Föga förvånande släpper EA Sports även i år ett hockeyspel. Något så rutinerat, tryggt och lojalt som årliga sportspel ifrån EA Sports får man nog leta länge efter. EA Sports måste år efter år utveckla och förbättra sina titlar för att fortsätta vara nummer ett. Bland EA Sports titlar är dock NHL unikt just på grund av bristen på konkurrens.

2K Games, som utvecklar sportspel i ungefär samma genrer som EA Sports lade ner produktionen på NHL 2K11 men lovade under 2011 att de skulle komma tillbaka med NHL 2K12. Fans av hockeyspel hoppades att löftet skulle infrias då lite konkurrens säkerligen skulle höja kvalitén på genren till en nivå vi annars inte sett. Dock blev det inget NHL 2K12 och EA Sports står inför kommande år ännu en gång som ensamma utgivare utav ett licenserat NHL-spel. Frågan vi då ställer oss är: Har EA Sports släppt på gasen eller är NHL 12 så bra som det skulle kunna vara?

Den nuvarande generationens NHL-spel kom igång ordentligt med NHL09, då EA Sports valde att hårdsatsa på onlinemöjligheter. Ett utav de mest populära spellägena som introducerades i 09 var EASHL (EA Sports Hockey League) som erbjöd spelarna möjligheten att tillsammans med sina vänner skapa en klubb där varje spelare hade en fast position och där laget tillsammans kunde klättra på rankinglistorna som det kompisgäng man var. Tävlingsinstinkten man tidigare haft mot sina vänner i hemma i soffan var nu expanderad till att man tillsammans med sina vänner slogs emot hela världen.

Året senare så nappade dessutom en sida vid namn Consolehockey på det nya spelläget och skapade en inofficiell turnering för europeiska lag med både gruppspel och slutspel för PS3 och Xbox360. Tävlingen blev väldigt populär och ännu ett år efter så hade Consolehockey fått sponsorer i form av bl a det ryska EA Sports-kontoret vilket gav Consolehockey möjligheten att dela ut priser till de vinnande lagen på PS3. EA Sports i Vancuver insåg möjligheterna med onlinespelande och fortsatte expandera onlinemöjligheterna i NHL-serien i samma takt som offlineläget. Bland annat så dök FIFAs populära spelläge Ultimate Team upp i NHL, där man genom att spela till sig, byta eller köpa spelarkort bygger upp sitt dream team med egna loggor, coacher och laguppställningar.

När NHL 12 avtäcktes så presenterade man spelets nya funktioner. Det var krossbart plexiglas, hjälmar som flyger av, bättre fysik för utespelare och målvakter samt bättre presentation av statistik. Dock så introducerades inget nämnvärt nytt spelläge. De populära offlinelägena, Be A GM samt Be A Pro är kvar sedan tidigare. Be A Pro har dessutom fått ett längre spelläge. Istället för att starta din karriär när du blir draftad till NHL så kan du starta karriären i en lägre liga för att få känna att du verkligen spelar dig upp till NHL och får kämpa för din plats i världens största liga. Något vi ändå saknar är möjligheten att bli draftad till NHL från vilken liga som helst, t ex Elitserien. För att få spela i en lägre liga innan din NHL-debut måste du välja en utav de låga nordamerikanska ligorna. Nytt för Be A Pro-läget är också möjligheten att spela som en utav hockeyns legendarer i Be A Legend. Legenderna har alla sina rekord och statistiska detaljer inlagda i spelet och ifall du inte vill spela som dem kan det vara kul att försöka bräcka dem. Några utav de mest kända legenderna i spelet är Wayne Gretzky, Mario Lemiux, Patrick Roy och Börje Salming.

Ja juste… Winter Classic-matchen introduceras också, men den imponerar inte. I verkligheten är det ett mycket spännande och prestigefyllt möte mellan två NHL-lag, men i NHL12 är det en helt vanlig vänskapsmatch där det snöar.

För de som spelar multiplayer och i synnerhet för de som spelar i en EASHL-klubb så har spelets längd ökat markant. Du tjänar inte längre ihop XP till dig själv som karaktär utan istället så fungerar varje position man kan ha på isen som en egen person. Dock görs skillnaden i intjänad XP bara på målvakt och utespelare. Ifall du har spelat 300 matcher som center så är din center förmodligen ganska utvecklad vid det laget, och dina andra utespelare har följt med i utvecklingen. Din målvakt är dock lika dålig som när du först satte i skivan. Det krävs nu också många fler matcher för att få upp ditt proffs i den högsta nivån. Antalet matcher som behövs tillsammans med skillnaden som görs emellan utespelare och målvakter är intressant i det avseendet att realismen ökar. Men det är fortfarande bara ett spel, och huruvida man orkar spela 300 matcher på en position man inte gillar bara för att man någon enstaka match ska kunna fungera som backup är en fråga som jag svarar på med ett klassiskt uttryck… orka.

Även om innehållet i NHL 12 av ett otränat öga lätt kan misstas för ett tidigare NHL så märker man av många positiva förändringar. Hur spelarna rör sig känns nu mycket mer naturligt och flytande än tidigare. Hur pucken rör sig och studsar på sarger, spelare och klubbor känns också det mer verklighetsförankrat. Faktum är att hela spelupplevelsen utav NHL 12 är verkligare än tidigare. Pucken sitter t ex inte klistrad på klubban. En liten spelare kan med tillräckligt mycket balans ta sig förbi en gigantisk back, men kan samtidigt ganska lätt också flyttas på ifall backen har lite tyngd. Storleken har betydelse i NHL 12, tillsammans med balans och klubbteknik som också har större betydelse. Känslan utav riktig hockey kryddas likt peppar på ketchup utav flyttade målburar, flygande hjälmar och ramlande målvakter. NHL 12 är svårare och längre än sina föregångare.

Man blir dessutom bortskämd med highlights i NHL 12. Mellan varje period kan du utan laddningstider snabbkolla på alla betydande händelser från perioden. Allt från tacklingar till mål går att ta sig en utvärderande liten titt på innan det är dags att åka ut på isen igen. Har du dessutom presterat bra under en match kan spelet belöna dig med att under match visa upp en liten highlight-reel för dig och de du spelar med. Jag lirade online med min målvakt (Oleg Zarleski) och blev mäkta förvånad när mitt namn kom svävande över skärmen, snyggt invävt i stilig grafik och tätt följt utav en serie highlights på några utav mina räddningar. Snyggt, tänker jag, medan kommentatorerna mycket exalterat berättade:

”What a night Oleg’s been having in the net.” ”I know… He really brought his A-game tonight, and what a night to bring it.” ”A few of these moves are spectacular beyond anything we usually see in the league.”

Medan kommentatorerna kommenterar så hör jag lite avundsjukt beröm från folk i headsetet och belönar således mig själv med en chokladbit.

Hockeykänslan finns där, spänningen finns där och i vissa fall online så kan även vänskap hittas. Men jag kan inte sluta tänka på EA Sports som en vinstdrivande ondskefull maskin som utan att tänka på sina fans kör ett race som till hundra procent är själlöst konstruerat att generera pengar. Många utgivare har de senare åren valt att ge ut delar utav sitt spel i efterhand i form av DLC-paket, små tillägg till spelen som knappt kan räknas som expansioner men som ändå kostar pengar. Kort sagt så kostar inte hela spelet längre det pris som står angivet på hyllan. Vill du ha hela spelupplevelsen så köper du även ett eller två DLC. Det är kompromisslöst.

Självklart så är EA med på noterna vad det gäller pengar och de har den smutsigaste planen för att få dig att betala extra. Du kan låsa upp alla uppgraderingar till din spelare gratis genom avklarande av bestämda kriterier, men du kan också låsa upp dem på en gång mot en mindre summa pengar. Däremot är det otydligt vilka spelarattribut som faktiskt gör spelaren bättre, speciellt för målvakter. Några utav attributen är uppenbarligen bara verksamma hos AI-spelare samt offline. Vissa kriterier verkar dessutom inte vara korrekt angivna vilket gör uppgraderingarna omöjliga att låsa upp utan pengar. Då hockey är en sport och sportens själva essens handlar om att vinna så gör man såklart allt för att ha den bästa spelaren man kan ha. Man väntar helst inte i 3 månader för att låsa upp välbehövliga poäng till sitt passningsspel eller sina tacklingar.

Slutligen måste jag nämna EA’s Season Ticket som för cirka 200:- låter oss pröva fullversionen utav NHL, FIFA, Tiger Woods PGA Tour och NFL tre dagar innan det släpps i butik. För NHL och NFL har skeppet redan seglat men inför FIFA, Tiger Woods PGA Tour och nästa års releaser ger jag er följande att tänka på. För 200:- får du spela tre dagar innan alla andra, men du måste ändå köpa hela spelet för fullt pris senare. För 200:- får du också 20% rabatt på DLC’s till de utvalda titlarna. Men den rabatten kommer du inte att tjäna på fören du har köpt DLC-material för 1000:-. Däremot borde du för 1000:- få alla de uppgraderingar du annars hade behövt låsa upp. Vill du i några månader ha en spelare som är bättre än andras så kostar NHL cirka 1600:-.

För varje år som går så kan man snabbklara fler och fler delar i EA Sports-spelen i utbyte mot mindre summor pengar men min vädjan till er är… gör inte det. Låt er inte luras, era spelare kommer tids nog upp i sin rätta nivå utan att ni betalar 1000:- i extrakostnader. Det vet ni ju… Kom igen, i år spelar vi med raka puckar!

Vi bjuder här på en intervju med producenten Sean Ramjagsingh istället för en trailer.

NHL12

8