Som en av de sista Battle Mages, måste du ta dig en an den oändliga horderna av orcs, och jag menar verkligen oändliga! Orcs Must die! Är ett tredjepersons tower defence-spel där orcs försöker ta sig till den så kallade Rift-portalen för att passera över till den mänskliga världen. Spelaren tar sig an rollen som den sista Battle Magen då din mästare har snubblat i en pöl blod och spräckt huvudet på en trappkant.

Orcs Must Die! är inte ditt typiska tower defence-spel då du som spelare bara har ett föremål att använda sig av för att blockera vägen, dessutom är spelets perspektiv inte den klassiska ”god view” utan i tredjeperson. Istället använder spelaren fällor som kan vara allt ifrån spikar som kommer upp ur marken till katapulter som slungar iväg fienden. Men spelaren har inte bara en otroligt stor arsenal av fällor att välja mellan, man har även flera olika magier som t.ex eld, is och vind, samt sina kära magiska armborst som skjuter magiska pilar till hjälp för att handskas med horderna.

Efter varje bana blir spelaren belönad med dödskallar beroende på hur bra man har genomfört banan, max antalet dödskallar man kan få på en bana är fem och lägsta är ett. Med dödskallarna kan man senare uppgradera alla sina fällor, men tyvärr inte magierna. För varje bana som är avklarad låser man upp nya fällor eller nya magier och senare i spelet låser man upp Weavers. Weavers är tre olika kvinnor med tre olika uppgraderingar, som du kan välja när som helst under en bana för att förbättra dina magier eller fällor. Men du kan bara välja en av dem så välj noga. Vid varje ny bana så får du välja om dina uppgraderingar hos dessa Weavers.

Men att hitta den bästa placeringen av fällor och den oändliga horden av orcs är inte ditt enda problem. Även den begränsade mängden resurser som spelaren börjar med kan vara ganska jobbig. Dock kan det lätt bli så att fram mot de sista vågorna har man ett överflöd av pengar och vet inte exakt vad man ska lägga dem på. Tyvärr hittar man ganska snabbt en typ av fällor och magier som man kör med hela tiden och på det sättet blir det inte så stor variation. Personligen använde jag nästan samma fällor, magier och weavers genom hela spelet för att de var det mest effektiva sättet att klara banorna på.

Storyn berättas genom cutscenes gjorda av statiska bilder och ljud. Då storyn är lite humoristisk är den inte särskilt djup och man ska inte förvänta sig mycket av den. Men detta är ändå ett tower defence-spel och man spelar inte spelet för storyns skull. Den här typen av tower defence börjar allt bli vanligare då t.ex Sanctum och Toy Soldiers är liknade spel och det är roligt att se utvecklare försöka skapa något nytt ur en gammal genre.

För priset av 140 kr får spelarna ut otroligt mycket av Orcs Must Die! Med 24 banor och 24 olika fällor/magier att välja på är Orcs must die! nästan ett måste för att alla tower defence älskare. Bristen på multiplayer är en stor besvikelse då detta spelet skulle fungera och vara otroligt roligt med flera spelare, och detta bidrar till ett lägre betyg.

Orcs Must Die!

7

7/10