Rise of Nightmares har av oss genom ett flertal trailers uppfattats som att vara ett våldsamt spel med mycket humor och det var vad vi förväntade oss när vi gick in i det lilla visningsrummet för att utföra denna monsterslakt. När lamporna väl släcktes tog spelet en helt annan ton. Detta var definitivt ett skräckspel med en twist – det styrs helt och hållet med hjälp av Kinect.

Spelet börjar med att vår hjälte vaknar upp i en av hytterna på ett tåg samtidigt som hans fru försöker prata med honom. Efter ett litet gräl får vi chansen att börja styra och kontrollerna är minst sagt intressanta. Detta är ingen traditionell railshooter utan vi har full kontroll över vart vi vill gå. Genom att flytta en fot framåt eller bakåt kan vi bestämma om vi ska gå framåt eller bakåt samtidigt som vi svänger genom att vrida på kroppen till höger och vänster. Det känns väldigt ovant men fungerar förvånansvärt bra, samtidigt som man öppnar dörrar genom normala gester såsom att dra åt sidan, putta framåt eller sparka. För den som tycker styrningen är svår kan man hålla upp högra handen för att få spelet att automatiskt styra spelaren framåt, men då kan man inte hitta ett flertal hemligheter och föremål som gömmer sig på banorna.

Efter en ganska blodig twist spårar tåget ur och vi får hoppa några nivåer framåt för att testa mer ingående hur strider går till. Efter att vi plockade upp en kniv tog det inte många sekunder innan vi fick putta bort en zombie som blev för närgången. Genom att hålla upp armarna i en klassisk boxningsposé låste man fast sig på fienden och kunde börja hugga, sticka och sparka för glatta livet. Detta var absolut inga problem att styra och genom att korsa armarna kunde man även blockera fiendernas attacker, men även om det inte var svårt att styra blev det lätt att man försökte fäkta mycket mer i luften än vad spelet faktiskt tillät. Den som inte tar det lite lugnt kommer definitivt att bli trött i armarna ganska fort. Det gäller även att vara uppmärksam på sina vapen eftersom dessa går sönder efter intensivt slaktande.

Vapen kan man hitta lite här och där, något som är bra eftersom det finns många odöda att slå på. Rise of Nightmares är ingen revolution i grunden, men det faktum att det är ett skräckspel som kontrolleras helt med Kinect gör det till en väldigt unik upplevelse. Att skräcken låg mer åt Resident Evil 4 hållet än åt t.ex. Silent Hill är kanske inte särskilt förvånande, men man blir mycket räddare av något man ser än något man hör, eller hur var det nu igen?