De flesta av oss som spelar aktivt har nog varit med om att vissa element man upplever i spel smyger sig in i verkligheten. Du kanske kommer på dig själv med att vilja trycka på mentala knappar för att öppna dörrar eller du kanske till och med har sett olika spelrelaterade synvillor i din vardag. Vi vet att det existerar, men nu har det även genomförts en studie av Nottingham Trent University och Stockholms Universitet på detta relativt nya fenomen.

Forskare från de båda universiteten intervjuade totalt 42 mycket aktiva gamers mellan åldrarna 15-21 för den här studien som försöker se de effekter spelande kan ha på oss under ett längre perspektiv. Speciellt genom att fokusera på det som kallas ”Game Transfer Phenomena” eller GTP, helt enkelt när vi medvetet eller omedvetet förvränger saker i vardagen genom att blanda in element som man vanligtvis hittar i spel, t.ex. att instinktivt trycka på knappar när vi inte ens håller i en kontroll.

Studien visade att GTP kan inträffa både frivilligt och ofrivilligt, något som kan visa sig genom att spelare upplever vissa tankar, impulser, reflexbetéenden och även optiska illusioner. En av de intervjuade hade stundtals börjat se livmätare ovanför folks huvuden samtidigt som andra visade tecken på imiterande av spel i sina vardagliga handlingar. En gemensam sak för spelarna var att alla dessa ”symptom” blev mindre frekventa under perioder där de spelade mindre.

Studien som trots att den har använt ett ganska litet antal spelare har andå kunnat visa det vi alla redan misstänkte, vi påverkas definitivt av spel men kanske inte på det våldsamma sätt som populärmedia annars gärna målar upp. Hela studien kommer att publiceras i Juli-September 2011 numret av International Journal of Cyber Behaviour, Psychology and Learning.

Har du märkt av några tecken på GTP hos dig själv och hur yttrar detta sig? Själv kan jag säga att det finns en anledning till att jag går runt hörn på det sätt jag gör.