Jonathan Lundkvist: En WoW-Spelares syn på The Old Republic

Jag erkänner att det behövs mer än några Japp för att muta mig att tycka om ett spel. Men det hjälper. Det gör det verkligen. Speciellt när Japp är ens favorisnacks till en Heroic Zul Aman de gånger man återigen bestämmer sig för att ta Tanken på en PUG. Jag har spelat mer World of Warcraft än vad man kan tycka är rimligt, och rentav varit fast och beroende av spelet under en period. Det är inte att säga att jag är bra på det, för det är jag inte. Men jag gillar det. World of Warcraft har en speciell atmosfär och ett smått unikt sätt, satt i en värld där jag spelar karaktärer som gett mig mer vänner än öl på krogen. Och det är i den synvinkeln jag faktiskt tänker titta på The Old Republic.

The Old Republic är inte World of Warcraft, även om det inte kan förneka sitt arv. Men mest av allt så är det Knights of the Old Republic, sammanblandat i en fin mixer med Jedi Academy och en liten, liten dos Star Wars Battlefront. Under de sex timmar jag spelade det hade jag svårt att hitta något fel med det. Det är ett bra, välgjort spel som antagligen kommer spelas under längre perioder. Kommer jag avsluta min World of Warcraft prenumerering för det? Oklart. Kommer jag köpa det? Absolut. För är det någonting Bioware valt att göra bra så är det att varje quest man gör känns som den betyder någonting. Detta var någonting Blizzard försökte med i Cataclysm, men de tog det inte till den nästan absurda perfektion som Bioware har, med full voice acting och intressanta story lines.

Hur spelet kommer klara sig mot det som var World of Warcrafts styrka – att hitta trevliga personer att spela med – är ännu oklart. Råmaterialet, att få folk att spela spelet under längre perioder finns där. Kommer det skapa samma bindande gemenskap om någon råkar vara duktig på det som de gör? Eller kommer det röra sig mer mot hur World of Warcraft ser ut idag, att guilderna är det som för spelarna samman ? Men har detta egentligen någon relevans för om du ska skaffa spelet eller ej?

Svaret på det är egentligen både Ja och Nej. Du ska aldrig köpa ett spel för att träffa folk, men samtidigt är det egentligen vad ett MMO går ut på, och det är därför det är en svår marknad. Ett MMO ska spelas under lång tid, och kräver dedikerade spelare som är villiga att lägga ner tid. Och dessa vill gärna ha ett vänligt ansikte att prata med när de spelar, och gärna göra några av äventyren med dem. Slutligen kan jag säga att som World of Warcraft spelare kan jag säga att de flesta med stor säkerhet kommer gilla The Old Republic, såvida man inte på något konstigt sätt råkar fullständigt avsky Star Wars som koncept eller franchise.

Andreas ”ficklampa” Suojanen: Star Wars i mitt hjärta

Dagen inleds med en presentation av Star Wars: The Old Republic från spelets Senior Writer, Hall Hood. Då jag gick dit utan att ha läst på detaljer om spelet fick jag veta ditt och datt, olika klasser och inriktning för BioWare jämfört med sina konkurrenter. BioWare har gjort läxan och undersökt och känt lite på marknaden och konkurrensen, man kom fram till att story telling var en viktig pelare att stötta sig mot.

Det första intrycket jag får när jag sitter och spelar Star Wars: The Old Republic är att det är väldigt likt World of Warcraft, men jag fortsätter spela för att jag dras längre och längre in i spelet. Jag har ju fått en egen karaktär, som ska levlas. Allt efter tiden går märker jag att spelet samtidigt inte är likt WoW, det är mycket saker som faktiskt är gjort till det bättre även fast vi får spela en tidig version. Jag kommer att tänka på att Hall nämnde att de lagt största fokus på storytelling, och det märks. Istället för att välkomnas av en vägg av text varje gång man ska starta en ny quest får man en ”social” kontakt med en NPC, som pratar med ens karaktär. En mellansekvens, röst, ansiktsuttryck och kroppsspråk träffar mig rakt i ansiktet, och jag gillar det. Spelet känns mer levande, jag får interagera under samtalet och göra sociala val. Även fast jag till början spelar ensam känns de små uppdragen roande och simpla. Levlandet går relativt fort och man låser upp nya skickligheter som vanligt.
En stund senare gör studio23 mig sällskap och vi gör uppdrag tillsammans och spelet stiger ännu en nivå. En väldigt trevlig funktion när man spelar i party är att varje spelare själv får välja hur de vill svara på tilltal under de sociala mellansekvenserna. Spelet väljer, vad jag förstått, slumpmässigt ett av svaren, och belönar den vinnande spelaren med social points. Jag fick ej reda på vad dessa används till, men de delas ut hur som helst. Värt att nämna är att om man är orolig för sin inriktning mot ljusa eller mörka sidan så blir man tilldelad poäng efter vad man själv väljer och inte ens kompis, vilket är riktigt trevligt.

Klockan har slagit lunch, så vi tar en paus och käkar lite mat och bubblar med varandra och andra närvarande om vad de tycker hittills. Alla verkar positiva och vi från CtrlAltElite är verkligen sugna på att spela mer, vi vill inte vänta längre. Tiden går och det blir dags för ”flashpoints” som enklast kan jämföras med raids i WoW. Man kliver in i en instans, och tillsammans tar man sig förbi alla hinder för att komma till slutet. Först nu märks det att spelet inte riktigt är färdigt, för att starta de sociala mellansekvenserna krävs det att alla är på plats. Dessvärre måste alla vara på plats och flera personer kunde starta en egen dialog vilket orsakade lite problem, men det gick att lösa enkelt genom att bestämma att en person startar samtalen. I övrigt gick det bra och det kändes givande att spela i grupp då det var variation på klasserna och lagspelet fungerade bra.

PvP-elementen vi fick prova på kändes dock inte lika välpolerade eller underhållande. Hoth Ball, någon form av Capture The Flag, kändes inte speciell för mig. Det var intensiv action och mycket tangenthamrande, men det kändes inte helt nytt eller nyskapande.
PvP-instansen kändes däremot mycket roligare än de som WoW erbjuder. Kombinera Titan mode från Battlefield 2142 och WoW-PvP och du får rätt exakt vad vi spelade. På banan fanns 3 stora laserkanoner som skulle styras av ena laget. När ett lag hade kontroll över laserkanonen sköt den på motståndarens spawn point. Den som först fick sin spawn point sönderskjuten förlorade. Mycket action och strategier, riktigt kul.

Värt att nämna är att den gameplay vi hittills har sett i trailers och dylikt har varit en tidig version av spelet, karaktärer och animationer är mycket mjukare och inte lika ryckiga och konstiga.

Sammanfattningsvis känns SW:TOR väldigt imponerande, jag hade betydligt lägre förväntningar om det här efter att ha spelat WoW i x antal år, och självklart jämförde jag mycket med det. Suget att fortsätta spela finns fortfarande kvar i fingerspetsarna…

David ”Studio23” Meyer: Noob på MMO’s

Att ha spelat ytterst lite World of Warcraft och knappt fastnat för det alls till att gå till Guild Wars med tankarna: Gratis är bäst fick jag mig en känga! Att Star Wars som film är något som alltid legat mig nära hjärtat betyder således inte att spelen gör det. Jag har inte spelat dom andra Republic spelen, men jag har spelat Jedi Academy och Jedi Outcast, Star Wars LEGO samt Star Wars the Force Unleashed 1-2.

Första gången jag la handen på tangentbordet och provade på Star Wars The Old Republic var under Gamescom 2010 och då var spelet inne i ett väldigt tidigt beta skede. Det var buggigt, ganska tråkigt och valet av värld man fick spela var ganska ointressant.

Men nu lite mer än ett år senare har det hänt jättemycket, och jag som inte bara ovan MMO spelare utan även ovan PC spelare nu förtiden hittar snabbt hem, inte bara är kontrollerna lätta att förstå sig på, spelet är även fängslande och jag börjar längta efter det.

Världen som Bioware har skapat är verkligen fantastisk och stämningen är sann Star Wars andan, att man kan lära sig olika skills är nog inget som är nytt men dom flesta verkade väldigt roliga (dom vi provade verkade dom flesta nöjda med) Musiken var stämningsfull och röstskådespleriet var jätte bra, och det bästa av allt: Jag glömde helt bort tiden!

När nu spelet har sin release den 20December kan jag nog anta att julmaten ersätts av en fantasivärld där många saker är möjliga. många fler saker än jag trodde var möjligt. Jag är helt såld på Star Wars The Old Republic och ser fram emot att spela med alla er där ute!

Med det sagt tycker vi att du ska luta dig tillbaka i kontorsstolen på jobbet, soffan om du har kopplat TV,n som datorskärm och njuta av intervjun vi gjorde med Hall Hood