Jag är på semester och det är fest. Befinner mig på en av paradis-ön Banois många dansgolv. Jag har fått i mig mycket alkohol och världen omkring mig gungar. Jag är kungen över alla, jag gör som jag vill! Folk tycker inte som mig, de anser att jag har fått i mig alldeles för mycket när jag puttar dem ur min väg. Jag vill dansa på scenen. Livebandet uppskattar det inte, sångaren ger mig fingret och jag slänger min whiskeyflaska på honom. Han ger mig återigen fingret och jag trillar av scenen efter en stunds fylledans. Ett par hjälper mig upp, men en kvinna ger mig några glåpord och sparkar mig sen ner på golvet igen. Vakten kommer och säger till mig att jag har fått alldeles för mycket redan. Från ingenstans blir han påhoppad bakifrån, blodet skvätter på mig och ingen reagerar. Jag måste på muggen. Råkar glida in på tjejtoan, det ligger en tjej här och blir omhändertagen av en annan tjej. Jag snor ett par tabletter från pillerburken bredvid och blir sedan utkastad igen. Ingen uppskattar min närvaro, därför tragglar jag mig tillbaka till hotellrummet. Inget ska hindra mig nu. Jag puttar folk ur vägen. Väl tillbaka i hotellrummet sänker jag tre tabletter tillsammans med en klunk sprit. Jag däckar på sängen…

Innan spelet börjar låta dig spela får du välja mellan 4 olika karaktärer med olika vapeninriktning. Logan har en försmak för kastvapen, Purna är expert på skjutvapen, Xian föredrar vassa vapen i alla möjliga former och Sam B föredrar de stora, tunga och trubbiga vapnen.

Introt som beskrevs ovan – som för övrigt är trailern vi sett tidigare – är inte riktigt anpassat för de kvinnliga valbara karaktärerna, utan utgår från att man är en man som spelar. Valet av karaktär återspeglar sig inte speciellt mycket under spelets gång eller story, ibland verkar det inte som karaktärerna man stöter på märker att man valt en kvinnlig karaktär. Hursomhelst vaknar man upp i hotellrummet, helt ensam. Hotellet verkar utrymt och belysningen fungerar lite sporadiskt. Starten känns klaustrofobisk på grund av de mörka och trånga hotellkorridorerna med spontant utplacerade väskor. Man känner sig sådär förvirrad, ensam och trevar sakta fram för att se vad som gömmer sig bakom nästa hörn.

Det här är ingen förstapersonsskjutare vi har att göra med, utan ett förstapersonsrollspel. Dock förenklat eftersom du endast har 4 förutbestämda karaktärer att välja mellan. Man kan inte ändra utseendet, kläder eller liknande utan endast egenskaper och utrustning. Tänk dig inventory-systemet från Fallout 3 blandat med skill-tree från World of Warcraft. Man får alltså erfarenhetspoäng när man yrar runt och dödar zombies, och självklart även när man gör quests. Ja, quests! En väldigt kort bit in i spelet sammanstrålar man med en liten grupp överlevare och questandet börjar nästan direkt. Du får samtidigt veta att du är immun mot infektionen som råder på ön, det är alltså ”infected”-zombies det gäller – ett virus. De små quest du får varierar faktiskt ganska mycket och känns inte speciellt repetitiva även om de går ut på ungefär samma sak – fetch quests.

En annorlunda grej med det här spelet är att man kan slå sönder eller hugga av leder på zombies, som självklart försämrar deras attackförmåga och skada. Du kan alltså hugga av armar och ben. En helt klart trevlig feature som får detta spel att sticka ut från mängden.

Eftersom det är infekterade zombies vi har att göra med kanske ni ställer er frågan om det är samma typ av fiender hela tiden? Ja, till stor del. Men det finns faktiskt lite variation! Dels har vi de slöa som släpar fötterna efter sig och som man lätt springer ifrån, men vi stöter även på de springande frenetiska. Även större och tyngre zombies som tål mer skada och inte direkt bryr sig om dig mer än för att försvara sig själv, de är oftast taktiskt utplacerade för att sätta en käpp i hjulet. Flerspelarläget är av drop-in/drop-out typ för kooperativt spelande. Det innebär att dina vänner kan trilla in och hoppa ur medan du spelar. En väldigt uppskattad feature, då många spel dessvärre helt saknar kooperativt spelande. En del av uppdragen känns lite anpassade för att man ska spela kooperativt, då vissa pussel kräver att man samarbetar. Till exempel ska man frakta mat från en övergiven bensinmack tillbaka till lägret. Är man ensam måste man annars släppa lådan relativt ofta för att försvara sig mot attackerande zombies. Är man två kan en enkelt skydda en samtidigt, och man kan till turas om medan lugnet lagt sig.

Spelet begränsar inte vilken karaktär man spelar som, utan man kan vara fyra stycken av samma karaktär utan problem. På grund av, eller snarare tack vare, att spelet har stöd för drop-in/out kooperativt spelande dör man inte på samma sätt som i vanliga spel. Visst når ens hälsomätare noll och skärmen fylls med blod, men kort därefter återuppstår man inte långt ifrån. Helt klart en skön feature som bidrar med att man bara kan fortsätta spela istället för att annars spendera timmar stirrandes på den där laddningsskärmen alla älskar att hata. Ja, det är alltså inga laddningstider när man dör, utan man återuppstår efter typ 5 sekunder.

Vapnen i Dead Island är till en början väldigt mycket åror, pinnar och metallrör som man viftar febrilt med i luften. Ju längre man kommer desto bättre och mer varierande blir vapnen. Likt Dead Rising kan du även skapa egna vapen, men även uppgradera eller laga dem. Vapnen slits alltså när de används och till exempel årorna går helt sönder och man slänger dem på backen när de är förbrukade. Så det gäller att ha lite extra i inventariet. Beroende på vad man väljer för erfarenheter i skill-trädet kan man förhindra eller skjuta upp att vapnen helt förstörs. Oftast gör de rätt dåligt med skada när de är slitna eller slits långsammare.

Då springavståndet ibland är väldigt långt har man implementerat quick travel eller fordon. Fordon kan man hitta utplacerade på ön och återuppstår på samma ställe hela tiden. Quick travel finns även dessa utplacerade på fasta ställen men känns mer sparsamt utplacerade, endast i säkra zoner där överlevande har slagit läger. Att köra bil i Dead Island är inget man direkt njuter av, styrningen är väldigt basic och det känns som om bilen sitter fast i ett spår i marken. Bromsarna tar direkt, så man tvärnitar och stannar på nolltid även om man har hög fart.

Grafiken känns modern och fräsch med vackra miljöer, det är ju ändå en tropisk ö vi befinner oss på! Variationen på zombies kunde dock vara större, det är mycket upprepning även om det är små variationer. Till exempel har större majoriteten av kvinnliga zombies bär samma typ av bikini men mönstret och färgerna skiljer sig – jämfört med männen som har större variation med shorts och tröja, eller brist på tröja. Animationerna är ibland lite knasiga och känns halvfärdiga på fåtal ställen, men det är faktiskt helt okej. Det är inget som förstör gameplayet eller spelupplevelsens helhet.

Ljud är en väldigt viktigt aspekt i spel för att bygga upp både atmosfär och stämning. Man lyckas relativt bra i Dead Island. Musiken är för det mesta lite småläskig men varierar beroende på vad som ska hända, eller händer. Även inslag av lugn musik förekommer då man känner sig säker. Ljudeffekterna får jobbet gjort, med undantaget för vattenplaskandet som låter lite väl tillgjort. Ljudeffekter i övrigt känns passande och uppfyller sitt syfte. Det som dock förvirrar mig lite är att rösterna. Enligt Xians historia (som berättas när man väljer karaktär) är hon från Hong Kong, dialekten känns helt rätt här. Väl inne i spelet låter det mer som en spansk kvinna. Läppsynken är inte helt spot on heller, men det är inget som i alla fall jag stör mig på.

Sammanfattningsvis känns det som man har blandat det bästa från Fallout, Oblivion, World of Warcraft och Dead Rising och kört det i mixern. Resultatet är ett stabilt action-rollspel med möjlighet till kooperativt spelande. Man kan klara sig ensam för det mesta, men stundvis blir det  lite mycket att klara själv – men det går. Har man möjlighet att spela med sina vänner rekommenderar jag att man gör detta. Det blir en slaktarfest utan dess like. Grymt spel som inte känns repetitivt och underhållande. Den kooperativa aspekten i spelet lyfter det en hel del på grund av det simpla hop in/out-systemet.

Dead Island

8

8/10