Dagen som många League of Legends-spelare väntar på närmar sig sakta men säkert. Än så länge har vi inget specifikt datum men vi vet alla att det snart är dags. Dagen då League of Legends Dominion blir tillgängligt för vanliga dödliga. CtrlAltElite fick möjlighet att pröva spelet under Gamescom och inte nog med det, jag blev personligen guidad av Travis ’Volibar’ George från Riot Games under spelets gång. Antagligen ett smart drag då Heroes of Newerth gått över till free-to-play och DotA2 är på ingång.

League of Legends-spelare har länge velat ha en ny karta att spela på. Under utvecklingen av den nya kartan var det dock någon som kläckte en väldigt intressant idé. Varför inte göra ett helt nytt spelläge för att få ytterligare variation? Resultatet av detta blev då så klart Dominion som spelas på kartan Crystal Scar. Vad är det då som är så speciellt med Dominion?

Istället för att försöka förstöra dina motståndares Nexus med fysiskt våld och mäktiga magier ska du istället ta över fem kontrollpunkter. När ditt lag har fler kontrollpunkter än motståndarnas börjar deras Nexus långsamt tappa hälsopoäng och ju fler kontrollpunkter ditt lag har, desto snabbare går det. Upplägget är ganska simpelt och till skillnad från en match på Summoner’s Rift, vilket ofta tar över 45 minuter, går en match på Crystal Scar på 20 till 30 minuter. En första tanke som slog mig när jag hörde talas om Dominion var; betyder det här att all balansering de gjort på champions kommer gå till spillo om de ska lyckas balansera dem för Dominion också? Svaret på den frågan förklarades dock ganska snabbt när George började presentera Dominion. För att hantera det problemet valde de att istället plocka bort vissa föremål som orsakade problem. En vanlig taktik i de första testerna var att bygga sin karaktär som en tank med Banshee’s Veil och helt enkel stå och hålla en kontrollpunkt. Detta innebar i sin tur att det inte blev det snabba actionfyllda spelläget som Riot Games hade hoppats på. De har dock inte enbart plockat bort föremål, runt ett dussin nya har även lagts till. Nu i dagarna har en lista över nya föremål lagts upp på Dominions hemsida. Min kollega påpekade även att potions verkar saknas.

Då League of Legends och andra MOBA-spel kan vara svårt för nybörjare att sätta sig in i, hoppas Riot Games att Dominion ska kunna underlätta detta. ”Alla vet hur man spelar ett Capture and Hold-spel, medan MOBA kan vara svårt att sätta sig in i”, förklarade Travis George medan jag satt och spelade. Han berättar sedan att dödsfall inte är lika straffande i Dominion, något som är helt nytt för League of Legends-spelare då ett dödsfall i det egna laget kan få en spelares tankar att börja vandra iväg mot att ge upp hela matchen. Ibland kan det till och med gynna laget att du dör i Dominion, genom att du försvarar din kontrollpunkt så länge det bara går.

Även våra älskade minions finns kvar. De tillför helt klart en intressant twist till det gamla hederliga capture and hold-konceptet tillsammans med föremålen och MOBA-elementen. Istället för att hjälpa till med att förstöra motståndarnas torn kommer de nu ut mellan kontrollpunkterna och hjälper till att ta över dem. Ska du ta över en kontrollpunkt ensam kan det vara en bra idé att ta med dig en liten armé av minions och anfalla den. För att ta över en kontrollpunkt högerklickar man helt enkelt på den när man är i närheten och strax efter detta börjar din Champion kanalisera någon mystisk kraft som gör att kontrollpunktens väldigt elaka vakttorn börjar beskjuta motståndarna istället för dig. Kontrollpunkterna har alltså tre lägen, antingen tillhör det ett av lagen och är då aggressivt mot det andra, eller så är det neutralt. Om du kör på miniontaktiken kan det även vara bra att nämna att vi har ett kärt återseende att se fram emot. För de som spelade League of Legends under betan minns ni säkert en Summoner Spell vid namn Promote? Den gör nu comeback då den bidrar mycket mer till Dominion än den gjorde på Summoner’s Rift. Det den gör är att den befodrar närmsta allierade super minion till en ”anti-turret cannon”, samt att den blir helad, får bonusstats och ger den som kastade promote pengar för alla kills den gör. Den andra nya summoner-magin är Garrison. Den har två funktioner, antingen så slungar du den mot en av dina egna kontrollpunkter för att hela den och öka dess attack speed i åtta sekunder. Eller så använder du den istället på motståndarnas kontrollpunkt för att sänka dess skada med 80% i åtta sekunder. Två magier att frukta om de används på rätt sätt.

En annan sak man märker snabbt är att champions startnivå och mängden guld man startar med har ökats. Rundans första teamfight blir helt klart intressantare på så sätt. De har även ökat mängden guld spelarna får per tick, detta innebär att i en omgång Dominion, som tar halva tiden mot Summoner’s Rift, ska du ändå kunna köpa samma items, förutsatt att de inte har plockats bort.

Jag har spelat League of Legends en hel del och spelmässigt var det väldigt lätt att sätta sig in i och jag märkte ingen större skillnad i hur jag spelade Pantheon på Crystal Scar jämfört med Summoner’s Rift. Kanske att jag vågade röra mig ensam på ett annat sätt än jag vanligen gör. Dock så är det en sak som saknas, djungel-creeps. Buffarna finns dock kvar, dock behöver du inte döda en stor ödla för att få tag på dem. Det finns tre typer av buffar; speed shrines, health relics och greater relics. Springer du igenom ett speed shrine ökas din movement speed, vilket kanske inte är allt för konstigt med tanke på namnet, de kan användas upprepade gånger under spelets gång av alla champions. Health relics ökar hälsopoäng och mana och spawnar på specifika platser i korta intervaller. De intressantaste är greater relics. I mitten av Crystal Scar finns det två stycken ståendes. En för vardera laget och dessa ökar din offensiva styrka. Perfekt för att få en liten extraskjuts i kampen om en hårt försvarad kontrollpunkt. De respawnar dock mer sällan än health relics och kräver en kort tids kanalisering för att kunna användas.Det är även vissa skillnader i spelets scoreboard och du kan tydligt se hur mycket du, personligen, har tillfört till laget. Att jag själv hamnade på tredjeplats första gången jag spelade var en rejäl moralboost. Det bör tilläggas att jag inte är den bästa League of Legends-spelaren även om jag lagt ner en hel del tid på det.

Sammanfattningsvis känns det som att Dominion kan ge League of Legends den variation det behöver. Även om det finns en stor mängd champions att låsa upp och spela med blir det lite enformigt i längden att bara spela Summoner’s Rift och ett fåtal matcher på Twister Treeline. Crystal Scar och Dominion känns på något sätt nytt utan att avvika allt för mycket från ett vinnande koncept och det känns fortfarande lika härligt att se Teemo slitas i stycken av en välriktad Heartseeker Strike. När jag frågade om det finns en möjlighet att se ytterligare spellägen  svarade George att Dominion kan vara det som öppnar upp genren för större variation i framtiden och han verkar inte vara helt emot idén. Ett par nya kartor till båda lägena kanske inte hade skadat?

Av ren nyfikenhet passade jag även på att fråga lite om League of Legends rivaler. Att Heroes of Newerth gått free-to-play känns, enligt George, som en bekräftelse på att de valde rätt koncept från början och det har faktiskt blivit fler och fler som väljer att köra den varianten. Han beskrev det som att eftersom de har 15 miljoner registrerade spelare så måste de ändå ha gjort någonting rätt. Lite blygsamt kan tyckas men det ligger en stor del sanning i det. När jag frågade om de är rädda för att DotA2 ska börja stjäla från deras spelarbas är han inte allt för orolig. Han ser det som att man kan spela flera MOBA-spel samtidigt, precis som man gör med shooters och andra speltyper. Då han själv är ett fan av Valve och har spelat de flesta av deras spel, tycker han snarare att det ska bli intressant att se vad de kan tillföra för nytt till genren. En enligt mig hälsosam syn på konkurrensen branschen och det märks att han brinner för genren och vill se att den utvecklas även om det inte är Riot Games som ligger  bakom alla framstegen.

För mer information är det bara att besöka League of Legends: Dominions hemsida.

 

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/Loldominiontrailer.mp4[/pro-player]