Allt är inte bra i landet Albatropolis. En hård fascistisk regim av pingviner som leds av den ondsinte Putzki och hans löjtnant Bruno styr landet. Frihetsrebeller och andra ornitologiska varelser gör sitt bästa för att motstå Putzkis mäktiga kupp mot landet, och med hjälp av din karaktär, en kyckling som heter Hardboiled försöker de sätta stopp för Putzkins planer.

Rocketbirds: Hardboiled Chicken är ett sidescrolling shooter-spel där du spelar Hardboiled, den före detta diktatorhantlangaren och mördarmaskinen. Som Hardboiled får man tillgång till en del vapen som man hittar under spelets gång och även granater och ”Mind controlling bugs”. Kontrollerna är väldigt simpla, spelaren kan hoppa, ducka, skjuta, och välja vapen. Spelmekaniken och variationen i spelet får spelet att bli mediokert. Spelet går mer eller mindre ut på att springa från höger till vänster och skjuta ihjäl fiender samtidigt ta dig förbi pussels. Pusslen kan vara allt från att dra med dig en kub för att kunna lyckas hoppas upp till plattform eller använda Mind controlling bug för att ta över en fiende och använda honom för att låsa upp en dörr. Det är för många upprepningar gällande pusselbiten i spelet, dessutom blir spelaren ofta tvungen att springa långa sträckor fram och tillbaka för att lösa pusslen. Som hjälp i flera pussel får spelaren en kub som de kan dra fram och tillbaka för att hoppa upp på för att sedan ta sig vidare.

Efter jag hade spelat igenom Rocketbirds, tappade jag hela meningen och kärleken till companion cube (ifrån Portal). Att dra en kub fram och tillbaka upp och ner utan någon större variation fick mig snabbt att bli trött på spelet. Förutom att springa runt och skjuta ihjäl pingviner och att lösa pussel finns det ett till moment och det är luftstrid. Då Hardboiled tar på sig sin rocketpack och flyger upp för att stoppa zeppelinare så är det lite roligare än under de andra momenten i spelet. Spelet har också bara en bossfight som var i princip samma sak; att springa runt och runt.

Co-op läget var en ännu större besvikelse, då spelarna nu är hälften av längden än Hardboiled och måste därför hoppa upp på varandras ryggar för att ta sig upp på olika plattformar, men i Co-op läget kan inte spelarna byta mellan olika vapen eller delta i någon form av luftstrid. Här är även de långa distanserna väldigt frusterande då spelare måste vänta in varandra. Storyn i spelet är inte heller något att hänga i granen då den är väldigt kort och inte särskilt genomtänkt. Spelet har självklart vissa humoristiska moment som gör det nästan lite värt att fortsätta för att få se vad som händer. Storyn berättas genom cutscenes som är väldigt välgjorda och musiken passar in fantastisk bra. Dock är voice actingen värdelös och ingame-rösterna är utbytta mot något fågelliknande pipande.

Det enda som fick mig att spela igenom spelet var dess cutscenes och det lilla humoristiska som fanns i spelet. Grafiken är däremot väldigt snygg och håller uppe nivån och cutscensen är sevärda. Om utvecklarna hade satsat mer på en större variation i spelet samt förbättrat co-op läget hade spelet fått ett högre betyg.

Rocketbirds: Hardboiled Chicken

Rocketbirds: Hardboiled Chicken
5