• Testad plattform: PlayStation 3
  • Utvecklare: Eidos Montreal
  • Utgivare: Square Enix
  • Genre: Actionrollspel | FPS
  • Släpps: 2011-08-26

Året är 2027 och augmenterade människor är en vanlig syn bland jordens storstäder. Augments är implantat som används för att byta ut kroppsdelar såsom ögon, armar, ben m.m och få de kroppsdelarna att prestera bättre än de biologiska originalen. Adam Jensen är 100% människa till en början, men efter att ha närvarat under en attack på Sarif Labs, där han arbetar som säkerhetsansvarig, blir han illa skadad med allt från uppriven buk till ett skott i huvudet. Adam vaknar tids nog upp och många av hans mänskliga delar har byts ut till motsvarande augments. Människor som Adam höll kär hade dock inte turen att vakna och mycket kring Adams liv är förändrat. Han är nu starkare,snabbare och framförallt dödligare än någonsin tidigare, vilket räcker långt när man jobbar med ”problemlösning”. Prototyperna han har implanterade i sig är av toppklass. Allt verkar prima med augments men det finns också motståndare till den tekniska vågen. Bland annat så anses ingreppen oetiska då det gör människor som inte är uppgraderade till sämre versioner. Människor som är uppgraderade måste under resten utav sitt liv ha regelbunden tillgång till läkemedel som gör att kroppen inte stöter ifrån sig implantatet och vissa menar att företag genom påtvingade implantat kan förslava sina arbetare.

Många spel förekommande Deus Ex: Human Revolution har lovordat mängden utav valmöjligheter just deras spel erbjuder. Det har varit på modet att kunna lösa uppdrag på olika sätt samt att de val man gör har konsekvenser, men få spel har lyckats leverera modeorden lika bra som Deus Ex. Möjligtvis också The Sims. Valen handlar om ifall du vill smyga eller gå på direkt anfall, men det är många fler aspekter som avgör hur historien spelas upp för dig. Bland annat spelar det in hur snabbt du tar dig till nästa uppdrag, i vilken ordning du gör dem och hur du beter dig i konversationer med spelvärldens karaktärer. Många utav möjligheterna är dessutom så subtila och dolda att man inte inser att man hade kunnat göra annorlunda. Jag själv t ex är så spelskadad att jag utan att tänka gör som karaktärerna i spelet säger åt mig. Hade jag istället haft en egen vilja i en utav spelets senare delar hade jag gått vidare med ett lättare samvete. Möjligheten att göra annorlunda var högst upp till mig själv att upptäcka, och gör jag inte det så verkar storyn linjär. Ett tips till er när ni spelar: Det är inte mycket som är bestämt i förväg, även om det ibland verkar så. Detta höjer återspelarvärdet massvis och man lever också lättare in sig i historien.

Något man däremot inte lever sig in i är mellansekvenserna som är gryniga och fula och dessutom ganska tillintetsägande. Det finns några få sådana element i Deus Ex. Bland annat så får man inte själv utföra en tyst ”takedown” på egen hand utan man trycker på takedown-knappen och får se en liten film på hur Herr Jensen utför en supersnygg takedown som jag själv inte har något med att göra. Likadant är det när man har låst upp förmågan att falla hur långt som helst utan att ta skada. Varje gång man faller längre än vad man på riktigt hade klarat av så måste man titta på en liten film på en självlysande Herr Jensen som svävar i ett moln av stjärnstoff. Spelet tar kontroll av din karaktär i många moment vilket förstör den annars påtagliga inlevelsen.

När man under uppdragen rör sig bland fienden så finns det som sagt lite olika alternativ att räkna med. Dels kan du som sagt gå rakt på och skjuta allt som rör sig, men du kan också välja att smyga runt dem och plocka dem en i taget. När du smyger så får du en extern vinkel utav Jensen som liknar Metal Gear Solid eller Rainbow Six Vegas. Sneaksystemet fungerar bra och är även det en utav alla de uppgraderingar man kan förbättra. Spelar du efter det senare alternativet kommer du märka att dina implantat kan ta dig ganska långt. Ju fler implantat du har uppgraderat ju fler vägar finns det oftast att ta. T ex kan du med uppgraderade lungor ta dig igenom en gasfylld lufttrumma och komma till nästa rum med ett bättre utgångsläge än annars. Ibland leder olika sidogångar till andra belöningar, som extra XP, uppgraderingar till ditt vapen eller pengar. Med alla olika implantat som Jensen har i sig så borde det finnas en otrolig mängd områden att utforska, men Deus Ex är ganska fattigt på den punkten. De storstäder du  befinner dig i genom spelet, t ex Detroit, utgörs endast utav 3-4 kvarter och ett mindre kloaksystem. Det som finns att utforska är oftast genvägar och hemliga gångar, men man saknar storleken som annars karaktäriserar en storstad.

Oavsett ifall Deus Ex är bristfälligt på vissa plan så blir man bjuden på en fantastiskt djup historia samt en sällan skådad livslängd, både med speltid och återspelarvärde i åtanke. Det är många gånger man lägger ifrån sig spelet efter några timmar repetitivt smygande men bara efter en kort paus plockar upp det igen då man hela tiden är något spännande på spåren. Tro inte att du vet vad som kommer hända när du spelar, eller jo, gör det… Det gör bara spelet bättre.

En andra åsikt:

Deus Ex: Human Revolution är ett spel som inte riktigt väger upp till förväntningarna. Den värld som skulle varit öppen känns stängd och är uppdelad i zoner. Att Eidos Montreal outsourcade boss striderna var ett misstag jag hoppas de tar lärdom av. Deus Ex: Human Revolution är dock inget dåligt spel. Men det lämnar mig med en eftersmak efter mer djup och lite mer variation. Ljudet och musiken i spelet är dock en solklar 10 och kanske årets absolut bästa soundtrack! 8/10 – studio23

Deus Ex: Human Revolution

8

8/10