Red Faction: Armageddon utspelar sig 50 år efter händelserna i “Guerilla”. De boende på mars har fått planetens terraformer förstörd av en meteor, vilket också förstört deras atmosfär. De som överlevde katastrofen grävde sig in i planeten och försökte skapa ett fungerande samhälle i grottor och gigantiska tunnelkomplex. Darius Mason är en utav de överlevande och tillika barnbarn till Alec Mason, huvudkaraktär i tidigare Red Faction: Guerilla. Darius försörjer sig som frilansande gruvarbetare och säljer sina tjänster med en no-questions-asked-policy. När Darius tidigt i spelet blir kontrakterad för att rensa bort en märklig sten i ett gruvschakt hade han ändå behövt ställa en fråga: “Varför?”.

När terraformern förstördes förändrades mars atmosfär. Bristen på vad man tidigare endast trodde gav människorna en dräglig luft att andas banar nu vägen för något som legat begravt under mars yta i hundratals år. Det enda som har hindrat det från att vakna är den jordlika atmosfären. Nu är atmosfären förändrad och Darius har just lurats till att öppna locket. Den som har lurat Darius lyckas dessutom stänga in honom i planetens outforskade grottsystem. Det som gömt sig i grottsystemet kommer om det inte hindras att orsaka människornas förintelse och mars eget armageddon.

Marsianen smyger så tyst han kan.

Genom striderna kommer Darius att låsa upp många olika vapen och gadgets, den ena häftigare än den andra. Fysiken i spelet styrs utav den egenutvecklade GeoMod 2.5 och de olika vapnen och tillbehören har Volition anpassat väl till den avancerade fysikmotorn. De hus och andra konstruktioner du stöter på kan förstöras in i minsta detalj. Välj mellan att slå bort husens stöttepelare med din stora hammare, placera dynamit vid bärande väggar eller skicka in ett litet svart hål som drar åt sig allt i dess närhet, för att sedan skjuta iväg det. Man kan till och med se hur tiden dras in i hålet då allting runt hålet rör sig i slowmotion.

Spelet bjuder på många olika slags strider. Genom historien får man läge att använda alla sina olika vapen. Varje situation kan lösas på många olika sätt. Står fienden på en bro så kan du antingen vara tråkig och skjuta ner dem, eller så kan du vara alla actionhjältars fanbärare och spränga bort brofästen, fälla ett hus över bron och sedan se hur de flyger som små vantar över hela skärmen, allt ackompanjerat av explosioner och flygande husbitar. Darius får också manövrera diverse olika fordon som alla kan åsamka betydande skada på både byggnader och fiender.

Gadgets är Red Factions svar på lördagsgodis. Med RB/R1 kan du låta Darius skicka iväg en tryckvåg som slår hål i både väggar, dörrar och fiender. Det kan med fördel användas till att få lite avstånd till fienden, eller till att bara ha kul med och lägga krokben för ett hus. Skulle du råka förstöra något viktigt medan du av ren fascination spränger allt omkring dig så kan du med LB/L1 reparera allt som går att förstöra. Bygg upp ett hus, spräng det, och bygg upp det igen. Det finns många fler gadgets att låsa upp. Berserk Mode gör att Darius pulserar av plasma och skjuter supersnabbt och nanoskölden kan rädda dig ur en knivig situation. Alla gadgets går att uppgradera och göras större eller kraftigare.

Darius lagar något som man inte ser, kanske en gunghäst.

Dina upplåsta gadgets och uppgraderingar förs sedan över till multiplayerläget som består utav ett survival-läge med co-op för upp till 4 spelare över Live/PSN. Survival kan också spelas själv ifall man vill det. Har man vänner hemma hos sig så finns “Ruin mode”. Där får man en bana tillgodo, fylld med hus och torn utav olika slag. Man får först välja sina vapen, sedan gäller det att förstöra så mycket som möjligt på en bestämd tid. Man får poäng baserat på hur mycket skada man har gjort, men egentligen gör man det bara för att låsa upp fler banor och fler saker att förstöra, då bara det är så löjligt kul.

Upplevelsen utav Red Faction: Armageddon ter sig positiv mycket tack vare de enkla kontrollerna. De olika funktionerna är bra designade till konsolkontroller och spelet hjälper dig även att sikta. Autosiktet kan stängas av, men varför skulle man? Det är fantastiskt att hålla igång en stadig laserstråle medan man hoppar med siktet från en fiende till nästa. All lasersprängande explosionsaction med kollapsande hus och koagulerande aliensmörja görs sällskap av ett följsamt soundtrack som knappt lämnar något att önska. Kompositionen är enkel, men följer tempot i spelet så bra att musiken knappt märks av.

En marsian poserar för kameran.

Red Faction är en serie i sina bästa år. Allt som man kunde klaga på från “Guerilla” är som bortblåst. Världen är inte längre en öppen karta, utan nästan hela historien utspelar sig i grottsystem. Spelet känns dock inte linjärt då det sker naturligt. Hur stor valfrihet har man egentligen när man är instängd i en grotta? De enformiga uppdragen där man tar sig från punkt A till punkt B samt de opassande sidouppdragen från Guerilla är också bortplockade. Red Faction och Volition har fokuserat utvecklandet på det som serien gör bäst, spränga saker.

Red Faction: Armageddon

Red Faction: Armageddon
9