Crimson Alliance är ett action-rpg med fokus på action. Till skillnad från spel som Diablo eller Torchlight där karaktärens utveckling och dess utrustning står i centrum handlar Crimson Alliance istället om att döda dina fiender och ta dig igenom nivåerna så snabbt som möjligt vilket du helst gör med vänner. Vänner är en stor del av spelet och du tvingas nästan på co-op, har inga vänner spelet går det snabbt att hitta medspelare på Xbox Live.

De karaktärer du har att välja på består av tre klasser, du kan ha flera karaktärer sparade. Klasserna är magiker, lönnmördare eller legosoldat. Dessa klasser har bestämda namn i spelet vilka inte kan ändras på och dessa är Direwolf, Moonshade och Gnox. Magikern använder sina krafter på håll, legosoldaten är för den som gillar närstrider och lönnmördaren är en blandning av de båda. Även om ett en samling äventyrare är begränsade till dessa tre karaktärer kan man spela upp till fyra stycken så flera karaktärer av samma klass kan spela tillsammans. Varje karaktär har ett grundläggande slag, ett kraftfullare slag, möjligheten att paralysera och ta sig snabbt framåt samt möjligheten att använda engångsföremål. Varje klass har specifik utrustning man kan hitta under spelets gång i kistor. Dessa kistor består av olika färger för att identifiera vilken klass de tillhör. Om flera spelare av samma klass är med får alla den funna utrustningen.

Spelet består av olika nivåer man ska försöka ta sig igenom. Dessa nivåer består av förutom fiender och bossar även av pussel som kan kräva mer är en spelare. Klarar man dessa pussel blirman oftast belönad med guld. Guld används för att uppgradera din karaktärs utrustning och kan finnas utspritt på nivån. Du kan även finna kistor med hjärtan för påfyllning av liv. Nivåerna består av många gömda platser och vissa väggar som gömmer skatter bakom sig kan bara förstöras av en viss klass. Efter att man avslutat nivån får man en sammanfattning och ett betyg beroende på hur snabbt man klarade nivån, hur många gömda platser man fann och hur bra man gjorde ifrån sig i striderna. För att få bättre betyg i striderna gäller det kort sagt att lyckas utföra många slag på fiender utan uppehåll. Fiender blir svårare ju längre in i spelet man kommer och designen ändras på dem ändras även den, förutom fiender kan det även finnas fällor att undvika. Skulle en spelare dö behöver en med spelare ställa sig vid denne och hålla inne en knapp en stund, detta innebär att det underlättar ju fler man är så den som återupplivar någon inte dör den med.

Spelet utspelar sig i en värld vid namn Byzan som sannerligen har sett bättre tider, varje hjälte har sin specifika bakgrundshandling vilka man får lära sig mer om samtidigt som man försöker besegra de onda krafterna i landet. Grafiskt sett är spelet vackert med klara färger som är lätta att urskilja. Variationerna mellan utomhus nivåerna och de nivåer man befinner sig i en grotta varierar på ett bra sätt för att hålla spelet från att bli för “ljust” eller “mörkt”. I striderna skvätter blodet klart rött precis så mycket som det ska göra utan att göra det över eller underdrivet.

Spelet kostar mellan  800 ms till 1200 ms beroende på om du vill köpa spelet med alla klasser direkt eller om du väljer att låsa upp vissa klasser efter hand. Det kommer även vara enkelt att betala för framtida packs för tillgång till ytterligare material. Crimson Alliance är enkelt att komma in i och det går även snabbt att sätta igång ett spel oavsett om det är med vänner du känner eller ej. Det är ett spel som inte fokuserar på attribut av utrustning och karaktär utan mer på snabb action och samarbete mellan spelare. Det är kul att försöka slå nya rekord i poäng efter varje nivå och den snabba action fokuseringen är en skön variation från traditionella action-rpg spel.

Crimson Alliance

Crimson Alliance
8