Återigen är det dags att sadla den moderna krigsföring som erbjuds i Modern Warfare 3. Hur står sig Modern Warfare-serien idag? Håller den gamla grafikmotorn än och vad har hänt med flerspelarläget?

Det första som händer efter att enspelarkampanjen är igång är att man får välja om man vill se scener som kan uppfattas stötande. Efter flygplatsscenen från förra spelet är detta tillagt och vi förstår varför. Storyn fortsätter där MW2 slutar, man får ingen direkt återblick på vad som har hänt – men de flesta hade nog skippat den ändå.

Alla detaljer känns väldigt finslipade, som hur de datorstyrda karaktärerna beter sig, animationer och scriptade events. Trots sitt ganska schizofrena hoppande mellan olika karaktärer är kampanjen väldigt välgjord och varierar från trånga korridorer till undervattensuppdrag och näst intill viktlös strid i ett flygplan. Om det är något vi kan klaga på vad gäller kampanjen är det att den är relativt kort. Grafikmotorn har hängt med ett tag och vi var något skeptiska till att det skulle hålla än idag. Den håller alldeles utmärkt och det känns som man har lärt sig gränserna och tänjt något på dem utan problem. Motorn har inga problem att leverera fantastiska miljöer, om än inte lika storslagna som Battlefield 3. Visserligen är IW Engine modifierad för att klara större miljöer, vilket klart och tydligt märks kontra tidigare spel. Man kan även skjuta sönder delar av banan som exempelvis pelare, vilket gör det lättare ifall någon gömmer sig bakom dessa. Ungefär 5 timmar och jag ville knappt lägga ifrån mig kontrollen, det går alltså att spela igenom den på en sittning.

Förutom kampanjen finns det lite nytt inom flerspelarläget, speciellt survival mode. Här gäller det att överleva vågor av olika fiender. Nu tänker nog de flesta att ”vadå, det är ju typ zombie mode?”, och svaret på det är njae. Visst är det som zombie mode, men nu har du istället olika typer av fiender som skjuter tillbaka. Det utspelar sig ungefär liknande som zombie mode också då det börjat relativt enkelt med en pistol. Men istället för utplacerade vapen kan du antingen plocka upp dem från dräpta fiender eller köpa från utplacerade laptops. För varje fiende man dödar får man en summa pengar och dessa köper du sedan vapen och uppgraderingar för. Vi tycker att survival mode är rent ut sagt skitroligt även om man är ensam. Det är hetsigt och fyllt med action! Spec Ops är precis som innan, man kan köra kooperativt i små anpassade uppdrag från storyn för att gemensamt samla poäng.

Man känner igen de flesta perks i flerspelarläget, men de flesta är tweakade eller kombinerats har med en perk från tidigare spel. Några har delats upp för att göra det lite mer balanserat. Till exempel Sleight of Hand gör nu endast att du laddar om snabbare, samt byter vapen snabbare om du har levlat upp den till Pro. Man kan fortfarande få samma effekt genom att kombinera den med Quickdraw men man tappar då en perk-slot. En av de nya perksen är till exempel Stalker, som gör att du rör dig snabbare när du använder siktet på vapnet. Dessutom har vi fått en ny lethal-unlock, i form av en Bouncing Betty – en mina som studsar upp i luften innan den exploderar. Även två nya tacticals i form av EMP-granat som förstör fientlig utrustning och ‘Trophy System’ som är ett aktivt försvarstorn vars uppgift är att förstöra två fientliga projektiler.

Andra nyheter i flerspelarläget är Prestige Shop, här kan du köpa en extra custom class, dubbla erfarenhetspoäng med mera. Förstås är det nya banor, upplåsningsbara vapen och nya killstreaks. Nytt är också hur man vill hantera sina strike packages och här varierar de olika killstreaksen beroende på vad man väljer. Till exempel om du väljer ett strike package som straffar det andra laget får du mycket mer offensiva paket, så som care package, precision airstrike med mera. Medan väljer du det defensiva paketet blir det counter-UAV, SAM-turret och Recon drone. Den senare nollställer inte din killstreak-mätare vilket gör det lättare för dig att samla ihop till de större paketen. Den sista och tredje tilldelar dig extra Perks genom ens kill streaks. Detta nollställs när man dör.

Ljudet och musiken bidrar mycket till stämningen, det känns helt rätt hela tiden och bakgrundsljud fixar biffen vad gäller atmosfär. Och äntligen slipper man lyssna på Ice Cube när man spelar i flerspelarläget, istället är det en stel men ändå skön britt. En klar förbättring.

Sammanfattningsvis är Modern Warfare 3 en extremt actionladdad shooter med en fantastisk och väldigt välslipad enspelarkampanj. Detaljerna är finputsade och spelet känns verkligen välplanerat in i minsta detalj. Inga konstigheter med att fiender spawnar rakt framför näsan på dig eller liknande. Grafiskt håller spelet än idag och allt känns extremt välpolerat. Självklart är det inte i närheten av lika vackert som Battlefield 3, men det är något som Modern Warfare lyckas väldigt bra med – men vi kan inte sätta fingret på det. Flerspelarläget har blivit lite ommöblerat till det bättre, vissa perks har delats upp på två och andra har tillkommit.

Beroende på om man gillar kompakta strider där du är en enarmsarmé eller stora öppna slagfält med ditt lag får man välja spel därefter.

Call of Duty: Modern Warfare 3

8