FIFA höjer varje år ribban för vad termen “fotbollsspel” innebär och för varje år blir det svårare för konkurrenterna att hänga med.

I årets installation är det stort fokus på FIFAs “Player Impact Engine”, som kort och gott är vad det heter. Tidigare så har spelarnas fysiska kroppar varit helt ovetande om varandra, men nu så blir de påverkade av beröring från varandra. Det kan vara en tackling eller ett försök till en nick, men alla sorters knuffar och puttar påverkar hur din spelare klarar av sin uppgift.

Ett annat tillägg är “Pro Player Intelligence”, som är till för att de datastyrda spelarna ska vara medvetna om de omgivande lagkamraterna. Englands Peter Crouch är till exempel väldigt bra på att nicka, och i årets FIFA vet hans lagkamrater om det. Därför är de mer benägna att lägga höga krossbollar när han befinner sig i boxen. Liknande gäller spelare som är snabba eller fysiska. Deras lagkamrater spelar bollen till dem på ett sätt som borde passa dem.

Årets spel fokuserar på interaktionen mellan spelare, deras påverkan på varandra samt deras medvetenhet om varandra och laget som helhet. Men fungerar det?

Man vill så gärna se det häftiga i FIFAs impact engine att man ibland lurar sig själv att tro att vissa moment är mycket häftigare än vad de i själva verket var. Många gånger misslyckas motorn helt med sin uppgift och istället för att snyggt simulera en tackling så ligger 3-4 proffesionella fotbollsspelare och snubblar över varandras fötter i något slags hall of fame för ragdollfysik. Den första försöker ta bollen men snubblar över den andras fötter. Båda faller till marken och en tredje spelare kommer för att ta bollen. Han snubblar på den redan etablerade högen av spelare och cirkusen verkar inte ta slut. Som tur är så nuddar spelarna oftast inte varandra, men när det väl händer är chansen ungefär 50% att det blir en scen ur Papphammar som spelas upp snarare än en tackling.

Pro player intelligence är också nytt för i år, men verkar inte vara förankrat i spelarnas skicklighet. Jag spelar på svårighetsgraden semi-proffs men oavsett om jag spelar med Spaniens landslag eller med ett skräplag från CocaCola-league 2 så får jag perfekta djupledspassningar mitt på fötterna. Min spelare är dessutom otroligt kort, för att vara så snabb som möjligt, men när jag kallar på en passning i straffområdet så får jag ändå höga inlägg som jag förväntas nicka. Mina medspelare känns inte mer intelligenta än tidigare.

I FIFAs menysystem står gamla klassiker att finna. Här hittar du Be a Pro, Be a Manager, Ultimate Team (numera med från början) samt alla onlinelägen du tidigare har spelat. Nytt för i år är att din profil går upp i level med allt du gör i FIFA. När du startar spelet första gången får du välja ditt favorit lag, och din level används sen i ligaspel som sker veckovis. Den klubb vars fans har fått ihop mest XP under veckan vinner också ligan den veckan. I den nya klubbmenyn kan du också jämföra dig mot dina vänner, se vem som har fått ihop mest XP och vem som stödjer vilken klubb.

Med många bra idéer och innovationer känns ändå spelet på planen sämre än tidigare. Dock så har jag förståelse för att player impact engine är helt oprövad och jag är även imponerad över det modiga beslutet att ha med den. Det visar på dedikation från teamet. Jag spår trotts årets besvikelse en ljus framtid för FIFA. Nästa år kommer Player Impact Engine vara riktigt coolt.

Här följer intervjun vi gjorde med David Rutter inför släppet av FIFA 12.

FIFA12

7