Det har gått tre månader sedan Racoon city sprängdes i små bitar i Resident Evil 3 (fast hela tio år sedan spelet först kom ut till Playstation 2) Då detta är en remake på en remake… STOP! för att förklara detta simpelt är Veronica X HD alltså en remake på versionen som kom till Playstation 2 under 2001 och inte Dreamcast versionen från 2000. Med det löst så fortsätter vi!

OMG Claire! det är en remake på en remake!

Det har som sagt gått tre månader sedan incidenten i Racoon City avslutades med en atom bomb som jämnade hela staden till marken,Claire Redfield är på resande fot i Europa för att leta rätt på sin bror Chris, men under en infiltration utav en Umbrella laboratorie i Paris så blir Claire tillfångatagen efter en eldstrid. Hon blir sedan vidareskickad till ön Rockfort som snart därefter blir attackerad och självklart tar sig zombier loss under detta vilket resulterar i total kaos.

Claire lyckas fly med hjälp av en fångvaktare som är svårt skadad och han låter henne gå fri. Det tar inte många sekunder förens man tagit sina första steg upp för en trappa och vad finner vi efter sista trappsteget? Zombier! utan vapen springer jag och tänker: jag klarar detta jag klarar detta. Men icke sa nicke! en zombie får för sig att äta lite på mig, jag puttar bort honom men stör mig på att jag snart är skadad nog att inte springa så fort som jag vill. Det är här den gamla spelmekaniken skiner igenom som en störande varm dag där du går runt och är törstig men för trött i hjärnan för att komma på vad du vill ha att dricka. Resident Evil har nästan alltid vart en bra serie och Codename Veronica X är inget undantag.

Alfred rockar loss och ville vara med i Guitar Hero reklamen men hade inte dom rätta ”movsen”

Dock är det inte år 2001 längre och det märks. Den så kallade HD’n ser jag inte, visst ansiktena på karaktärerna är snyggare men miljöerna, fienderna ser ut som klossar (nästan) och jag blir bitter. Var det såhär jag upplevde spelet tillsammans med min kusin Micke alla dessa år sen i gymnasiet? Svaret är ganska enkelt: Nej för på den tiden ansågs detta snygg och Dreamcastens storhets tid var då. Vissa spel åldras inte bra helt enkelt. Tyvärr tillhör Resident Evil Codename Veronica x en av dom. Tänk dig Street Fighter II’s hastighet jämfört med Super Street Fighter IV idag, Street Fighter II är inget dåligt spel men det är segt och långsamt i styrningen i dagens standarder.

Inte långt in i spelet träffar vi på Steve Burnside som även blev tillfångatagen och hölls fången på Rockford ön, dock för helt andra anledningar än Claire. Steve är en pojkvasker som retar gallfeber på mig (jag ska inte spoila något för er) men jag blev mycket glad över hans slutliga öde i spelet, och där Capcom vill att vi ska gråta en skvätt gapskrattade jag. Steve borde mogna genom spelet men han ruttnar istället och inte ens Chris Redfield (Claries bror) räddar spelet för att bli en zombiefierad version utav en bra spelklassiker från 2001.

Claire ska precis nysa. Tur att Wesker har näsdukar med sig

Med det skrivet tål det dock att nämnas att fiende typerna i spelet är bra gjorda och fantasifulla, Alfred Ashford som har djupa störningar (ni som spelar får se detta ett flertal gånger under spelet) måste även tillhöra top 10’s sämsta röstskådespelare i ett spel. Musiken sätter dock sin rätta atmosfär och save room låten är fortfarande lika fantastisk som den var alla dom där åren sedan. I grund och botten är inte Resident Evil Codename Veronica X ett dåligt spel, det är bara remaken som är. Har man inte spelat spelet tidigare ska man absolut ge den en chans. Men för mig som tillhör äldre gamers är det inte kul, inte snyggt och rätt så plågsamt.

Men som det var skrivet: Har du ALDRIG upplevt Code Name Veronica X kan det helt klart vara ett utomordentligt tillfälle att göra så. Spelet är inte dåligt, har inte dålig story. Men en remake var fruktansvärt onödig och även om det är kul att se Claire i sitt helt egna spel med gäst besök från både Albert Wesker och sin bror Chris Redfeild räddar det inte mig från bitterheten. Jag kommer säkert att plocka upp spelet om nåt år igen och spela det tillsammans med min kusin, det skulle vara kul. Hoppas bara inte att han känner som jag gjorde när jag spelade igenom det och recenserade det.

Resident Evil Code: Veronica X HD

7

7/10