iPad-spel är inget vi kikat på förut, men nu har vi fått möjligheten att testa Anthill. Ett svenskutvecklat strategispel där du tar makten över en myrstack och dess innevånare. Du ska med hjälp av olika myror samla mat och försvara din myrstack mot olika typer av attackerande insekter. Spelet är endast för en spelare, det finns inget stöd för fler spelare varken via nätverk eller på samma iPad.

Det är lite svårt att sätta spelet i en viss genre, men de själva kallar det för “tactical trail defense”. Man kan säga att det är en typ av dynamisk tower defense eftersom man placerar ut olika typer av myror på banan. Myrorna placeras ut på banan genom att man drar ett streck med fingret från myrstacken och släpper dit man vill att myran ska gå, när man väl släpper fingret får man valet över vilken typ av myra man vill använda längs med stigen. Det finns fyra olika myror, men endast tre av dem går att placera ut. En arbetarmyra som hämtar hem mat till stacken, soldatmyra som försvarar dina myror och stack från attackerande insekter, spottmyra som har en spottattack för att ta ner flygmyror eller myror på distans. Den fjärde myran i arsenalen är en flygmyra som fungerar som ett bombflygplan.

Efter varje bana är slut sammanställs ens poäng och man blir belönad med ett antal stjärnor beroende på hur man har presterat. För dessa stjärnor kan man sedan uppgradera sina myror med nya egenskaper.

Fienderna man stöter på är olika typer av insekter med allt från nyckelpigor till gigantiska skalbaggar som skjuter brinnande kulor likt en katapult. Variationen bland fiender känns bra och skiljer sig grafiskt visuellt mellan varandra vilket är en klar fördel. Insekter kommer sedvanligt i vågor och varierar i både antal och typ. Dock känns inte spelet speciellt varierande, visst är myrstacken lite olika placerad och ibland finns det små bunkrar för dina spottmyror. Men spelet i sin helhet är bara samma sak. Jämfört med andra tower defense-spel har man ju i alla fall variation på upplägget hur dina fiender ska ta sig igenom banan. Dock är spelet roligt och stundvis svårt, vilket väger upp en del för detta.

Sammanfattningsvis är Anthill ett simpelt och snyggt spel som nyttjar touch-kontrollen av iPad:en på ett bra sätt. Spelet känns stundtals utmanande men kan kännas lite väl repetitivt då bandesignen inte har tillräckligt med variation.

AntHill

AntHill
8