I ett medelstort bås ihopklämd mellan giganterna Microsoft och Activision hittade vi ett företag vid namnet Warner bros, där jag blev inbjuden till att se en demonstration av deras kanske mest efterlängtade spel, Batman Arkham City.  I presentationsrummet träffar jag både Dax Ginn, utvecklare på Rocksteady och två andra från samma studio.  Presentationen består av två 3D-skärmar som är kopplade till en PS3:a och en 360.

Två spelare får tävla mot varandra i olika challenges från det kommande Arkham City och först ut var 3 ronder av endurance där spelarna får försöka bygga upp så stora kombos som möjligt. Konceptet är väldigt likt det vi redan sett i Arkham Asylum men direkt kan man skymta något nytt. Mängder av nya rörelser har lagts till i Batmans repertoar och hela stridssystemet ser väldigt mer varierat ut än vad vi fick se i Arkham Asylum. På den andra skärmen spelade Rocksteady’s community manager med Catwoman och trots att det är en helt ny spelbar karaktär såg hennes rörelser ut att vara minst lika utvecklade som Batmans.

I den andra utmaningen fick vi se predator challenges, vilket är samma som från Arkham Asylum. Det som var nytt var dock att Batman nu har smoke grenades vilket ger honom många fler val. Det går att använda rökgranaten till att komma ut ur en knipa, eller så kan Batman använda den för att ge sig själv några extra sekunder för att plocka ut de sista fienderna.  Catwoman har andra sorters prylar men vad som ser ut att vara bland det vanligaste för spelare att lära känna igen sig med är hennes klor och hennes piska. Piskan används för att kunna svinga sig fram på vissa platser och för att göra fiender stunned, klorna används inte bara till vapen utan även som klätterverktyg. Catwoman klättrar inte bara på väggar heller utan genom demonstrationens gång fick vi även se att hon kan klättra upp och ner på specifika underlag.

Den sista utmaningen var en påhittad sådan där båda spelarna spelar Batman och tävlar om att flyga tvärsöver staden och hinna först till slutpunkten. Att beskriva något speciellt av Arkham City vore svårt men intrycket man fick när två spelare susar fram över staden på väg mot ett hamndistrikt förstod jag precis vad Dax menade med att Rocksteady inte har satsat på att skapa den största staden vi någonsin sett, men definitivt den mest detaljerade.

När jag lämnar båset igen så inser jag plötsligt hur jag faktiskt har blivit mer hypad på att spela Arkham City än innan. Jag fick även chansen att ta en pratstund framför kameran med Dax Ginn som ni kan se här nedanför.