Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers 2012 (DotP 12) är det andra digitala spelet baserat på kortspelet ”Magic: the Gathering” från Wizards of the coast. Spelet är liksom det tidigare DotP utvecklat utav Stainless Games och följer sin föregångare tätt i design och funktion. Kortlekarna i DotP 12 är mestadels baserade på den nya utgåvan utav ”Magic: Core set” som släpps som riktiga kort i juli i år, men det återfinns också några gamla favoriter från tidigare utgåvor. Tanken med DotP 12 är inte bara att promota sina nya kort, utan att också försöka samla Magicspelare från både den digitala världen och den analoga i ett gemensamt event den 10:e September i deltagande butiker runt om i världen. På Wizards hemsida kan man kolla upp sin närmaste WPN-butik (Wizards Play Network).

Trots reklam för sina egna produkter så känns DotP 12 som en genomarbetad produkt med både funktion och underhållning i fokus. Det hade varit enkelt att släppa nedladdningsbart material till DotP med de nya korten för att få ut samma budskap, men Stainless Games har istället fått göra ett helt nytt spel, med alla möjligheter det innebär.

Stainless Games har valt att behålla designen från tidigare spel. Visserligen så är menyerna smidigare, kampanjen likaså, men själva temat kvarstår. Man tar sig rollen som en planeswalker och spelar Magic mot andra walkers. Själva presentationen känns ganska fånig. Man kan jämföra med andra Wizards-titlar där det digitala mediet har fungerat som att skapa liv utav det analoga spelet eller att simulera det analoga spelet. D&D till exempel har skapat liv i de analoga historierna. Pokémon trading card game skapade ett spel om att man var deltagare i en turnering på ett pokémonkortsevent. I båda fallen känns det trovärdigt. Men i DotP tar man rollen som en allsmäktig besvärjare som duellerar sina mäktiga motståndare, som både kan resa folk från de döda och framkalla eld i sina bara händer. De bådas övermänskliga kunskaper och besvärjelser ska sedan duellera i att… spela kort? Jag ser hellre hur korten får liv och man ser striden framför sig, eller hur man i en turnering utmanar andra vanliga människor i att spela Magic.

Den otroligt mäktiga besvärjaren Jace kastar kort i ansiktet på mig

DotP ger en mycket realistisk Magic-upplevelse, om man bara ser till själva kortspelandet. I tidigare DotP så förekom det många buggar och väldigt ofta fick man stänga ner spelet då AIn inte fattade att det var dennes tur. Nu är spelet stabilt som en sten och AIn gör smarta val och ibland även mänskliga misstag. Det nya spelläget ”Archenemy” introduceras och låter tre spelare slåss mot en ensam. Den ensamme har en extra kortlek med speciella händelser att använda, vilken denne får ta ett kort ur per omgång. Händelserna kan vara att få lägga ut extra många landkort, förstöra tre varelser eller något annat fördelaktigt. Archenemy kan även spelas i multiplayer.

3 vs 1 känns rättvist

Som i tidigare DotP så får man inte skapa sin egen kortlek. Det finns ett antal olika kortlekskombinationer att välja på, som man däremot kan låsa upp nya kort till. Men ifall ni, liksom jag, vill kunna återskapa den där episka blå/svarta kortleken ni hade när ni var barn så är det tyvärr omöjligt. Wizards of the Coast lyckas dock göra mig sugen på att ta mig till Dragons Lair i Stockholm för att kunna skapa min kortlek. Inte för att DotP 12 gör mig fantastiskt sugen, utan för att det gör mig fantastiskt frustrerad över hur lekarna i spelet är byggda.

Choose your deck

Jag kan ta med mig en utav de färdigbyggda kortlekarna online och spela 2 vs 2, 1 vs 3 eller klassiskt 1 vs 1. Multiplayerläget är dock kortlivat då det egentligen inte kan bjuda på mer motstånd än vad det finns lekar i spelet.

DotP fungerar mer eller mindre som ett demo utav den fullvärdiga produkten. Gillar man Magic och är ett hängivet fan så kan man för under hundralappen få en förhandstitt på den nya utgåvan, och lite kortlivad underhållning. Det kan vara värt det.

Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012

6

6/10