Så fort jag hör nyheter som rör Suda 51 blir jag oftast smått extatisk. 2011 har varit ett ambitiöst år för honom och hans studio Grasshopper Manufacture, och nytt projekt efter nytt projekt har utlyst. Jag borde ha vant mig vid att han sträcker ut sig över fler medier och genres, men jag blev ändå förvånad när jag hörde talas om att han har blivit inblandad i Level 5s senaste projekt till Nintendos 3DS. Tillsammans med deras nyanställde Yasumi Matsuno, Yoot Saito och andra jobbar de på Guild 01; en titel som består av fyra helt självstående och unika spel.

Level 5 är den japanska studion som gjort sitt avtryck i rollspelsgenren med titlar som Dragon Quest 8 och 9, Dark Cloud-serien (tvåan släpptes som Dark Chronicle här) och White Knight Chronicles, men som nu för tiden kanske mest är kända för Professor Layton-spelen. Yukata ‘Yoot’ Saito har inte gjort så mycket väsen av sig i spelbranschen på sistone, men Yasumi Matsuno hade redan innan han kom in hos Level 5 stora spel i bagaget, som Final Fantasy XII, Vagrant Story och Tactics Ogre-serien. Mer och mer information om projektet har dykt upp under de senaste dagarna, och inatt, lördag morgon japansk tid, kommer Level 5 hålla i en stor livesändning med mer detaljer om projektet, men redan nu har vi lite mer information om vad Guild 01 kommer erbjuda när det släpps någon gång i 2012.

Det första av de fyra spelen som kommer utgöra Guild 01 heter Kaihou Shoujo, vilket kan översättas till ‘befrielseflickan’. Detta är en 3D Shooter som utspelar sig i Japan ungefär 100 år in i framtiden, där du tar rollen som en ung skolflicka, den nuvarande presidenten för ‘New Japan’, som i en flygande mecha måste avvärja onda inkräktare som försöker förstöra nationens revolutionerande energiförsörjning. Någon säger mig att detta kommer bli ett väldigt Japanskt spel. Det är Suda 51 som håller håller i Kaihou Shoujo, med animeringsstöd av den relativt hyllade studion Bones, så det är ganska säkert att vi kommer bli bjudna på snygg och välproducerad märklighet som är snäppet bortom den rent japanska. Än så länge finns det inte mycket information om själva spelmekaniken, men det är sagt att det är en shooter där du kan använda pennan för att kontrollera din flygande stridsrustning.

 

Rental Bukiya de Omasse heter det andra spelet, som verkar vara en intressant vändning på klassiska RPG-koncept. Spelaren kontrollerar en far och son som driver en klassisk vapenbutik som du vanligtvis hittar i de flesta JRPGs. Nu är det dock du som står bakom disken och hyr ut vapen till äventyrare som ska ge sig ut på uppdrag och rädda världen och liknande. Beroende på vilka vapen du hyr ut till dem kan deras uppdrag lyckas, eller så kan de gå en horribel död till mötes på grund av dina bristande varor. Självklart så kommer du aldrig få tillbaka svärdet du hyrt ut ifall det, tillsammans med den stackars äventyraren som bar det, är halvvägs igenom en drakes matsmältningssystem, så om du inte vill gå med förlust gäller det att förse alla hjältar med passande och välskapta vapen. Huvudman bakom detta är Yoshiyuki Hirai, vars huvudkarriär har varit inom japansk komedi. Vad detta innebär för slutprodukten återstår att se.

 

Yoot Saitos bidrag kallas Air Porter, och är nog det enklare, om än men oförutsägbara, konceptet. Hur många kan ärligt talat säga att de i år har gått och väntat på att bagagehanteringssimulatorgenren ska sparka igång? Det kanske inte är helt galet då Saitos karriär i spelindustrin sparkades igång med ett indiespel som sedan utvecklades till SimTower. Den här gången är spelar du dock som chef på en flygplats och har som uppgift att allt ska gå så smidigt som möjligt. Om du är tillräckligt bra ska du belönas genom ett slags kombosystem, och efter ett tag kommer din framgång avspeglas i din växande flygplats som som du kommer kunna skräddarsy med uppgraderingar och liknande. Spelet känns så pass märkligt fokuserat att det faktiskt kan vara givande i slutändan, men återigen hoppas vi på mer information.

 

Slutligen kommer Guild 01 även innehålla Crimson Shroud; ett mörkare rollspel i fantasymiljö. Detta spel kommer markera Yasumi Matsunos premiär hos Level 5, och det har enbart släppts väldigt sparsam information om det hittills. Förhoppningsvis kommer mer sägas inatt, men än så länge har vi bara titeln och inramningen att spekulera runt.

 

Allt som allt är det en, både tematiskt och gameplay-mässigt, ganska brokig spelsamling. Dock verkar det finnas mycket innovation och passion bakom produkten, och jag ser fram emot att veta mer om denna märkliga best.