Masters of the Broken World är ett spel som är utvecklat av ryska Snowberry Connections. Spelet är, enligt utvecklarna, unikt på det sätt att de tagit inspiration från en hel del kända titlar och gjort det till ett eget spel. Två inspirationskällor som lyser igenom väldigt mycket under den presentation vi fick är Heroes of Might and Magic och Civilization, något som de inte försöker dölja. Även om båda spelen tillhör strategigenren är det ändå en stor skillnad i spelsätt. Kan man då blanda de här spelen och även få in spelmekanik från ytterligare spel?

Spelet har tre faser: Universe, Island och Battle. Varje gång du startar ett nytt spel kommer ett universum bestående av flytande öar från den trasiga världen att genereras. Detta sker slumpmässigt för att öka spelets hållbarhet. Du börjar spelet på din hem-ö (Home Island) och väljer därefter hur du vill förflytta dig varje runda. Utöver dig själv finns det 15 andra mästare som du kämpar emot. Varje ö du lyckas ta över ger dig ny teknologi att nyttja, och kräver viktiga strategiska beslut om vilken ordning öarna ska tas över för att ge dig störst fördelar.

Det första de visar oss är en världskarta som påminner en hel del om de båda tidigare nämnda spelen. Han går in i sin huvudstad och den skärmen som kommer upp är väldigt lik Heroes-spelens. De berättar därefter att man kan välja på 200 olika byggnader, men antalet som får plats i staden är begränsat och det verkar även som att vissa val gör att du blir utan en del byggnader i just den staden. Vissa strategiska val är alltså av stor vikt för ditt framtida spelande.Man ska dock vara väldigt rädd om sin huvudstad. Lyckas motståndarna ta över den har du förlorat.  Trupperna består bara av en enda enhet, till skillnad från Heroes där en enhet på stridskartan kan motsvara en hel armé på över tusen enheter.Du kan även rekrytera hjältar för att bidra till din slutgiltiga seger. Warrior, Scout, Wizard och Commander. Medan Warrior kämpar på för fullt på egen hand tar Commander hjälp av stora arméer för att vinna striderna. Wizard är som ni kanske förstå en spellcaster som kan behöva extra skydd, men ändå kan åsamka dina motståndare stor skada. Hjältarna kostar dock pengar. Du får den första gratis men de resterande kommer hela tiden att bli dyrare. Det bör även nämnas att enheter och byggnader kostar en viss summa i underhåll och vissa enheter kräver dessutom ytterligare resurser.

För att vinna har du sju olika alternativ. Allt från diplomati, där alla andra mästare allierar sig med dig, till ’Total war’ där du med våld och råstyrka tar över alla andra öar och förgör dess mästare.  Ett annat alternativ är det som skaparna kallar för ’Quest’. Detta innebär att du samlar på dig mystiska skrifter för att på så sätt finna mästarnas hemliga identiteter.

Ö-kartorna är uppdelade i provinser och varje provins har sin egen inkomst, ras och terräng. De raser som visas är orcer, hober, alver, goblins och människor. Alla val du gör i spelet påverkar din karma, som i sin tur påverkar hur olika raser och mästare ser på dig. Trivs du att spela som en ’bad guy’ kommer raser som orcs och goblins inte ha något emot att prata med dig. Däremot kan det vara svårare att förhandla med de nobla alverna. Det kommer även varje runda presenteras ett event där du har ett antal olika alternativ att välja på. Ditt val kommer självklart att påverka din karma och beroende på vad du väljer får du en passande belöning.

Nu kommer den del som många av er säkerligen väntat på. Striderna. Stridskartorna påminner även de till stor del om Heroes -serien och är uppbyggd av hexagoner. Som jag nämnde tidigare motsvarar varje enhet på stridskartan just en enda enhet. Varje enhet har även en ability och enheterna går att uppgradera och din tidigare nämnda hjälte representeras även denne av en enhet. Det finns även vissa fall då erfarna mindre enheter är kan vara bättre än oerfarna, dyra stora enheter. Utöver den vanliga hälsomätaren har du även en uthållighetsmätare att hålla reda på. Spelar du för mycket med en enhet kommer denne att till slut bli trött och inte kunna ge sitt allt i stridens hetta. För de som inte är så intresserade av strider går det även att AI-simulera dessa. Detta ger resultat direkt. Exakt hur simuleringen fungerade framgick dock inte.

Utöver singleplayerläget kommer det att erbjudas regelrätt multiplayer samt hotseat. Hotseat-läget är något som Heroes-spelare känner igen och innebär att flera spelare använder samma dator för att spela. Detta bör fungera bra då spelet är turbaserat. Multiplayerläget kan dock vara nerbantat på det sätt att någon av faserna får skjutas åt sidan för att det hela inte ska bli för rörigt och långdraget i en flerspelarmiljö.

Spelet är som ni kanske förstår fortfarande under utveckling men alfan är klar och betan beräknas komma i oktober eller november. Någon som tror att blandningen kommer att fungera? Utvecklarna var faktiskt ganska övertygande men en viss tvekan återstår och det är inte förrän jag får möjlighet att pröva spelet jag kommer veta säkert.