• Utvecklare: Namco Bandai Games
  • Utgivare: Namco Bandai Games
  • Genre: Fighting
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2-4 Online
  • Finns till: PlayStation 3
  • Släpps: 2011-11-25

Med Tekken Tag Tournament 2 inte långt från sin release så har Namco valt att återuppliva fans samt nya spelares förtjusning i klassisk arcade fighting med en HD-remake av Tekken Tag Tournament 1 som ursprungligen kom ut till PlayStation 2 nästan 12 år sen. Namco har dock insett att de måste erbjuda mer än bara en HD-remake om spelare ska vilja betala för en hårdkopia så det finns även en liten demo av TTT2 samt filmen Tekken Blood Vengeance som för övrigt går att se i 3D för de med rätt sorts TV. Kan hela paketet rättfärdiga priset är frågan? Fortsätt läsa för att ta reda på det.

Det första jag bestämde mig för att prova på var såklart Tekken Tag Tournament 1 som jag förväntansfullt ville se vad för sorts modes som fanns tillgängliga. Det som slog mig först var dock att spelet inte har någon online-kompatibilitet. Detta fans inte i varken arkad, PlayStation 2 eller den första remaken från 2008 heller, men det är ändå något som jag hoppats på då detta alltid ger fightingspel en stor bonus när det kommer till hållbarhet. Faktum är att några nya modes verkar inte ha kommit till med denna remake utan spelare kan enbart förvänta sig en grafisk uppdatering, precis som titeln antyder. Detta betyder däremot inte att TTT1 är ett dåligt spel, grunderna av Tekken Tag är fortfarande ganska unika och spelstilen är absolut lika roligt som när man spelade på PlayStation 2. Att säga att detta är en fullständig cash-in vore helt fel men för fans som redan äger en PlayStation 2 och originalet skulle jag inte säga att grafiken är tillräckligt bra för att validera ett köp. Åtminstone inte ifall man ändå bara är intresserad av TTT1.

Efter TTT1 var det dags för demon av den kommande uppföljaren och det är verkligen en underskattning att säga att grafiken ser lite bättre ut. Det är inte det snyggaste fightingspelet på marknaden men de ljusa och kraftiga färgerna gör att bakgrunderna och atmosfären känns mycket mer påtaglig. Omgivningen är även mer än bara ögongodis nu då banor i TTT2 faktiskt kan gå sönder och öppna upp nya partier för slagsmålen att gå till. Att spela Tag i ett mer modernt spel har även fört med sig en del förbättringar som möjligheten att länka ihop flera attacker till en combo genom att snabbt skifta mellan sina kamrater i rätt takt. Att utföra dessa combos är högst tillfredsställande men demon erbjuder inte på väldigt mycket. Inget online och bara 4 karaktärer gör att demon knappast känns prisvärd. De fyra karaktärerna som finns tillgängliga är Alisa, Xiaoyu, Devil Jin och Devil (aka Devil Kazuya). Att dessa fyra karaktärer är huvudkaraktärerna i filmen Tekken Blood Vengence är nog inte någon slump heller.

Tekken Blood Vengence kommer som sagt med på skivan också och trots att detta inte är ett spel så kommer jag ge en kortfattad åsikt om filmen. Jag har tyvärr inte kunnat se filmen i 3D så 3D-upplevelsen kanske är väldigt bra men det är nog inget som markant kommer påverka kvalitén. Filmen är kort sagt inte något mästerverk. Vad man kan förvänta sig är en ganska typisk Japansk film med melodramatiskt skådespeleri och undermålig CGI för att vara gjord 2010. Efter öppningssekvensen där Nina och Anna slåss mot varandra med en brinnande lastbil i bakgrunden så blir filmen aldrig lika actionpackad igen. Faktum är att mycket av filmen känns bara larvigt och vore det inte för en viss cameo på slutet av filmen så skulle jag påstå att den var lika intressant för fans av serien som Twilight är för vampyrälskare.

Tekken Hybrid vet att den inte har någon enstaka prisvärd installation på skivan och försöker att kompensera med flera mediokra tillägg, tyvärr slår det slint för Namco som missar att komma med något som vore intressant för fans av serien och samtidigt inte har något lukrativt för nya spelare som bara letar efter ett bra fightingspel. De enda som jag kan föreställa mig som skulle tycka att detta vore något att ha är de som antingen samlar på ALLA Tekken-utgåvor eller de som är för lata för att koppla in sin PlayStation 2 och vill istället spela TTT1 på PS3 av ren bekvämlighet. Alla andra kan lika gärna vänta på Tekken Tag Tournament 2 som kommer lite senare nästa år.

Tekken Hybrid

5

4/10