D Pistolen är användbar igen. Men man får ta det onda med det goda. Det är många cut scenes som triggas i tid och otid. Många gånger måste man spendera tid att hitta den sista grunten (som alltid gömmer sig) innan nästa våg av fiender kan triggas eller nästa checkpoint utdelas. I samma anda kan spelet ibland ge övertydliga instruktioner om nästa steg medan man ibland springer runt och letar efter en knapp eller går vilse i korridorer i 10 minuter utan ledtråd eller hjälpmedel.

Halo: Combat Evolved Anniversary består av två delar; originalkampanjen från Combat Evolved omgjord till Full HD och ett flerspelarläge. Flerspelarläget är inte från originalspelet utan kan mer ses som en expansion till Halo: Reach och har därmed en mycket bättre grafik än kampanjen. Däremot har 343 lagt till några nostalgiska banor från Combat Evolved och Halo 2 och även här kan man välja om man vill spela med den klassiska looken eller med uppdaterad grafik. Man måste inte ha Halo: Reach för att kunna spela Combat Evolved online och om man inte vill köpa Halo: Combat Evolved Anniversary men fortfarande vill spela de gamla banorna finns de tillgängliga att ladda ner som ett map pack via Xbox LIVE till Halo: Reach.

Värt att nämna är att även Halo soundtrack finns att tillgå i original version och i en omgjord version. Halo har ett väldigt dramatiskt och melodiskt soundtrack som redan för 10 år sedan var imponerande.

Halo: Combat Evolved Anniversary är ett spel för Halo-fans som gillade originalet och är ute efter en nostalgitripp. Jag har svårt att se att dagens FPS-spelare som inte har någon relation till Halo skulle finna denna omgjorda kampanj tillfredsställande och jag skulle själv inte rekommendera spelet till någon som inte har spelat Halo förut. Däremot anser jag att flerspelarläget är värt att prova på om man inte gjort det tidigare, men då kan man lika gärna införskaffa Halo: Reach, Halo 3 eller Halo: ODST.

Halo: Combat Evolved Anniversary

8

7/10