Dragon Commander är utvecklat av belgiska Larian Studios och vi träffade Farhang Namdar, spelets Lead Designer som demonstrerade spelet för oss. Spelet hör till Larian Studios Divinity-serie och utspelar sig, till skillnad från Divinity II, innan alla Dragon Knights har försvunnit.

Vi introduceras till spelet och dess bakgrund och får sen se hur moderskeppet ser ut. Där inne får vi träffa rådgivare som ger råd om man känner att man behöver det, den vi pratar med drar en massa ben-relaterade skämt om huvudpersonens fru. Det visar sig att hon är en prinsessa som han har gift sig med efter att man tagit över hennes land. Man får olika valmöjligheter och i det scenariot Namdar visar så ratar han rådgivarens förslag och säger att han ska låta ens fru vara ifred.

När vi väl möter prinsessan visar det sig att hon är en odöd, ett skelett som kan gå, tala och har en hel del attityd. Ger prinsessan det hon vill ha, dvärgarnas kungadöme, vilket kan hjälpa henne att återfå sin kropp, får man arméer och vapen/magi av henne i form av kort, vilka påminner en hel del i utseendet om Magic: The Gathering.

Våran huvudkaraktär väljer att rådfråga en av sina assistenter, en goblin förklarar att om man motarbetar dvärgarna för mycket kan man gå miste om den avancerade teknologi de besitter, vilket kan hjälpa oss i form av uppgraderingar. Hjälper man istället prinsessan så får man hjälp av hennes horder av odöda.

Den strategiska kartan som visas innan strider påminner om brädspelet Risk; du flyttar och förstärker trupper, ökar försvaret i vissa länder, samt använda de tidigare nämnda korten för att ge dig fördelar i strider. Korten vi belönades med tidigare används för att dels få tillgång till de tidigare nämnda arméerna av odöda krigare, samt “Goblin Shot” som i stort sett dödar sitt mål med ett skott, i alla fall i det uppdraget vi fick se. När Namdar till slut var klar med sin runda valde slutade det med att han hade en strid på två fronter. Resultatet var att han fick välja vilken strid han ville kämpa i, medan Ain simulerar den andra.

När striden väl börjar får man spela i huvudkaraktärens drakform, i detta fall en svart drake som har någon sorts jetmotor på ryggen, under skulderbladen vilket underlättar att undvika fiendernas projektiler med hjälp av en slowdown-liknande effekt. Känner man att man är på fel sida av den ca. 20 x 20 km stora banan kan man med hjälp av jetpackens Super Sonic Boost snabbt förflytta sig till andra delar av banan. Av vad vi kunde se gick uppdraget ut på att förgöra alla fiende-enheter, detta inkluderar även mobila spawnpoints som skickar ut horder av fiender emot draken. För de som gillar action är det bara att ge sig in i stridens hetta, undvika fiendeeld samt blåsa eldbollar i äkta drakanda mot de onda. Dock behöver man inte kämpa ensam utan har hjälp av generaler med egna trupper. De styrs av AI men det går även att ge dem kommandon för att exempelvis skicka den ena generalens armé mot ett mål för att försvaga dem och sedan ge sig in och göra slut på dem. Eller så kan man helt enkelt välja att hålla sig i bakgrunden och strategiskt skicka runt sina generalers trupper istället för att själv delta i stridens hetta. Generalerna, som väljs innan striden börjar, rekryteras genom olika event och har alla olika attribut.

Utöver att bekämpa fiendernas arméer måste man även försvara sin home platform. Lyckas fienderna förstöra den är uppdraget förlorat. Vi nämnde tidigare att man var tvungen att undvika en del kulor, en del är dock en underdrift för i andra uppdraget han demonstrerade så var det väldigt mycket som flög emot en på en gång. Den versionen av spelet vi såg är den första som de har känt varit redo att visa offentligt och exakt hur det slutgiltiga spelet kommer att se ut är ännu inte helt säkert, men de känner att de är på rätt spår nu i alla fall. Bland annat så kunde man genom att pausa spelet, rotera kameran i 360 grader för att få en överblick över det som hände, detta är menat för debug egentligen men kan inkluderas på grund av positiv respons från de se sett det som gillar att ta taktiska beslut i lugn och ro.

Spelet kommer att inkludera raser från Divinity och vara fyra till fem stycken. Varje ras kommer att ha en egen Dragon Knight som då kan transformera till en drake som till färg och form skiljer sig från människans svarta tekno-drake. När det gäller svårighetsgrader så är det fortfarande osäkert, men man kommer antagligen kunna stänga av eller modifiera vissa funktioner för att anpassa spelet till sin spelstil och den grad utmaning man är ute efter. Beroende på karaktär så påverkas även spelets cutscenes.

Spelet kommer till en början att utvecklas till PC, men kommer antagligen även att släppas till konsol. Det beskrivs även av Namdar som ett Action combat game with heavy strategy and RPG elements.

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/dragon_commander.mp4[/pro-player]