Pixar är fantastiska. Det går inte att påstå något annat. Deras animerade filmer har under de senaste femton åren revolutionerat filmindustrin och klargjort för en cynisk omvärld att animering inte bara är till för de ännu inte fyllt arton. Toy Story var ett tekniskt under och del två och tre av serien har fördjupat handlingen och frågorna som togs upp i den första till en nivå som inget barn någonsin kan komma att förstå. A Bug’s Life är en simplifierad version av Akira Kurosawas ”De Sju Samurajerna” och även om den kom ut innan Pixar verkligen hittade sin sanna identitet är den en imponerande utveckling av vad som började med Toy Story. Ratatouille, The Incredibles, Up och Wall-E var alla fantastiska filmer som alla fick mig att fälla åtminstone en tår (ja till och med The Incredibles) och ledde vägen för andra studior att följa i Pixars fotspår (Dreamworks How to Train Your Dragon är det klaraste exemplet).

Dock går det inte längre att påstå att allt Pixar rör vid blir till guld. År 2006 släppte studion sin minst inspirerade film någonsin i form av Bilar, en historia om en kaxig rallybil som genom en serie missförstånd måste lära sig vad som verkligen är viktigt i livet. Det var en sorgligt förutsägbar film som följde den klassiska formeln den inspirerats av till punkt och pricka. Bilar var inte dålig, den var bara en besvikelse från en studio som specialiserat sig på att ge oss äventyr som utmanar sättet vi ser på animation. Vad som var mest chockerande var att studions ena grundare John Lasseter som gjort sig förtjänt av ryktet som en av vår tids stora cinematiska genier, stod för regin.

Nu står dock uppföljaren Bilar 2 för årets Pixar-underhållning och i och med det ännu ett licensspel som kräver recension. Spelet som släpptes i samband med den första filmen var ett uruselt racing-spel utan någon som helst känsla av fart, spelkänsla eller ens handling som motiverade spelaren att fortsätta med det man höll på med. Det kunde knappast bli värre, och det ska sägas med en gång att Bilar 2 är ett bättre spel än sin föregångare. Hur mycket bättre dock, det ska jag försöka förklara.

Spelets handling är i grund och botten samma som den i filmen och centrerar runt Lightning McQueen och hand bästa kompis Tow Mater som måste ta sig runt världen för att vinna en serie tävlingar i ett miljövänligt Grand Prix. Samtidigt måste spelaren försöka förhindra en ond spionbilsorganisation från att sabotera tävlingen. Handlingen i Bilar 2 är i princip inkonsekvent och visar bara upp sig lite här och där när man kommer över en viss procent av uppdragen. Dock var handlingen i filmen knappast något enormt framsteg i animerat narrativ så det är knappast som om spelet eller licensen kräver bra handling.

När det kommer till spelets tekniska presentation är det på ljudsidan man ska fokusera. Musiken är klassisk barnspel-musik i och med att den är enkel, trallvänlig och oerhört lätt att helt förtränga och i all ärlighet måste jag starta spelet igen för att överhuvudtaget kunna skriva någonting om den i denna recension. Nej, det imponerande är att alla filmens stjärnor (förutom den tråkiga Owen Wilson) varit med och lånat ut sina röster till projektet. Larry the Cable Guy må vara enormt irriterande men ska jag stå ut med Mater i grafikkvalité som är ungefär en sjundedel så bra som den i filmen vill jag i alla fall ha äkta vara. John Turturro, Michael Caine och Emily Mortimer är dock mer välkomna och är i all ärlighet filmen och spelets största behållning och ger upplevelsen mer klass. Dock är problemet självklart bristen på cutscenes och antalet repliker under spelet självt blir snabbt tjatigt.

Grafiken är halvdan och är knappast imponerande, men är ett klart steg upp från förra spelet och om något positivt ska sägas så är det att även om miljöerna inte är de mest detaljerade eller expansiva som setts i vare sig ett licensspel eller ett modernt racing-spel så är de färgglada och ger åtminstone en visuell variation som gör de få banorna som finns mindre repetitiva. Färg gör allting lättsammare och i ett spel vars hela design känns enkel tillför det helt klart till upplevelsen på ett mycket positivt sätt.

Som redan sagt finns det inte särskilt många banor i Bilar 2, men det är allvarligt talat inte ett lika stort problem som det kanske låter som. Sättet spelskaparna har undvikit att få sitt spel att förlora allt sitt värde efter bara två varv på varje bana är att dela upp speluppdragen i en rad olika kategorier och se till att spelaren får göra alla olika varianter på de banorna som finns i en bra sortering. Bilar 2’s uppdrag följer olika sorters redan etablerade formler och de flesta fungerar ganska bra för vad de gör.

Klassiska lopp är självklart med i blandningen där målet är att ta sig runt banan tre gånger utan vare sig vapen eller andra knep. Sen har vi klassiska Mario Kart-formeln som är densamma som vanliga loppen men där spelarna samlar på sig en rad vapen under loppets gång för att förstöra/försvara sig samtidigt som man tar sig till målet. Sedan finns det ett survival-läge där målet är att sätta andra bilar ur spel för att lägga till tid på en ständigt tickande klocka.

Precis som i Mario Kart kan man i hörnen drifta för att få en boost som hjälper till att återfå fart. Till skillnad från Mario Kart kan man även spara på energin från sina drifts och använda dessa för mer avancerade boosts. Utöver att drifta kan ens bil även göra olika trick i luften genom att röra högra spaken i olika riktningar, samt köra baklänges och på två hjul. Det ger en småintressant dynamik som kan vara avgörande ifall man ligger bakom sina motståndare.

Bilar 2 är ett klart steg upp från sin föregångare. Är det ett bra spel? Nja, det är inte ett spel som skriker ”kvalitet” eller absolut måste spelas men till skillnad från många andra licensspel känns det inte som någonting som är direkt stöld av barns pengar. Handlingen är i princip så minimal den kan bli, racingmomenten saknar djup oavsett vilket spelläge man talar om och grafiken är godkänd. Dock är skådespelarensemblen bra och färgerna vackra och speltiden relativt lång beroende på ditt behov av att få guld i alla moment. Vill ditt barn ha ett spel med karaktärer de känner igen finns det betydligt värre spel att införskaffa, dock är Bilar 2 inte något som kommer förgylla den mer kritiska (och förmodligen äldre) spelarens dag. Vill man verkligen spela ett roligt Pixar-spel är förra årets Toy Story 3 fortfarande kung på den tronen, men för lättsam racing duger Bilar 2 och det är faktiskt allt man behöver eller hur?

Cars 2

Cars 2
7