Så var det dags att axla rollen som Marcus Fenix en sista gång. Två år har gått sedan del två och mycket har förändrats.

Världen och dess invånare har förlorat en av dom kanske viktigaste sakerna som finns: Hopp. Gears of War 3 berättar en dyster historia som lämnar få oberörda. Kärlek, saknad och sorg präglar spelet, men även grym action såklart! Om du inte har spelat något Gears of War spel innan eller bara känner dig ringrostig på vad som hänt finns det en film i menyn som heter: Previously in Gears som summerar vad som hänt sedan första spelet fram till treans början.

Spelet börjar på en stor båt med namnet: Raven’s Nest där många Gears numera har sitt hem efter att Jacinto sjönk i del två. Hela Delta Squad finns här. Domenic som blivit kraftigt skakad av sin frus död från föra spelet, och även om han återhämtat sig är han inte samma man som innan den tragiska händelsen. Även Baird, Cole och den äldsta av bröderna Carmine: Clayton. Vi finner även några nya ansikten som Dizzy Wallin, Jace Stratton och Sam Samantha Byrne som har en hat-kärlek till Baird. Efter en kort introduktion brakar helvetet löst och Raven’s Nest blir attackerad utav lambents, dessa nya fiender är äckliga gulskinande saker som muteras och gör allt för att ta kål på Marcus och gänget. Efter en stunds stridande har spelet tagit tag i mig och vägrar släppa. Lambents känns som en fräsch typ av fiender som verkligen behövdes då Locusts, trots sin coolhet börjar bli lite tråkiga. Men det blir kära återbesök av pampiga fiender som Brumaks m.flera så om du oroade dig kan du pusta ut.

Kontrollerna är samma som tidigare så jag har inga problem att ta skydd eller sätta ett fint headshot med Longshot vapnet (see what i did there?). Efter att striden har lagt sig får jag ett anrop i min radio att ordförande Prescott plötsligt är på ingång via helikopter och vill prata med mig efter att ha varit försvunnen och antagits död i två år, vilket givetvis kommer som en stor överraskning. Prescott har en data disk med sig till Marcus Fenix där Marcus snart får veta att hans far Adam Fenix fortfarande lever. Självklart är disken skadad och Delta Squad beger sig ut på en långt äventyr för att hitta Marcus pappa, ett äventyr där vi får träffa på nya som gamla ansikten.

Gears of War 3 har en berättelse som verkligen berör. Att Marcus har mardrömmar om sin pappa som han inte lyckas rädda kan jag relatera till och att få se Augustus Cole Train göra ett återbesök i sin gamla hemstad för att bli välkomnad som den gamla fotbollsstjärnan han en gång var skär lite i hjärtat. Epic vill att du ska känna, Epic vill att du ska tycka att det var värt väntan. Var det värt den? Absolut, Gears of War 3 är helt klart det bästa i serien. Staden Char är förstörd och människorna där är inte stormförtjusta i Gears. Vi träffar även på Griffon (Alias Ice-T) som är ett rent utav sagt svin.

Silverbacks som är en mekaniska stridsrobot med missiler och gatling guns är bland annat ett nytt inslag och att hoppa in i en sån känns extremt mäktigt, den tillsammans med andra typer av partier där man ska försvara konvojer, till att lyfta lådor med viktig utrustning m.m ger spelet lite mer variation än tidigare kan jag tycka. Att välja olika vägar var en stor grej i Gears of War 2 men i del tre har man sparat ganska mycket på detta och jag hade velat se flera vägval än dom i spelet. För dig som gillar att samla på dig collectibles i form av COG-tags och annat hemligt kan glädjas åt att detta finns kvar. Jag hittade ungefär hälften under spelets gång och jag letade verkligen.

Nytt i del tre är även möjligheten att spela igenom kampanjen med upp till tre kompisar dvs fyra stycken spelare totalt, och även om jag bara testat med en till kan jag säga att det är ett varmt välkomnat inslag. Jag har spelat igenom halva kampanjen med en annan och det är kul, möjligheten att få spela som Anya och Sam känns som att det var på tiden (Female Gears kicks more ass helt enkelt) Och här är det faktiskt roligare att spela flera än ensam, och att det nu är upp till fyra samtidigt är något som verkligen boostar upplevelsen för alla inblandade i storyn.

Grafiken är verkligen finslipad. Epic Games har närmare bemästrat Unreal Engine grafikmotorn och det märks att dom vet vad dom håller på med. Karaktärsdesignen samt miljöerna lämnade mig med hakan nere vid knäna ett flertal gånger. Och miljöerna är verkligen fantastiska, om du trodde att Gears of War 2 hade episka och storslagna miljöer, vänta tills du spelat igenom Gears of War 3. Ljudet i spelet är helt fantastiskt och jag längtar efter att lyssna på soundtracket. Musiken målar verkligen upp stämningen i spelet och har en stor betydelse i del tre. Att spela på 5.1 system är det enda som gäller här, har du inte ett hemmabiosystem får du helt enkelt inhandla ett par 5.1 hörlurar, för det är ett måste här!

Multiplayer delen har som vanligt Teamdeathmatch, Warzone m.flera men även ett nytt spelsätt som heter: Beast där man tillsammans med tre andra ska stoppa våg efter våg med fiender med olika (Lite som Horde) Och jag har haft riktigt kul med mulitplayern. Givetvis rankar man upp här och ribbons,medaljer, achievements och upplåsbara karaktärer finns att hämta. Jag kommer nog sitta ett bra tag tillsammans med vänner och fler från redaktionen och spela alla olika multiplayerlägen då variationen här är välkommen från den sedvanliga “Team Deathmatch” som man mer eller mindre verkar haka upp sig på i andra FPS spel.

Gears of War är en tredje persons shooter och visst karaktärerna rör sig inte så smidigt, men ska dom göra det? detta är något jag har haft blandade meningar om. Marcus och dom andra känns lite “små klumpiga” att manövrera, men å andra sidan har dom ju tunga skyddsrustningar på och att springa fort och smidigt i dom skulle bara se löjligt ut. Nej jag har funnit frid i faktumet att Gears är tunga män och kvinnor med ett ännu tyngre jobb: Stoppa Locusts, Lamberts och rädda världen..rädda imorgon. Men jag väljer att rädda världen idag tillsammans med mina fellow Gears. För om ensam är stark är jag hellre svag.

Vi får hoppas att det kommer DLC,s till Gears of War 3. Men det gör det nog med största sannolikhet. Den största frågan som jag lämnas med är: Kommer det något mer Gears of War spel? i annan form med nya karaktärers historia? Nå ja det får vänta för Gears of Wars 3 kommer hålla oss upptagna med Co-op multiplayer och motorsågar! Och slutligen till dig som är osäker på vilken version utav spelet du ska innskaffa kan jag säga att oavsett version kommer du bli mer än nöjd för Gears of War 3 Sviker ingen på något sätt,vare sig det är vanliga edition eller delux. Epic Games ger mer än valuta för dina pengar än något actionspel där ute på marknanden och håller länge. Så vårt tips är: Köp det! Du kommer inte bli besviken!

Brothers to the end..

Gears of War 3

Gears of War 3