Ratchet and Clank All 4 One är byggt från grunden till att vara ett co-op spel, allt ifrån vapnen till bandesign antyder att samarbete vinner striden. Men kan Ratchet & Clank All 4 One vara något för allihopa, eller blir det utbölingen i serien?

Ratchet och Clank var vid release av PS3:an en konsolsäljande produkt med grafik som i väntan på Killzone 2 kunde övertyga varje fanboy av Sony att de hade gjort rätt val i konsolkriget. Serien var kallad ”The future series” och började med Tools of Destruction 2007. Inklusive denna release så blir det totalt 3 uppföljare sedan dess och det som ofta händer serier som släpper ett nytt spel varje år är att repetitionen sätter in. All 4 One har haft möjligheten att ändra på detta då det det tidigare spelet a Crack in time släpptes 2009 men efter bara 10 min så känns detta trots allt som ännu ett spel i future-serien som lika gärna hade kunnat släppts 2010.

Räknar man pixlar så kommer detta spel inte skilja sig mycket från de tidigare PS3 spelen, det kan däremot nämnas att banorna i sig är stundvis väldigt vackert designade vilket inte heller är ovanligt för serien. Det märks dock att spelet har några år på nacken när det kommer till ögongodiset och p.g.a dess rykte som ett av de snyggare spelen till PS3 så gör det bara saken sämre. Den fasta kameran som är programmerad för att zooma ut när man spelar med flera kan även bete sig underligt ibland och fastna bakom objekt vilket skymmer sikten för alla.

När det väl kommer till alla så skrev jag som i början om att All 4 One var byggt runt co-op. Vad Insomniac har gjort för att förbättra samarbetet mellan spelare är att möjliggöra overload attacker på fiender. Två till fyra spelare kan välja att fokusera sina attacker på en enda fiende. Resultat varierar men är belönande nog för att man ska vilja göra det så ofta som möjligt. Tyvärr går detta enbart om alla använder samma vapen, det hade varit mer intressant om olika vapen hade kunnat använts för att skapa flera sorters overload-attacker. Banorna är också byggda kring samarbete, tidigt i spelets gång får alla tillgång till ett sorts dammsugarvapen. Vapnet kan användas för att suga upp lådor, fiender och vänner. Det går även att skjuta iväg varandra som en projektil för att komma över stora gap. Med en sorts grapplehook så kan sen andra spelar dra sig in till vem som ligger längst fram på banan.

Med Ratchet & Clank kommer alltid intressanta vapen, det är inte helt osannt för All 4 One heller men genom spelets gång så fick jag känslan av Déjà vu då många vapen känns som något från tidigare spel. Från elektrisk piskor, dummy robots, vapen som förvandlar fiender till små djur och handskar som skickar dig flygande mot din fiende för att leverera ett mäktigt slag så är det ingenting som verkligen fick mig att skratta ordentligt eller ens överraskade mig. Det är som om Insomniac helt enkelt satsat på att göra alla vapnen tamare för att få dig att använda alla lika mycket.

Om man inte råkar ha vänner som vill spela med en så finns även online multiplayer där för att rädda dagen, men att spela online i All 4 One kan dock lämna en med mer frustration än glädje. Under den korta period som jag hann spela online så fick jag uppleva nöjet av att inga vapen som jag låst upp offline kunde följa med mig in till online-världen. Detta kanske låter småsint men föreställ er att spela flera timmar offline själv eller med vänner och sen ge sig ut online för att märka att vapen du redan skaffat måste samlas ihop igen. Om man inte är förtjust i att spela kampanjen så är det tyvärr det enda som går att spela online. Möjligheten för att aktivera fusk eller friendly fire finns men inte mycket mer. Det värsta är dock hur spelet startar om en hel bana ifall någon hoppar in i ett spel sent, detta gäller om man spelat 5 min in i banan eller har 30 sekunder kvar innan man dödar bossen på slutet.

Ratchet & Clank All 4 One är definitivt ett spel för Die Hard-fans av serien, men detta bara för att få spela igenom kampanjen som i mitt tycke var ganska svagt. Spelet är snålt med extramaterial som filmer du redan låst upp, konceptskisser samt bestiarium för djur du kan hitta genom spelets gång. Spelet är även otroligt tråkigt att spela ensam med en NPC-kompanjon som fastnar och ramlar av klippor. Har man aldrig tidigare spelat Ratchet & Clank på PS3 så rekommenderar jag något från future-serien istället. Om man ändå vill spela någonting med sina kompisar så vore Let’s Dance with Mel B ett bättre val i det här fallet.

Ratchet & Clank: All 4 One

5

5/10