Rollspelsgenren har växt en del under de senaste åren och Risen 2: Dark Waters är ett av spelen som vi har att se fram emot. Jag sitter tillsammans med ett gäng andra skribenter från olika tidsskrifter och medier. Vi alla är lite osäkra på vad vi kommer att få se. Tyvärr spelade jag aldrig Risen, men tänker inte låta det hindra mig från att vara intresserad av Risen 2: Dark Waters.

Presentationen inleds med en mystisk trailer där orden saving the world means saving all of it, not only the parts that pleases you borrar sig in i mitt huvud. Av presentationen att döma har jag lite svårt att förstå vad spelet har för story, däremot var det lättare att förstå hur spelet i sig fungerar och vad man som spelare kommer att kunna göra.

Risen 2: Dark Waters är ett spel som har en klassisk västerländsk uppbyggnad. Spelaren kommer att tilldelas olika typer avquests som tar dig vidare i spelet och ibland ger dig en belöning i form av användbara föremål. Det är två factioner (som vi känner till) som spelaren kommer att behöva interagera med under spelets gång och dessa är, inte helt oväntat, pirater och något som kallas Inquisition. Vi får veta att spelarens mål till en början är att infiltrera piraternas gömställe men det kommer även att finnas en mängd andra typer uppdrag för spelaren att ta del av.

Den ö som spelet utspelas på har en hög mysfaktor och även om det fortfarande finns ett par grafiska buggar och en del finslipning kvarstår på animationerna kan man ändå se vad utvecklarna försöker åstadkomma. Stridssystemet är actionbetonat och trots att karaktärens attribut inte alls är lika beroende så hjälper det om spelaren har en hög styrka. Något som jag verkligen gillade var att man kunde utmana vissa karaktärer på dueller och beroende på vad det var för karaktär man mötte behövde en förlust inte innebära döden. En ”snäll” karaktär behöver alltså inte inte döda dig.

Att göra ett rollspel med pirater är förvisso ganska unikt men under presentationen kunde jag inte urskilja några delar som gjorde Risen 2: Dark Waters så pass unikt att bortsett från miljövalet var det i stort sett ett vanligt rollspel. Jag ska dock vara ärlig och säga att jag trots det blev intresserad av att se mer och kombinationen av sjörövare och rollspel ser lovande ut.