Salem är ett crafting-MMO/”life-sim” som utspelar sig i en, från början, framslumpad värld med ett tema baserat på colonial new England. Det spelaren gör i världen påverkar även alla andra spelare, det innefattar allt ifrån att lyfta och bära runt på föremål, bygga vägar och hus eller hugga ner träd. Då bland annat trädhuggning är en tidskrävande syssla kan du helt enkelt be dina vänner om hjälp. Du kan även så och skörda för att skaffa mat samt skapa dina egna kläder och föremål.

Istället för det traditionella HP- och MP-systemet så har spelaren en mätare som visar dess kroppsvätskor. De fyra kroppsvätskorna är baserad på tidig grekisk medicinsk kunskap och innefattar blod, flegma, gul galla och svart galla. Att slåss gör att din karaktär förlorar blod, medan de andra går ut när man arbetar eller använder olika skills.
För att fylla på kroppsvätskorna så behöver din karaktär äta mat. Skulle de ta slut så dör din karaktär, och det speciella med Salem är att döden är permanent. Dör din karaktär så är det bara att skapa en ny karaktär, dock är den nya karaktären en direkt arvtagare och kan därför ärva mark och liknande.

Salem har full PvP och med tanke på spelets permadöd så kan det betyda att din karaktär kan bli mördad medan du står och skördar din odling. Dock så kommer det så fort ett brott begåtts att lämnas en ledtråd som andra spelare kan följa för att sedan utmana den som begått brottet. Även om spelaren är offline kommer dennes karaktär att kallas in i spelet för att få sitt straff, vilket innebär att spelaren inte kan försvara sig om denne inte är online. Karaktären är dock inte kvar i spelet när man loggar ut utan bara om den blir utmanad.

Spelet är för övrigt en spirituell uppföljare till Haven and Hearth, som är skapat av samma par svenskar som ligger bakom Salem.
Deras mål är att få ut en beta runt årsskiftet och siktar på en release av spelet till sommaren 2012.