Genom att blanda A-team med Zombie Arcade från Call of Duty: Black Ops får du Renegade Ops. En typisk XBL-titel som vi redan nu kan säga är värd sina 1200 Microsoft Points. Renegade Ops är en isometrisk shooter som använder båda analoga spakarna på handkontrollen, en för att styra fordonet åt olika håll och en för att panga med kanonen åt olika håll. Har du spelat Zombie Arcade från Call of Duty: Black Ops så förstår du hur styrningen fungerar.

Grafiken är fantastisk, storyn känns lagom vriden och simpel för spelets upplägg och det kooperativa spelandet (upp till 4 personer) är helt rätt. Längden på storyn är bra och blir svårare ju längre in man kommer. Miljöerna är vackra och varierande med möjligheter till att göra små stunts för att få lite extra poäng. Apropå poäng så finns det globala poängtavlor där du kan jämföra och tävla med ditt poängsamlande. Man ser bana för bana och även vilken karaktär och svårighetsnivå spelaren har använt för att uppnå resultatet. Mycket kul och eggande!

Dock lider Renegade Ops, i alla fall vid skrivande stund, av några irriterande buggar. Bland annat råkade vi flera gånger ut för att mellan banbyten verkade spelet tappa kontakt med spelvärden (en av de fyra i partyt) och således bara visade en svart skärm. Vissa av gångerna fungerade dock röstkommunikationen fortfarande men annars dog även den. Då inget hände på flera minuter stängde jag av min Xbox och startade igen, och en gång blev min spar-fil trasig. Som tur är storyn inte så lång och utdragen utan kom snabbt ikapp igen. Alltså inget helt förödande men ändå lite tråkigt.

Spelet består av 9 stycken uppdrag av varierande längd och svårighetsnivå. Det första är förstås relativt enkelt för att få in spelaren i kontrollschemat och fysikhanteringen av vald karaktär. Därefter blir det stegvis svårare fram till spelets slut. Fyra stycken karaktärer finns att välja, där alla har olika färdigheter. Fordonen varierar till utseendet men även något till hur de beter sig mot miljön. Till exempel är den stora APC:n lite trög i kurvorna medan den lilla jeepen är nätt och ”studsig”. Varje karaktär har också en specialförmåga som till exempel en sköld (odödlig under kort tid, med chans att studsa tillbaka fiendens skott) eller en kraftfull kanon (dock blir man stillastående och sårbar). Använd dessa vid rätt tillfälle eller kombination med varandra och de kan jämna ut motståndet rejält.

Renegade Ops har tre olikasvårighetsgrader, Casual (inga unlocks utan man får en balanserad karaktär), Normal (unlocks där man själv väljer i ett nedbantat skill-tree mellan olika färdigheter) och Hardcore (som Normal fast svårare). Casual är bra att börja med för att få ett hum om de olika karaktärernas färdigheter och fysik.

Sammanfattningsvis är Renegade Ops väldigt roligt både själv eller i kooperativt spelande. Den grafiska stilen känns helt rätt och de serietidningsinspirerade mellansekvenserna är helt underbara. Ljudet är väl tilltaget och håller hög klass. Trots sina frustrerande buggar bibehålls spelglädjen och övrig kvalitet på spelet  med råge. Grafiken håller hög klass och miljöerna är vackra, fysiken på bilarna är sjukt rolig och hakan åkte i golvet vid första uppstarten. Sjukt snyggt! Trots buggarna vi beskriver ovan sänks inte betyget något då vi hoppas att Avalanche fixar dessa problem.

En andra åsikt:

Ett lättsamt men ändå utmanande co-op spel? Inte tackar vi nej till det. Spelet är riktigt snyggt samtidigt som det aldrig blir plottrigt till den grad att man inte kan skilja på fiender och miljö. Det är alltid kul med ett spel som inte tar sig själv på för stort allvar rent storymässigt och Renegade Ops är inget undantag. Är det däremot något jag är fundersam på är det kontrollen och jag menar inte att den är dålig, utan bara lite okonventionell. I arkadshooters som denna brukar man välja att ha en kontroll som är totalt overklig men ger 100% kontroll, dvs om du trycker åt höger kommer spelaren röra sig åt höger direkt utan att behöva reagera på fysik eller liknande. Här har man istället valt att låta bilarna agera som bilar vilket inte ger samma mängd kontroll och gör det svårare att undvika skottskurar från fienden. Det är inte fel att göra så, jag råkar bara vara van vid klassikerna. Renegade Ops är ett nytt spel förklätt till att vara ”old school” och vi gillar det. Speciellt när vi är tillsammans. 8/10 – Hamsternator

Renegade Ops

8

8/10