Carbine Studios avslöjade för ett tag sen de grafiska inspirationskällorna till sitt nya mystiska Future Fantasy-MMORPG. Gamescom började med att Carbine Studios även avslöjade namnet, Wildstar, och visade sedan upp spelet samt förklarade vad som gör det så unikt. Under en mer privat visning av spelet gick de även in lite djupare på vissa detaljer.

I den trailer de visade känner jag att det kan vara lätt inspirerat av Valves Team Fortress 2, speciellt då en av karaktärerna känns som en blandning av Heavy och Engineer. Han sitter och tar det lugnt medan en Sentry Gun skjuter på diverse saker. Att spelets grafiska stil är inspirerad av anime är svårt att missa och att det är en hel del humor inblandad är även det väldigt tydligt. De var även väldigt noga med att förklara vilka Carbine Studios var och varför deras spel kommer bli så speciellt. Alla på Carbine är gamers och sitter gärna kvar efter arbetet för att spela, andra, MMORPGn, och då ofta hardcore-PvP. Detta går nog att ta som ett tydligt tecken på att det kommer vara en relevant del av spelet. De har även lagt mycket tid på att göra undersökningar och speltester för att se vad olika typer av spelare faktiskt vill ha ut av ett nytt MMORPG. Något som är väldigt tydligt är att det faktiskt finns väldigt olika typer av spelare, men de vill ändå nå ut till både casual-spelare och hardcore-gamers. För att lösa detta har de valt att använda något de kallar för Character Paths. Spelet kommer innehålla fyra paths och de kommer att vara: Explorer, Soldier, Scientist och Settler. Men vad innebär då det här valet?

Explorer är till för de spelare som gillar att utforska, därav namnet. Klättra i berg och dyka ner under vatten för att hitta dolda grottor. Explorer kommer även ha hjälp av en kompass-liknande ability som kallas för Locator. Soldier är för de spelare som faktiskt gillar att koncentrera sig på de våldsamma bitarna och slå sig igenom spelet. För de som gillar att samla på sig lore och hitta monsters svagheter finns Scientist. Och slutligen har vi Settler, valet för sociala spelare, som kommer kunna bygga byggnader, exempelvis ett sjukhus, i städer där de saknas samt anordna festligheter för att buffa spelarna. Alla paths kommer att göra att spelaren får en del extraquests som är baserade på just det valet och alla får path-specifika belöningar för att spela spelet på just det sättet de trivs bäst med. Character Paths kommer dock inte att ersätta klasser och raser.

Det framgår inte helt hur många olika raser och klasser det kommer finnas, men för närvarande är tre av vardera kända och det demot som visats upp har tre redan färdiga kombinationer av dessa. Human spellslinger, Granok warrior och Aurin esper fanns att välja på. Även om den söta kvinnliga karaktären med anime-lila hår och kaninöron tilltalade mig valde jag att testa människan. Alla former av dual wield tilltalar mig, spel där jag får springa runt med två dolkar och bara röja är oerhört uppmuntrande. Spellslingern råkade ha två vapen, i det här fallet två pistoler, han har även skills som gör att han kan teleportera runt och verkar bara allmänt snabb och smidig. Granok tycks vara en ras av stora varelser med stora vapen. Den perfekta warrior-rasen? När det kommer till rasen Aurin och klassen esper har jag tyvärr ingen vettig information att komma med förutom att anime-nördar som råkar testa spelet kan ha en viss dragning åt den rasen.

Spelet utspelar sig på en planet som tidigare beboddes av en väldigt avancerad ras som kallades Eldan. Dock försvann de plötsligt och all deras teknologi och magi lämnades kvar. Detta ledde till att utforskare från andra världar bestämt sig för att ta sig dit för att försöka lista ut hur de försvann och varför. Spelets handling går alltså ut på att ta reda på vad som hänt med Eldan och varför all deras teknologi finns kvarlämnad. De stora ledtrådarna till svaret på de frågorna kommer spelaren inte få förrän i slutet av spelet. Den lösningen har Carbine Studios valt för att försöka undvika att spelet ska ”dö ut” och bli repetivt och tråkigt när spelaren nått sin maxlevel.

Det är en del saker som de inte kan eller får svara på, bland annat betalningsmetoden som fortfarande är ett mysterium. De har inte heller något datum för release eller beta, men även om det enligt utvecklarna är en bra bit kvar känns det hittills väldigt genomarbetat och av vad jag sett tycker jag det ser intressant ut. För att förklara vad som gör spelet unikt jämfört med andra MMORPGn visar de några bilder och förklarar blanad annat deras ”layered quest design”. De typerna av quests som finns är självklart de som hör till spelets handling, men även path-quests som baseras på ditt val av spelstil, Character Path. Som om detta inte skulle vara nog finns det även utmaningar och spontan-quests. Det bör dock nämnas att alla förutom de som krävs för att ta sig vidare i handlingen inte är obligatoriska, förutsatt att man vill ta sig vidare. Då spelet även har någon form av reputation-system kommer NPCer kunna se vad du gör och är det något de uppskattar får du dubbel experience för det. Skulle de dock bli dödade försvinner den möjligheten.

I striderna kan man dels köra som i de flesta andra MMORPGn och stå still på ett ställe och slå. Det kommer dock dyka upp s.k. ’threat indicators’ som visar var en stor attack kommer träffa, vill man undvika den skadan kan man rusa ut från indikatorn och om det görs med bra timing kan man även slå tillbaka med en kontringsattack. Det bör även nämnas att spelet inte kommer att innehålla allt för många instanser. När de fick frågan om PvP kunde de tyvärr inte säga något. Men de sa ändå att eftersom större delen av studion är PvP-älskare så lär det inkluderas. Dock har hävdar de att spelet ska innehålla allt som andra MMORPGn redan har.

Kontrollmässigt kändes spelet ganska mycket som andra, men var väldigt smidigt att röra sig och trots tidigare nämnda undanmanövrar flöt striderna på bra. Jag hann inte testa spelet så länge som jag hade velat men det ser helt klart intressant ut och jag är helt klart nyfiken på om spelet blir ytterligare en WoW-klon med animeinspirerad grafik eller om det kan bli unikt som Carbine Studios hävdar. Det tåls även att upprepas att grafiken, som påminner om koreanska anime-inspirerade F2P-MMORPGn tilltalar mig något oerhört. När det kommer till ljud och musik kan jag tyvärr inte säga särskilt mycket. Även om det fanns headset kopplades till demo-datorerna såg den väldiga folkmassan till att jag knappt hörde och hade svårt att koncentrera mig på den biten.  Än är det fortfarande ett bra tag på spelets utveckling så mycket kommer nog att kunna hända under den tiden och jag ser fram emot att följa deras framsteg.

 

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/Wsgt.mp4[/pro-player]