Vi slängs direkt in i spelets berättelse där en meteoritkrasch sätter både stämning och handling för vad som har hänt och hur huvudpersonens framtid ser ut. Ännu en gång får jorden stå ut med att bli till större del utplånad på grund av en meteorit, det som en gång hände dinosaurierna. Karaktären man spelar är en av få som har frysts ned för att överleva vad som komma skall. Dessvärre är man den enda som överlever, och man har ingen aning vad som hänt eller hur världen numera fungerar då det har passerat cirka 160 år efter händelsen. Fraktioner har bildats, goda som onda och en supermakt försöker i hemlighet hålla ordning på vissa saker och ting. Invånarna vet så klart om dem, och en motståndsrörelse är bildad. Då man är en av de få som levde innan händelsen är folk automatiskt ute efter en, de onda ogillar dig utan direkt orsak och supermakten letar efter folk som dig – sådana från förr.

RAGE är ett förstapersonskjutarspel som är lite halvt om halvt en öppen sandlåda. Det känns dock lite linjärt för att helt få klassas som det tycker vi, men detta är så pass dolt att det inte känns instängt och korridor-skjutare. Blanda Fallout 3 med Borderlands, men skippa serietidningsstilen. Spelet levereras med 3 skivor, 2 för enspelarläget och 1 för flerspelarläget.

En riktigt trevlig funktion spelet bjuder på är att du har en defibrilator inbyggd i kroppen. Ifall man blir alldeles för skadad och dör kan man alltså återuppliva sig själv. Dock behöver den laddas upp mellan tillfällena vilket innebär att man faktiskt kan dö, och detta för att man inte ska känna sig alldeles för overpowered. Under spelets gång uppgraderas defibrilatorn för att man ska kunna återuppliva sig själv fler gånger mellan uppladdningarna. Fiender som är tillräckligt nära blir även elektrifierade och löper chans att dö, rätt smidigt så att man slipper slängas direkt in i eldstriden och dö igen. En klar fördel är även att man kan spara när man vill, känner man sig osäker innan ett uppdrag eller så är det bara att spara för att sedan slänga sig direkt in i munnen på besten. Dock har man inte oändligt med sparfiler, men tillräckligt många och känns alltså inte som det är snålt tilltaget. Checkpoints är ingen direkt givmild företeelse heller, så det gäller att spara ofta.

Den artificiella intelligensen som finns hos dina fiender känns smart, den nyttjar miljöerna till sin fördel. Till exempel finns det skurkar som springer runt med sin kniv i högsta hugg och hoppar och studsar mot väggar, relingar och dylikt för att få tillfälle att hugga till. Det är mycket snyggt och känns faktiskt väldigt naturligt, väldigt bra gjort. Dessvärre verkar de inte ha speciellt bra koll på när sina kamrater kastar granater då det vid flera tillfällen hände att de sprang rakt över en och sprängdes i bitar. De har dock rätt bra koll på granaterna man själv kastar.

Spelet är relativt snyggt, men känns samtidigt något föråldrat. På vissa ställen känns vissa grafiska element som tagna ur Quake 4, där objekt som ser ut att vara av högblank plast. Dock inget som förstör spelets intryck. Går man in under rinnande vatten rinner det sakta ner på skärmen också, väldigt snyggt men inget vi inte sett förut. Men klart något som bidrar till stämningen i spelet. Fienderna är väldigt repetitiva, samma modell används gång på gång. Vi springer på en hel del grafiska buggar under spelets gång; texturer laddar in lite segt vilket gör att både objekt och väggar kan se konstiga ut under en kort stund. Detta kan bero på att vi spelade det direkt från skivorna och inte installerade spelet på hårddisken, som vi faktiskt blev uppmanade att göra under spelets första start. Vi hade inte möjlighet för det då det krävs cirka 22 GB ledigt utrymme, vilket kan anses ganska saftigt. Miljöerna är däremot vackra men återanvänds relativt mycket. Men samtidigt befinner vi oss i en postapokalyps och sand samt förfallna hus är knappast en bristvara då.

Hur låter då RAGE? Musiken sätter verkligen stämningen till området du är i, samt passar väldigt bra för strider med mera. Ljudeffekterna känns passande till vad de är, men är inget som sticker ut. De olika ammunitionstyperna har för det mesta något annorlunda ljud för att man ska kunna höra skillnad.

Vapenarsenalen är tämligen generisk, man börjar med en till en början rätt usel pistol som sedan kompletteras med en hagelbössa och så vidare enligt Doom eller Quakes arsenal. Varje vapen har också möjlighet till olika typer av ammunition. Till exempel är standard-kulorna till pistolen väldigt dåliga men senare in i spelet får man tillgång till ett bredare urval så som Fatboys. Dessa gör faktiskt väldigt mycket mer skada, de kostar också mer att köpa och är inte så vanliga att hitta på backen runt om i världen. Hagelbössan kan även bli till en granatkastare om man väljer rätt typ av ammunition. Får man slut på ammunition kan man alltid använda melee-attacken, slåss med knytnävarna eller de bumerang-liknande “wingsticks” som man själv kan tillverka eller köpa. Dock återvänder de inte alltid, och går ibland sönder och känns därför inte helt pålitliga. Man bör samla på sig mycket ammunition, då det kan går åt en hel del vid uppdrag. Det finns även olika fordon i spelet, som förstås har olika egenskaper för olika uppgifter. Från en fyrhjuling till bilar i olika modeller finns att tillgå. Dessa kan även modifieras och utrustas med olika typer av utrustning och vapen, som endast kan köpas med biljetter man vinner från de arrangerade race-tävlingarna. Fordonen används för att ta sig mellan olika städer, uppdrag samt race events.
Man kan även tillverka egna saker genom att köpa delar eller få tillgång till ritningar, och sedan är det bara att köpa eller hitta komponenterna som behövs för att montera ihop. Ammunition, radiostyrda bilar med bomber och bandage är några av föremålen du själv kan skapa istället för att köpa dem eller försöka hamstra när man är ute på stridsfältet.

Dessvärre måste vi klanka ner lite på grundkontrollschemat för handkontrollen och hur man byter vapen. De flesta skjutarspel har, på Xbox 360, den gröna (A)-knappen som hoppknapp och man byter vapen på den gula (Y)-knappen. Här i RAGE hoppar man på Y och för att byta vapen håller man nere RB-knappen och väljer med den högra styrspaken, samtidigt som den vänstra väljer vilken typ av ammunition vapnet ska ha. Under stress blir det svårt att byta vapen och framförallt hoppa över föremål som kanske ligger i vägen. I övrigt känns kontrollerna helt okej.

RAGE bjuder på charmig humor överallt i spelet. Till exempel ser vi två robotarmar i ett laboratorium som slåss om att få plocka upp ett föremål för analys och när den ena vann blev den andra ledsen. Kvasir, en gammal rysk forskare, som huserar i samma labb har även bestyckats med en scanner-robot på axeln som hjälper till att höja uttrycken i det Kvasir säger, och då  endast med hjälp av enkla nickningar och rörelser. Spelet ger också mycket kärlek till andra titlar från id och andra spelbolag, bland annat springer vi på en Vault-Tec VaultBoy bobblehead från Fallout 3, Doom booblehead och en Doom 3-tshirt med mera. Det finns även ett gäng utspridda hemliga rum som är inredda enligt Quake, Wolfenstein 3D och Doom.

Ett av flerspelarlägena består av att man ska åka runt och samla ihop meteoriter som trillar ner och lämna in dem på en capture point för att få poäng. Ju fler man har med sig desto mer poäng får man. Vid rundans slut får man se hur mycket erfarenhetspoäng man har fått och om man eventuellt har låst upp någon ny utrustning för ens bil för flerspelarläget. Man använder alltså inte det man har tillgång till i enspelarläget utan det är helt avskilt.Det andra flerspelarläget är ett kooperativt läge där banor från enspelarkampanjen har använts och specialanpassats för två spelare. Det finns 9 uppdrag att välja mellan och alla skiljer sig något. Bland annat är ett av uppdragen en korridorskjutare där du ska springa genom ett fängelsekomplex och överleva till slutet, men vi ser även “horde-mode”-inspirerade banor samt där du ska hämta visst antal föremål inom en viss tid. Även i flerspelarläget har id varit lite busiga och lagt in små hemligheter att leta efter.

Sammanfattningsvis är RAGE ett stort och snyggt spel, med bra stämning. Storyn är dock inget nytt, men vi tycker den är helt okej ändå eftersom spelet innehåller mycket humor och blinkningar till andra spel. Mängden hemligheter man kan leta efter i spelet finner vi som något positivt. Karaktärerna känns levande och det bidrar till att spelet får ett bättre betyg. Det kooperativa flerspelarläget är klart det bästa och det andra läget hade man likagärna kunnat skippa känns det som. Det bidrar inte med något direkt utan är mest kaotiskt bilkörande.

RAGE

RAGE
8