Mitt namn är Jack. Jag är jagad av en mystisk organisation efter en incident, och jag måste fly. Jag måste överleva. På grund av vad jag har gjort står jag i skuld, en riktig stor skuld som jag inte kan betala själv. En kollega har tipsat mig om ett race, The Run – Från San Francisco till New York. Prispotten är 25 miljoner dollar, det kan hjälpa mig fri. Problemet… Jag måste vinna över 200 andra deltagare. Både polisen och organisationen vill inte att jag vinner.

Det är nu det börjar

För första gången i historien av Need for Speed kommer man ha möjlighet att lämna bilen, till fots. Är detta ett smart drag av EA? Vi får se!

Det intro som vi serveras är både detaljrikt och välkomponerat, sett ur det fotografiska perspektivet. Imponerande och höjer ribban ännu ett steg jämfört med andra och tidigare spel. Resten av kommande mellansekvenser är lika välkomponerade, samt renderade med hjälp av spelmotorn – Frostbite 2. Att spelmotorn kan leverera vet vi sedan tidigare tack vare Battlefield 3, men det är en helt annan historia och ett helt annat spel. Detaljrikedomen är inte fullt lika hög dock, texturer känns ibland lite av en lägre kvalitet men påverkar inte spelets totala upplevelse. Spelet handlar om hastighet, och även på den här punkten levererar Frostbite. Dock är laddningstiderna inte speciellt snabba men installerar man spelet på hårddisken blir de förhoppningsvis betydligt bättre. Vi hade inte möjlighet att installera spelet på hårddisken under testet.

Spelet bygger ständigt upp stämningen med hjälp av musik och miljö, men tar även hjälp av polisradions ständiga tjatter. Dock märker vi väldigt ofta hur spelet fuskar för att göra det svårt för dig. Det är extremt mycket rubberbanding och ibland verkar motståndare till och med teleportera sig en bit framför dig. Vid ett tillfälle låg vi först runt en kurva, driftade och helt plöstligt var två bilar långt före utan att ha kört förbi. Polisen har inte heller några problem att hänga med, trotts att man kör en superbil och de har en stadsjeep. Under racet måste man utföra vissa uppgifter för att komma vidare till nästa. Det kan vara att du måste vinna över de tio bilar i gruppen, eller helt enkelt fly från polisen. Under spelets gång låser man upp nya färdigheter så som nitro (som fylls på automatiskt vart efter, till man uppgraderar den så den fylls på när man kör aggressivt). Nya bilar och godis (så som ikoner och bakgrundsbilder) till din förarprofil blir också upplåsta under spelets gång. Man kan byta bil under racet genom att åka in till en bensinmack, olika bilar har olika svårighetsgrad. Det finns även ett ”challenge mode” där det handlar om att helt enkelt komma först och få så hög poäng som möjligt, ju mer challenges du klarar av desto mer låser du upp. Banorna är små och anpassade efter varje challenge och de datorstyrda spelarna kan vara knepiga.

Hur är det då att vara utanför bilen? Är det som GTA eller något openworld-spel? Nej, det är det inte. Förutom spelets story, att komma först till New York, är man även jagad av polisen på grund av det pågående racet. Till exempel fastnar man i en vägspärr och måste då fly, hela händelseförloppet här är att trycka på knappar – quick time events. Man får inte styra gubben själv utan han springer enligt förutbestämd rutt och allt man får göra är beskåda samt trycka på knappar på handkontrollen enligt instruktioner på TV:n. Man måste inte träffa 100% rätt alltid utan man får ibland missa en eller ett par stycken.

The Run kräver online pass för att man ska kunna spela det online, detta eftersom det är så ihopbakat med Autlog. Har man köpt spelet begagnat får man alltså slanta ut med en extra liten peng. Hur som helst, Autlog är en riktigt eggande och peppande funktion, vad den gör är att efter varje race listar din tid och jämför den med dina vänner. Smart sätt att få folk att fortsätta spela och försöka bräcka sina vänners rekord. Autolog går även att komma åt med hjälp av sin webbläsare. Där kan du jämföra statistik med dina vänner, spara bilder från fotoläget och följa din framgång i spelet. Detta finns även tillgängligt i en nedbantad version direkt i spelets meny.

Flerspelarläget är ungefär som enspelarläget med skillnad att du spelar mot folk, eller med vänner. Man kommer fortsätta låsa upp nya färdigheter, bilar och annat. Det finns olika typer av spellistor som begränsar vilka typer av bilar man kan använda, där även upplåsningsmöjligheterna varierar.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det här är ett av de bästa bilspelen jag har spelat under årets lopp, kanske de senaste åren till och med. Mycket fartfylld action med ständigt motstånd från både motståndare i racet men även banan i sig. Miljöerna och klimatet är varierande och vackra, allt från snirkliga och snöiga bergsvägar till nästan raksträckor i öknen. The Run är väldigt utmanande, och verkar som sagt fuska för att du ska förlora. Något som visserligen alltid har funnits med i Need For Speed-serien.
Många bilar finns det att låsa upp på olika sätt, vissa kräver att man klarar utmaningar i storyn medan andra kräver att du klår folk i flerspelarläget. Bilarna är självklart licensierade och finns en helt uppsjö av olika versioner av samma modell.

Det var länge sen jag blev så hetsad av ett bilspel.

Need For Speed: The RUN

8