Binary Domain är en action-intensiv taktiskt tredjepersons-shooter från Sega. Skaparen är ingen mindre än Toshihiro Nagoshi som bland annat ligger bakom Yakuza-serien. Ett team bestående av tre personer tar sig an stora mängder fiendeenheter i ett framtida Tokyo där gränsen mellan människa och maskin nästan suddats ut och det är upp till dig, som den orädde ledaren du är,  att med hjälp av taktiska kommandon bidra till att din lilla styrka tar sig igenom det hela oskadda.

Under presentationen av spelet är det stort fokus på just de tidigare nämnda taktiska kommandona. Som i många andra spel kan man trycka upp en lista för att välja vad man vill meddela sina datorstyrda kamrater. En av de första sakerna man lägger märke till är att antalet kommandon tycks vara fler än i liknande spel. Anledningen till detta är att NPCerna kommer att reagera olika på hur du beter dig emot dem. Vissa karaktärer uppskattar inte uppkäftiga svar och att du rusar rakt in i fiendeeld , vilket inte är särskilt konstigt. Medan andra kan tycka att det gör dig till en modig hjälte att se upp till. Exakt hur genomarbetat just den här biten är gick de inte in på, men med tanke på hur mycket och glatt de pratade om den funktionen så ska det bli intressant att se det färdiga resultatet. Det är däremot sagt att det kommer få konsekvenser. Om en karaktärs tillit till dig går i botten så kommer du antagligen inte få mycket hjälp av just den karaktären.

Utöver att använda den tidigare nämnda menyn så kan du även använda ett headset för djupare interaktion och helt enkelt säga det du vill till karaktärerna. Att ha händerna fria till skjutandet och bara prata med karaktärerna underlättar ju även spelandet. Spelets röstigenkänning demonstrerades men på grund av mycket bakgrundsbrus och liknande så fick vi inte se dess fulla potential. Något som vi reagerade på var dock att han istället för att ge order till sin kvinnliga medhjälpare faktiskt försökte ge henne komplimanger, samt säga ”I love you”. Detta tyder på att även komplimanger och liknande är viktigt för huvudpersonens relationer med andra karaktärer. Röstigenkänningen ska klara flera språk, bland annat engelska, japanska, franska, tyska och italienska. En viktig sak att påpeka är att om flera karaktärer samtidigt lyssnar på det du säger så kan de reagera olika på det du säger till dem. Det kan dock krävas en hel del bläddrande i kommandolistan för att veta vilka ord och kommandon de kommer att svara till.

Spelmässigt såg det annars ut som de flesta tredjeperson-shooters. Spring runt, göm dig bakom passande objekt, skjut på allt som rör sig. Dock så är de mekaniska fienderna riktigt elaka. Skjut av benen på någon och likt Monty Pythons svarte riddare kommer de att kravla mot dig för att ta kål på dig på värsta tänkbara sätt. Spelets AI ska även vara väl genomarbetat om man ska lita på utvecklarna själva. Detta är en sak som lär påverka svårighetsgraden. Men vem blir inte glad av att se fiendeenheter som inte gör korkade saker och förstör spelupplevelsen. En sak som jag tänkte på gällande interfacet var att det fåtal vapen vi visades hade väldigt tydlige sikten på skärmen. Något jag uppskattar i den här typen av spel då jag har problem nog att sikta utan att behöva oroa mig för att knappt se vad det är jag siktar på. De olika sätten vår huvudperson väljer att beskjuta sitt motstånd bakifrån sina gömställen är väldigt varierade och ger en fin krydda till ett annars grafiskt tilltalande spel. För de som är destruktivt lagda och vill veta vilka vapen man har tillgång till är det bara att titta på medföljande trailer.

Binary Domain kommer till Xbox360 och Playstation 3 i februari nästa år.

 

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/Bindomwtgc11.mp4[/pro-player]