Har du någonsin velat spela en tredjepersonsshooter där du med hjälp av ett föremål kan manipulera gravitation? I Inversion har du den möjligheten och CtrlAltElite har nu fått möjligheten att provspela spelets co-op-läge.

Som i många andra fall under Gamescom börjar det hela med en presentation. Två personer från spelets utvecklingsteam spelade igenom demot, i co-op, medan en tredje person förklarade spelets intressanta men annorlunda mekanik. Det hela börjar med att spelets huvudkaraktärer, som blivit tillfångatagna av en invaderande styrka utomjordingar med mystiska föremål som tycks kunna kontrollera gravitation, rymmer och lyckas sno med sig varsin Gravlink. Gravlinken skapar gravitationsfickor som då påverkar objekt och varelser som råkar vara i närheten. Genom att först göra ett objekt gravitationslöst så det börjar sväva i luften kan det sedan manipuleras och användas exempelvis som en sköld eller skicka iväg det som en projektil mot utomjordingarna. Genom spelets gång kommer man möta fiender med starkare Gravlinks och på så sätt kunna låsa upp fler gravitations-relaterade funktioner.

Spelet börjar med att båda karaktärerna nyttjar sina gevär för att åka linbana ner för en vajer enbart för att bli beskjutna. Redan här märks det hur viktigt det är att ta betäckning bakom väggar,bilar och annat som står lägligt. Hittar man en stor metalplatta kan den användas som sköld och när det är dags att ta sig vidare kan man slunga den mot den sista intet ont anande fienden. När ett stort objekt är upplyft kan man se igenom det, man blir alltså inte förblindad av sin hemmasnickrade sköld. Det är dock inte bara objekt som kan flyttas, även fienderna, samt spelarna själva, kan påverkas av Gravlinks och på så sätt även manipuleras. Att skjuta ut en gravitationsficka mot en fiende för att sedan dra honom till sig för att snabbt göra slut på honom är ingen allt för ovanlig taktik när de visar hur spelet ser ut. Dock bör det noteras att efter en stund i luften återfår de sin hjärnverksamhet och börjar snabbt försöka fylla karaktären i fråga med bly, eller vad nu utomjordingar använder för typ av ammunition. Andra manipulerbara saker som framgår från dagens demonstration är brandfarliga explosiva vätskor som med en kula snabbt antänds. Man får även vara beredd på att fiender kan komma springandes i tak och på väggar de gravitationen ibland är skiftad. Springer man själv in i en blå lysande portalliknande sak förflyttas man från ett gravitationsplan till ett annat. Detta i sin tur medför att man hela tiden måste hålla koll åt väldigt många håll samt att det hade blivit svårt för skaparna att fixa en karta. Hur navigeringen ska underlättas har de inte löst helt än.

Story-läget spelas alltid med två karaktärer, och om man inte har någon vän tillgänglig tas den ena karaktären över av spelets AI, detta medför även att svårighetsgraden sänks då de räknar med att en människa spelar bättre än vad den datorstyrda karaktären gör. Det jag märkte när jag provspelade var att kontrollerna var relativt enkla, även för någon som jag som inte är van att spela den här typen av spel. Att lära sig hantera Gravlink kan dock ta ett tag, speciellt då den även kan användas för att dra till sig vapen om man är i behov av ammunition eller påverka hur en granat ska flyga. Det är samma story i både Single- och Co-op-läget. Det bör även nämnas att spelare när som helst kan gå in eller lämna ett spel, förutsatt att du är ansluten. Det enda som händer är att den ersätter eller ersätts av AIn.

Inversion släpps i Nordamerika 7:e februari och vi européer får vänta ytterligare några dagar till den 10:e februari.