Att recensera ett spel som From Dust känns ovärdigt, för att inte säga irrelevant. From Dust bosätter sig visserligen i min konsol och jag styr konstverket med en handkontroll, precis som i de spel som From Dust samsas om hårddiskutrymmet med. Låt dock inte From Dust få en förutfattad bedömning på grund utav sitt forum. Om jag håller i en gaffel så är väl inte allt i mitt blickfång mat? Med en gaffel kan jag även göra vackra konstverk i gips, eller dekorera bakverk med snirkliga mönster. Jag styr From Dust med min handkontroll, men att recensera det som ett spel vore ovärdigt, det är ett genomtänkt konstverk.

I tidens början så var människan okunnig. Hon visste inte vad en civilisation var, hon visste inte hur man skyddade sig ifrån världen eller ens hur världen såg ut. För att väcka sig själv måste människan först väcka världens andetag. Gudarnas andetag om man så vill. Andetagen ska guida människan genom resans prövningar, men människan måste också anstränga sig för att ta sig framåt.

FROMDUSTS001Ground_56723287681_937

Du är andetaget. Du visar ditt folk vad de bör göra, vart de bör gå för att sedan hjälpa dem att nå sitt mål genom att fysiskt manipulera världen de befinner sig i. Folkets resa utspelar sig på en mängd olika öar i vad som skulle kunna vara Stilla havet. Mycket utav inspirationen till karaktärerna, miljöerna och den fantastiska berättarrösten verkar komma ifrån forntidsmiljöer som Påskön, Galapagos och Afrika.

De forntida gudarna har på varje ö lämnat efter sig statyer utav sig själva. Det är dessa statyer ditt folk ska bygga byar kring för att öppna portalen till nästa ö. Varje staty som folket bebygger med hus ger spelaren nya krafter att leka med, och de krafterna kommer att behövas. Till en början kan spelaren bara lyfta och släppa materia. Det är ingen dålig början, men man behöver mer kunskap för att hjälpa folket. När byns schaman varnar för en ankommande tsunami hjälper det föga att du kan lyfta hundra liter vatten och släppa någon annanstans.  Utan kunskap eller krafter så kommer byn att utplånas å det obarmhärtigaste.

FROMDUSTS004WaterSphere_56723289869_549

De element du kan påverka är jord, lava, och vatten. Dessa ämnen påverkar även varandra på olika sätt. Vatten gör till exempel lava till sten och eroderar även marken som rörliga vattenkroppar färdas på. Vill du skydda dig emot tsunamis så kan du ta stora mängder lava och bygga en flodbarriär av sten. Din by kan även ha hittat kunskap om hur man skyddar sig emot vatten och eld och i så fall är inte flodvågar och vulkanutbrott något problem. Byn håller borta lavan och vattnet likt Mose gjorde med Röda havet i gamla testamentet, och det grafiska intrycket känns som hämtat direkt ur vilken begynnelsebok som helst.

De olika statyerna ger som sagt krafter ifall de är bebyggda, och det är de krafter du mest använder för att manipulera världen. Skulle en flodvåg hota dina byar som inte har kunskap om vattenskydd så kan en värmekraft hjälpa dig istället. Du höjer helt enkelt temperaturen och ser till att allt vatten på kartan avdunstar. Du kan också förstena allt vatten så att det blir till gelé i en minut. Det kan ge dig tid att hinna bygga ett skydd innan minuten tar slut och vattnet tar sin vanliga form igen.

FROMDUSTS005Tribe_56723296307_3786

Det är vackert att se hur världen formar sig själv. Det är spännande att se hur en schaman med kunskap om vattenskydd kämpar med att hinna före en tsunami till en by. Spelet är både grafiskt och manusmässigt genomtänkt vilket leder till en sällan skådad inlevelse ifrån min sida. Att berättaren talar ett språk som låter forntidskt afrikanskt, att människorna bär mask och att världen känns mörk, ständigt ändrar sig och är i rörelse ger en oerhörd känsla utav mystik och trovärdighet.

Ett konstverk som det är så styrs det ändå med en handkontroll. En dålig gaffel kan inte göra fina konstverk, och i From Dust lämnar kontrollen en del att önska. Kameran är inte helt fri utan har två fixerade lägen. Rakt uppifrån eller lite för mycket i sidled. Just den vinkeln som skulle vara bekväm kan man inte få. Man vänjer sig efter ett tag, men det skapade länge irritation.

From Dust har dock gett mig en ny bild av vad ettspel kan innebära, och jag tackar för en fantastisk upplevelse.

From Dust

From Dust