• Utvecklare: Insomniac Games
  • Utgivare: Sony Computer Entertainment
  • Genre: FPS
  • Antal spelare: 1 Offline | 2-16 Online
  • Finns till: PlayStation 3
  • Släpps: 2011-09-09

Fyra år efter händelserna i Resistance 2 så är Nathan Cole borta och spelare fortsätter nu kampen mot den Chimeriska armén i skorna av en ny hjälte, eller snarare anti-hjälte. För de som redan spelat och klarat Resistance 2 så vet ni kanske redan lite om Joseph Capelli. För de som inte har spelat Resistance tidigare så har världen tagits över av en främmande ras och sedan 1951 så har spelare fått kämpa för att försöka återta världen. Joseph brukade vara en soldat i den resterande del av armén som fanns kvar men efter händelser i Resistance 2 så fick han lämna armén med en ”dishonorable discharge”.

Året är nu 1957 och Joseph har slagit sig ner med andra överlevande, han har även gift sig och bildat en familj. Det har gått år sedan Joseph slogs mot Chimeran men det förflutna har förmågan att bubbla upp igen och plötsligt står Dr. Malikov vid dörren, förföljd av Chimeran kommer han för att be Joseph om hjälpa med att stänga ett maskhål i New York. Maskhålet är på väg att frysa ner hela världen och Malikov är den enda som vet hur man stänger av den. Joseph vägrar men hans fru övertygar honom att följa med och rädda världen.

Från Oklahoma till New York är det en lång väg och jag får kämpa mig genom varma grönare områden och ända fram till arktiskt klimat. Det är märkbart med Resistance 3 att utvecklarna har ansträngt sig lite mer för att skapa mer nivåer till banorna. Stegar, förfallna hus och linbanor finns tillgodo för att låta spelaren ta sig till högre mark. Att spelet vågar sträcka lite på sig gör striderna mer intressanta men mot mitten av spelet börjar känslan av repetition sätta in då trånga korridorer och den ofta ofördelaktiga situation man befinner sig i om man inte har högre mark kan göra spelet svårare än det borde vara.

Känslan av att springa och sikta genom spelet känns väldigt finslipat och det kommer inte som någon stor förvåning då Resistance-spelen har alltid haft bra kontroll. Vad som kommer göra fans av serien glada är att även weapon wheel-systemet från första spelet är tillbaka. Serien är även känd för sina vapen och bland de nya tilläggen finner man mutator som skjuter en sorts gegga som kan få fiender att svälla upp och explodera. En sniper-rifle som heter Deadeye finns också vars secondary attack kan skicka ut en liten turret som skjuter fiender inom ett begränsat område. Det tar ett tag att lära sig att använda den men den kan komma till stor nytta i multiplayer för att täcka trånga utrymmen som en dörr eller bro.

När det kommer till multiplayer har jag inte haft möjligheten att testa det i den färdiga produkten men passade dock på att testa multiplayerbetan som är i fullgång i skrivande stund. Med 12 banor, de flesta hämtade från platser i kampanjen, 5 modes och 16 spelare så är flerspelaredelen av Resistance 3 riktigt underhållande, standard Deathmatch, Team Deathmatch och Capture the Flag har vi alla spelet, det är Breach och Chain Reaction som ändrar konceptet lite grann. Breach spelas med två lag, ett som försvarar en punkt och den andra försöker bryta igenom försvaret, Chain Reaction är likt Battlefield med kontrollpunkter, båda lagen försöker hålla kontroll av 5 punkter samtidigt.

Precis som med COD och perks så finns det ett leveling-system i Resistance 3 som låter spelare låsa upp nya vapen, klasser och förmågor samt själva ställa in vilka vapen och förmågor de vill ha tillgängliga i varje klass. Vad som gör Resistance 3 lite mer intressant än andra liknande FPS är att du kommer även kunna avancera ditt konto när du inte sitter framför din PS3. Jag har inte haft chansen att testa Global Resistance ännu men tanken är att spelare kommer kunna spela facebook-spelet och tävla mot andra, framstegen man gör där kommer kunna växlas in för att köpa uppgraderingar till PS3-spelet.

Resistance 3 har hållit sig till ett lyckat koncept och gjort några mindre förändringar till designen av banorna för mer dynamiska strider, några nya vapen har kommit in och alla vapen har åtminstone 2 uppgraderingsnivåer som förändrar sättet de fungerar, t.ex. så kommer hagelgeväret att sätta eld på fiender i den andra nivån. Grafiken är varierande med stundvis vackra miljöer och andra gånger riktigt fult. Musiken gör inte berättelsen rättvisa riktigt men ljuden för vapnen är välgjorda. Multiplayer är vad som får spelet att stå ut, intressanta förmågor, många vapen och en originell idé med att bygga in Global Resistance och Facebook med spelet gör att livslängden på Resistance 3 kan bli mycket längre än vad det annars varit. En varning till de som funderar på att köpa spelet begagnat dock är att Resistance 3 är det första Playstationspelet som kommer kräva ett Playstation-pass vilket kan enkelt beskrivas som en CD-Key för multiplayer. Dessa går att köpa på PSN-Store men kommer antagligen avskräcka en del spelare.

Jag rekommenderar ändå alla som är intresserade av en bra multiplayerupplevelse att köpa Resistance 3 och för de som redan spelat och gillar 1:an och 2:an så är 3:an helt enkelt mer av det goda med några små förändringar och bättre multiplayer.

Resistance 3

8

8/10