Alla har vi varit små, och de flesta har nog haft en dröm om att vara som James Bond. En superspion med flashiga gadgets och som reser jorden runt för att lösa uppdrag. GoldenEye 007: Reloaded är det närmaste vi kommer, bortsett från sitt original så klart.

Hur är det då att vara James Bond?

Har man sett filmen Golden Eye kommer man verkligen känna igen sig förutom att spelet utspelar sig ur en annan vinkel än filmen. Här får man följa allt ur James synvinkel, vilket blir lite mer ”bakom kulisserna”, vilket uppskattas. Mycket har förändrats från filmen och originalet framförallt. Till exempel ser vi Daniel Craig som Bond istället för Pierce Brosnan, som annars är skådespelaren i filmen. Men även skillnader på miljöer, vapen och fordon. Majoriteten vapen har inte sina verkliga namn utan har några påhittade namn. Dock gäller detta inte Walthers utbud, vilket kanske kan ha påverkat avsaknaden av andra tillverkarnamn och modeller, då det är Bonds signaturmärke. Några av röstskådisarna finns med, så som M och James (i form av Daniel Craig så klart), vilket är en skön detalj. Dock är det lite synd att röster och ansikten inte har anpassats på resterande karaktärer i spelet – men det är väl en kostnadsfråga förstås.

Styrningen i spelet är inte som sitt original på Nintendo 64, som det kanske kan råda lite delade åsikter om. Den är som i de flesta shooters, som till exempel Call of Duty-serien. Knapparna har samma upplägg vilket gör det lätt att komma in i spelet, man slipper lära om sig. Hoppa är däremot inget som man kan göra, förutom att hoppa över objekt på banan. Inget som direkt förstör spelet, även om det ibland är lite frustrerande att man inte kan gå upp för en liten kant på sidan av en ramp. Däremot måste vi verkligen klaga på fordonshanteringen i spelet. När man får bränna runt i en stridsvagn är det nästan omöjligt att hantera hur stridsvagnen roterar och beter sig. Ibland får den för sig att börja köra åt höger istället för rakt fram, och det är väldigt knepigt att få den att köra dit man vill igen.

Grafiken i spelet ser bra ut och vi stöter inte på några grafiska egenheter så som inpoppande texturer eller andra konstigheter i animationer eller bandesign. Spelet är fullt av scriptade events så som att fiender ploppar fram, ibland rakt framför näsan på en och ibland sköts det väldigt snyggt genom att öppna dörrar från andra rum. Den artificiella intelligensen känns väldigt bra, nog en av de bästa på bra länge. Fienderna försöker ständigt flankera en medan man har fokus åt ett håll – så det gäller att hålla koll på sin minimap!

Förutom huvuduppdragen finns det även små sidouppdrag samt små gömda emblem på varje bana. Sidouppdragen kan vara så som att hitta alla väskor med förnödenheter eller samla ‘intel’ åt MI6. Dessa är inget krav att klara av, man kommer vidare i storyn ändå. Emblemen är väl dolda och även här är det inget krav på att hitta alla. Även om uppdragen inte är helt enligt hur filmen utspelar sig fastnar vi ändå. Spelet har väldigt varierad uppdragsdesign. Det är stundtals mycket smygande som kan övergå till fartfylld stressaction.
Det finns inget savesystem mer än checkpoints, som förvisso är väldigt smart utplacerade. Dör man börjar man inte långt tillbaka, pluspoäng för detta. För alla hatar väl när de glömmer att spara och måste börja om?

Flerspelarlägen finns det många att välja och vraka mellan, och det går även att låsa upp fler. Här märker man av spelets begränsningar. På de mer öppna banorna upplevs det att bildhastigheten sänks och det annars flytande spelet blir hackigt och får en väldigt negativ inlevelse. Då det är många spellägen förväntade man sig kanske ett lite mer finslipat flerspelarläge. Det finns även andra problem, som att under ”team conflict” (team deathmatch med nytt namn) så återuppstår man ibland framför en fiende. Vilket oftast leder till en väldigt snabb död. Större delen av flerspelartestet sitter vi ensamma i en öppen lobby och väntar på att spelare ska komma in, men det kommer aldrig någon. Dessvärre verkar det bara vara Team Conflict och Golden Gun (alla mot alla, där Golden Gun är ett vapen som dödar på ett skott) som folk spelar, alla andra lägen är helt döda.

Ljudet i enspelarläget håller god kvalitet och finns inget att klaga på. I flerspelarläget däremot är det väldigt förvirrande, speciellt med hörlurar. Golden Eye Reloaded verkar inte alls ta hänsyn till nivåskillnader och det låter som om folk står bredvid dig och skjuter även om de är på andra sidan en vägg eller våningen under. Musiken går enligt James Bonds stil genom åren, pampig.

Gadgets är något som alltid varit en grej i Bond-filmer, GoldenEye innehåller inte så mycket gadgets. Du har din pistol, med möjlighet att ta upp annat, och en mobiltelefon som har lite olika funktioner. Du använder den bland annat för ansiktsigenkänning för att träffa din kontaktperson, men först och främst till att hacka olika saker under spelets gång.

Sammanfattningsvis är spelet bra och actionfyllt, man känner sig verkligen som Bond. Dock går spelet i vågor då det från och till känns som vissa detaljer har blivit framstressade eller inte fått lika mycket fokus eller uppmärksamhet som andra delar. Detta kombinerat med att majoriteten vapen har andra namn och beteckningar än deras verkliga motsvarigheter får detta att kännas lite billigt. Det kanske är en liten sak att fastna på, men när man klart och tydligt ser en H&K MP5 omdöpt till ”Sigmus 9” skär det lite i själen. Då James använder vapen från tillverkaren Walther kan det även ha något med saken att göra, då dessa har samma namn som i verkligheten. Flera gånger under spelets gång hoppar vi till av att till exempel gasrör exploderar, vilket kanske antyder att spelet är väldigt fängslande. Dessvärre drar flerspelarläget ned hållbarhetsbetyget då det helt enkelt inte verkar finnas folk som spelar det online. Det finns även andra problem med flerspelarläget. Ljudmotorn håller inte då spelet inte verkar ta någon direkt hänsyn till nivåskillnader eller väggar. Bilduppdateringsfrekvensen sjunker stundtals eller ofta under 30 bilder per sekund, vilket får spelet att hacka. Men när det väl flyter på och man faktiskt hittar några att spela med så är det ganska underhållande.

GoldenEye 007: Reloaded

6

6/10