En genre som har gett mig mycket kärlek är action/äventyrs genren och Asura’s Wrath har definitivt inte gått mig förbi. När det var dags att faktiskt få se precis hur överdrivet och actionfyllt Asura’s Wrath faktiskt är, blev jag till en början försiktigt skeptisk men den känslan skulle sakta men säkert suddas ut under tiden som presentationen pågick.

Asura’s Wrath har liknats till den spirituella uppföljaren av God Hand och jag förstår definitivt var den beskrivningen kommer ifrån. Presentationen var kort och fokuserade på en av spelets bossar som närmast kan beskrivas som en kaxig tjockis. Det kan låta som en väldigt nonchalant beskrivning men mer än så är inte viktigt. Han står i vägen för spelaren och därför ska han få sig ett par ordentliga knogsmörgåsar. Stridssystemet verkar väldigt enkelt. Det finns tre olika typer av attacker, den klassiska snabba men svaga, den hårda men långsamma och en tredje där Asura slår så fort att det åker projectiler ut ur hans händer. Att Asura även kan bli förbannad ges det ledtrådar om i titeln, men vad det innebär är att under tiden som spelaren slåss kommer en mätare gå uppåt och neråt beroende på hur man slår fiender, om man blir slagen och andra roligheter. Den här mätaren gör sedan Asura starkare beroende på hur fylld den är, men om det bara handlar om att man gör mer skada eller någonting lite roligare vet vi inte.

Innan striden inleddes fick vi se en liten filmsekvens där vår hjälte skäller på tjockisen som skäller tillbaka på det där viset som bara actionkaraktärer i b-filmer och spel kan göra utan att skämmas. Samtalet avbröts när en liten QTE-sekvens dök upp som fick Asura att på ett lite mer fysiskt sätt visa knubbisen hur man håller tyst. Striden därefter var ganska enkel men klassiskt Capcom om någon begriper den beskrivningen. Spring fram och få in några träffar, hoppa undan och repeat. Fast när den här första delen av bossen är över börjar det riktigt häftiga och actionorienterade som vi vill ha. Fläskberget växer till en gigantisk jätte och spelet övergår till något som jag skulle beskriva som en hyllning till Space Harrier där Asura springer mot denna jätte och skjuter ner missiler som kommer mot honom. Skulle man missa en missil gör det inte så mycket, med god timing kan man fånga upp missilen när den är på väg att träffa och helt enkelt skicka tillbaka den till avsändaren.

Presentationen tog sedan slut och även om jag fortfarande är osäker på många saker angående spelet känner jag ändå att gillar man överdriven action och avsaknaden av skjutvapen, då har man något att se fram emot.

 

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/ASURA_PV-Full_360_GAMESCOM_PEGI.mp4 [/pro-player]