Steve Gibson från Gearbox Software börjar presentationen med att prata om hur lätt det är för tillverkare att släppa en uppföljare som egentligen bara är samma spel fast med lite nya nivåer och karaktärer. Han hävdar därefter att Borderlands 2 är en riktig uppföljare och spelet tycks faktiskt vara både och. Spelet är väl genomarbetet samt att Gearbox Software har lyssnat på sina fans genom att rätta till de fel som föregångaren led av.

När den första fienden i demonstrationen, Bullywoog, dyker upp zoomas den in och namnet syns på skärmen. Gibson förklarar vidare att de har uppgraderat fiendernas AI. Ett exempel på detta är varelsen vi fick se hela tiden till att se sig omkring i sin omgivning efter stora objekt som går att kasta mot spelaren. De försöker även ta sig till högre höjder där de kan slänga sig mot spelaren för att åsamka så stor skada som möjligt. De som spelat första spelet minns säkert Psychos, även dessa har fått ett nytt genomarbetat AI och detta resulterar i att de gör vad de kan för att försöka undvika kulorna som skjuts mot dem. Dock är de skapade för att inte vara allt för smarta. Andra fiender ser till att ta skydd när de blir beskjutna och blir de väldigt skadade försöker de fly för att sedan omgruppera sig och slå tillbaka med full kraft. De samarbetar bättre och lär göra sitt yttersta för att din tid i Borderlands 2 ska bli ett helvete. Även fordonen finns kvar och istället för att det blir en tvärnit när man kör in i ett monster eller en människa så ser man bilens fjädring arbeta samtidigt som någon eller något blir överkört. Istället för att låta spelaren vänja sig med att AI-styrda enheter är begränsade i rörlighet så de lätt kan undvikas genom att snabbt backa upp några steg i en trappa, har de sett till att öka deras rörlighet. En del kan hoppa relativt högt medan andra kan springa upp för trappor och liknande.

Precis som i Borderlands så finns det en mängd olika tillverkare av vapen. En utav dem specialiserar sig på engångsvapen. Spelaren skjuter slut på alla kulor och sedan slänger du iväg vapnet och ser ett nytt materialiseras i din hand. Det är dock inte helt meningslöst att bara kasta iväg vapnet. Är din timing bra så exploderar vapnet vid rätt tillfälle och förlamar fienden en kort stund och ger dig en chans att peppra denne full med bly från nästa vapen. Även banditerna har egna liknande vapen. De är dock inte så tekniskt avancerade utan tillverkade av diverse skrot och man kan se skruvar och liknande sticka ut lite överallt. Filosofin de använt när de tillverkat sina vapen är ”ju fler kulor desto bättre”. Detta innebär stora magasin vilket gör att man sällan behöver ladda om. Olika vapen är självklart bra för olika typer av fiender och en bossliknande karaktär med en stor sköld hanteras bäst genom att först använda ett vapen för att skjuta undan skölden och sedan byta till ett annat för att göra större skada på bossen. Det är dock inte något krav men för att uppmuntra det aktiva vapenbytet kommer spelare som nyttjar detta att belönas.

Även storyn och quests är genomarbetade inför Borderlands 2. Quests kommer att kräva mindre backtracking och färre quests som går ut på att bara hämta föremål. För att göra att co-op flyter på bättre har de valt att låta quests anpassas bättre om den man spelar med har råkat komma lite längre medan man varit upptagen med annat. Man behöver inte heller ha spelat det första spelet för att kunna njuta av Borderlands 2, men det är ju självklart en fördel. När det kommer till träningsdelen av spelet så kommer den vara inbakad i storyn och antagligen vara mer i stil med Visste du att…? istället för ett träningsområde man måste ta sig igenom. I slutet av första spelet var det en hel del som kände att de hade väldigt mycket loot och pengar som de inte hade någon användning för men vi har blivit lovade att pengar kommer att göra skillnad även i slutet av Borderlands 2. Karaktärer som många känner igen från första spelet kommer även göra comeback i uppföljaren. Klassen Gunzerker, som enligt skaparna ska vara en naturlig efterträdare till Berzerker kan under en kortare period använda sig av två vapen samtidigt utan att deras ammunition förbrukas. Detta ska dock inte vara begränsat till vissa vapentyper. Vill du använda två stycken shotguns, sniper rifles eller varför inte två rocket launchers så ska detta vara helt möjligt.

Spelets skilltree är även det lite omarbetat och innefattar s.k. gamechangers som påverkar skills på olika sätt senare i spelet beroende om spelaren väljer att ta dem. Borderlands kändes för många väldigt ensamt. Miljöerna känns nu mer levande och allt du ser i bakgrunden ska du kunna ta dig till. Det kommer inte vara några osynliga väggar som hindrar dig. Även NPC:er kommer att vara mer interaktiva, allt för att den ensamhetskänslan som upplevdes i första spelet skulle försvinna. Spelare som spelat föregångaren kommer dock känna igen sig i en hel del. Den grafiska stilen(celshade) som jag personligen uppskattade i första spelet är kvar, om än lite snyggare. Detsamma gäller humorn och detta visades även upp under demonstrationen. Av vad jag har sett hittills så känns det helt klart som en värdig uppföljare, speciellt om alla påståenden visar sig stämma.

[pro-player width=’630′ height=’473′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/bd2t.mp4[/pro-player]