Från Gamecube till Ps2, från Ps2 till Pc och nu även till XBLA och PSN. Another day, another port. Med tanke på antalet versioner som släppts genom åren så finns det en stor chans att du redan upplevt denna goding från Capcom, men om du råkar ha levt under en sten de senaste sex åren så är det här ett ypperligt tillfälle att få uppleva Resident Evil 4 – Nu i High Definition dessutom!

I’m baaaaack!

Åtminstone är det vad man tror när innan man börjar spela spelet, för snart upptäcker man att detta inte alls är en proper HD remake utan allt är bara uppskalat till 1080p. Tack vare detta så syns det verkligen var grafiken brister, särskilt när man ser miljöerna på nära håll. Det är nästan, dock bara nästan, så att jag faktiskt skulle föredra den suddiga SD-versionen istället, vilket säger en hel del om Capcoms slarviga arbete. Jag hade hellre väntat på en ”riktig” HD remake, synd att Capcom valde den enkla vägen.

Leon drömmer sig bort medan Ada berättar om sin dag

Om man bortser från grafiken så är den grymma gameplayen fortfarande den samma, något som fortfarande håller. Det starkaste beviset på detta är att Capcom valde att fortsätta på samma spår med 5:an, good call måste jag säga. Man kastas in spelandes som ex-polisen Leon S. Kennedy, känd från det andra spelet i serien, nu en special agent i presidentens privata styrka. Leon skickas till en liten bergsby i Spanien i hopp om att lokalisera presidentens dotter Ashley och rädda henne ifrån en mystisk zombie kult som härjar i trakten.

Dessa parasitkontrollerade människor är smartare, starkare och dödligare än zombierna i föregående spel, att stänga dörrar eller klättra upp för en stegar hjälper inte längre om man vill överleva, nu måste man barrikadera dörrarna och sparka ner stegarna för att hålla dem borta, något som fortfarande känns riktigt coolt och hemskt på samma gång. Det här är en frisk fläkt jämfört med övriga spel i serien, något som verkligen behövdes enligt min mening.

Wolverine’s bror gör ett gästframträdande i Resident Evil 4

Förutom bättre standard fiender så har bossfighterna blivit mycket större och grymmare, ett nytt inventory system har införts som låter spelaren uppgradera sina vapen, flera olika typer av pussel förekommer nu i spelet. Allt detta bidrar till att spelet känns väldigt varierat för att vara ett survival horror spel samtidigt som allt känns svårighetsgraden känns bra balanserad genom äventyret.

Spelet innehåller förutom själva huvudäventyret även två andra modes: The Mercenaries, där man helt enkelt ska döda så många zombies som möjligt innan tiden tar slut och Assignment Ada, ett eget litet sidospel där man istället följer Ada Wong genom hennes äventyr. Detta är dock inget nytt för HD remaken, vilket ger ett litet bakslag. Dock har spelet nu både Achievements på 360 och Trophies på PS3 (Dock ingen platinum av någon anledning…?), vilket kan ses som en liten add-on.

Leon letade länge efter filen men hittade bara gamla rester han inte ätit upp än

Nu undrar du, borde jag införskaffa mig Resident Evil 4: HD? Om du inte redan äger spelet är det ingen frågan om saken, köp spelet direkt. Bättre survivalhorror lir får man leta efter! Har du dock redan någon av de andra versionerna så finns det ingen särskild anledning till att köpa det igen, om man nu inte vill ha spelet på en modern konsol. That’s it for me, now I’m back to blasting zombies in Spain!

Resident Evil 4 HD

8

6/10