Fatshark är tillbaka och där de två senaste spelen involverade skjutvapen, våld och en mysig dos humor finns bara humorn kvar. Vad vi får är ett fotoalbum och en gammal mans minnen från förr, där man inte vill göra annat än att sätta sig ner framför en brasa med en filt och lyssna. Hamilton’s Great Adventure är ett pusselspel med ett väldigt inbjudande yttre, men räcker det för att göra det här äventyret värt besväret?

Ernest Hamilton och professorn känd som ”Professorn” (aka Philemon Van Winkle) har hittat ritningarna till en magnifik och underbar maskin som de under en lång period har försökt att återskapa. En dag kommer Hamilton tillbaka från ett av sina många äventyr där han har funnit en mycket viktig del till maskinen känd som en fluxatron. Både professorn och Hamilton är överlyckliga över att de äntligen har lyckats bygga ihop maskinen och för att de äntligen ska få veta vad maskinen faktiskt kan göra. Ingenting på ritningarna berättade nämligen vad maskinen faktiskt är till för, men vad spelade det för roll. Bara en dag kvar innan de båda skulle få veta svaret på frågan som har fått deras nyfikenhet att gå på högvarv och tvingat de att resa världen runt för att hitta alla delar som krävts.

Den natten när alla andra sover smyger en mystisk figur
runt utanför professorns laboratorium. Denna skugglika figur smiter in till Hamiltons och professorns maskin och stjäl den extremt sällsynta fluxatron innan han försvinner därifrån. När Hamilton upptäcker stölden tar det inte många sekunder innan han ser spåren från den mystiske förövaren och tar upp jakten tillsammans med hans trogna kompanjon Sasha för att återta den sista del som behövs för att göra deras maskin komplett.

Hamilton’s Great Adventure är som tidigare nämnt ett pusselspel vilket är en genre som inte fått överdrivet mycket kärlek på senare tid. Det är dessutom något så ovanligt som ett pusselspel speciellt designat för att på ett snabbt och löjligt smidigt sätt kunna spelas både ensam och i co-op tillsammans med en vän. Själva spelmekaniken är väldigt enkel men samtidigt ett väldigt klassiskt och välbeprövat recept som definitivt fortfarande fungerar. Banorna som Hamilton springer runt på består av kvadratiska plattformar, där varje plattform är en förflyttning ett steg. Det går inte att ställa sig på gränsen mellan två plattformar utan förflyttningen är allt eller inget, precis som på den gamla goda tiden. För att klara spelets olika nivåer måste Hamilton hitta en guldnycker och en dörr till nästa nivå, vilket till en början verkar vara nästintill för enkelt. Inte helt oväntat tar det inte allt för lång stund innan man blir tvungen att klura lite extra för att klara banorna med bra resultat, och den som låser upp extrabanorna man får som belöning ser snart att svårighetsgraden kan ta ett rejälv skutt för den som vågar försöka sig på dessa. Det är också när svårighetsgraden börjar gå uppåt som det blir mer och mer praktiskt att ha en vän till hjälp.

Jag hoppas att ni inte har glömt bort Hamiltons kompanjon Sasha, för det är nämligen henne som en spelare får ta kontrollen över. Att spela med Sasha skiljer sig dock väldigt mycket från att styra den äventyrlige Hamilton. Till att börja med är hon en fågel och behöver därmed inte bry sig om var det finns fotfäste eftersom hon gör det många fåglar är kända för, nämligen att flyga. För att börja kontrollera henne räcker det med att ta kontroll över datormusen och vips är det bara att börja spela. Nu kanske en del funderar på om det inte är lika bra att låta en person styra både Hamilton och Sasha, för visst är det möjligt men när det blir mer finurligheter och fiender som skuttar runt på banorna känns det ändå ganska bra att kunna dela upp ansvaret för karaktärerna. Det kommer bli tillräckligt komplicerat ändå utan att man ska hålla reda på två karaktärer och deras respektive uppgifter samtidigt. Under tiden som en spelare tar kontrollen över Hamilton och letar efter nycklar, vad är det som Sasha kan göra för att hjälpa till? Tack vare att hon flyger betyder det att hon kommer åt platser som är omöjliga för Hamilton att nå. På dessa platser kan det finnas undangömda spakar som öppnar dörrar, skatter för att öka spelarnas poäng eller magiskt damm som används för att aktivera Hamiltons specialföremål.

Det finns dock en nackdel med att Sasha flyger fritt. Eftersom hon inte har några fasta positioner där hon kan befinna sig i luften väljer man vart hon ska flyga genom att klicka med musen på valfri plats i luften varpå Sashas AI gör sitt bästa för att hitta fram. Tyvärr är Sasha en fågel och gör ofta som fåglar gör dvs flyger in i väggar och har problem att nå fram till sina mål över längre sträckor. Ger man henne lite tid brukar det lösa sig men när man försöker klara banorna på kortast möjliga tid kan det bli lite av ett irritationsmoment när Sasha hellre cirkulerar framför en vägg istället för att dra i en spak. Men kan Sasha verkligen bara agera springpojke åt Hamilton? Verkligen inte, hon har nämligen ett väldigt starkt skrik som även kan användas för att förvirra fiender och ge Hamilton den extra sekund som krävs för att han ska kunna smita förbi fienderna obemärkt. Bortsett från de återkommande men oftast små kontrollproblemen med Sasha finns det ingenting att klaga på med kontrollen. Det tar 30 sekunder att lära sig styra och resten av tiden använder man till att lära sig hur man bäst undviker olika fällor och klurar på hur man tar sig igenom banan och plockar på sig flest skatter.

Hamilton’s Great Adventure är vackert och med tanke på att det använder samma motor som den imponerande ”Stone Giant” demon som Fatshark visade upp för ett tag sedan är det kanske inte så förvånande. Det kan till en början verka ganska överflödigt att använda sådan teknik till ett spel som Hamilton’s Great Adventure, men då har man inte tittat på spelet ordentligt. Stilen som används kan knappast klassas som realistisk utan det är en sorts serieaktig karikatyrstil som passar spelet perfekt. Alla block som utgör banorna är rikligt detaljerade, nästan till den grad att man till en början blir lite förvirrad över vilka typer av underlag som gör vad, men den tröskeln passerar man väldigt fort och till slut ser man vad allting är genom att bara snegla på det. Jag älskar den grafiska stilen och precis som berättelsen gör den sitt för att jag ska bli gladare genom att bara titta på alla små detaljer och finurligheter. Har man däremot bara möjligheten att uppleva en del av Hamilton’s Great Adventure ska man definitivt se till att lyssna på spelet. Ljudet är riktigt bra men musiken är fantastisk. Musiken till Hamilton’s Great Adventure är troligtvis de bästa noterna som har kommit från Fatshark och såvida låtarna inte kommer släppas i ett officiellt soundtrack eller liknande blir jag tvungen att hacka spelets källkod för att nå låtarna. Den här musiken får inte stanna i spelet den här sommaren utan ska följa med i min låtlista var jag än går, och jag bryr mig inte om vad jag måste göra för att det ska hända.

Jag ska erkänna att jag inte är en stor pusselspelsfantast. Att sitta och klura på små finurligheter är oftast väldigt kul men ingenting som jag orkar göra en längre period. Detta är en till punkt som fungerar väldigt bra för mig med Hamilton’s Great Adventure eftersom banorna inte är speciellt långa och oftast kan klaras av på runt fem minuter. Detta gör att även jag kan spela i ungefär 20 minuter åt gången, vara nöjd med de framsteg jag har gjort och sedan ta en paus innan det börjar klia i fingrarna och jag måste försöka mig på ett par banor till ungefär tio minuter senare. Hamilton’s Great Adventure är första spelet från Fatshark som inte riktar sig rakt mot den normala spelentusiasten vilket jag vet tyvärr betyder att en mängd spelare kommer hoppa över detta och ivrigt invänta nästa våldsamma shooter, men den som fortfarande har kvar förmågan att uppskatta bra karaktärsdesign, underbar musik, kluriga pussel och en stor dos humor bör verkligen inte missa den här pusselfesten. Det kommer inte många spel per år som ger så mycket kvalité för pengarna som Fatsharks senaste och utan tvekan bästa spel.

Hamilton's Great Adventure

9

9/10