• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Disney Interactive Studios
  • Utgivare: Traveller’s Tales | TT Fusion
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1-2 Offline
  • Släpps: 2011-05-10

Lego är något som hängt med i alla tider. Jag har kära barndomsminnen av hur man satt i timmar och byggde Lego. Rymdlego var min favorit och jag minns en stor stjärnkryssare jag gjorde som jag aldrig plockade isär sen. Lego har funnits långt innan dom flesta av oss fanns, redan 1949 utvecklades Lego som en leksak för barn. Under mina tonårs år såg jag Lego gå från storsäljare till desperata och när dom slog sig in på Lego man kunde programmera i datorn var jag rätt säker på att Lego var helt ute ur leken. Men jag hade fel och ganska många uppskattade steget till det halvt digitala universumet (även om detta troligen tog emot för Lego rejält)

Sen blev det tyst ett tag och jag hörde rykten om att Lego skulle ge sig in i tv/datorspelsvärlden och skrattade för mig själv. Men ack så fel jag hade då Travelers Tale skapade Lego Star Wars: The Video Game och spelet blev en stor succé världen över, det var 2005. Nu sex år senare känns det dags att ta nästa steg för antingen Lego eller Travelers Tale. Varför? jo det ska jag försöka förklara i min recension utav Lego: Pirates of The Caribbean.

BILD

När vi på CtrlAltElite recenserade Lego Harry Potter: Early Years 1-4 och Lego Star Wars the Clone Wars III gav vi dessa titlar en 8a d.v.s mycket bra och troligen köpvärt om du ens är en fan av plattformsgenren. Vi tyckte att Harry Potter var charmigt, stort och fängslande och Star Wars var utmanande och hade väldigt mycket att utforska, men nu när Travelers Tale ger oss Lego: Pirates of the Caribbean har vi sett allt förr. Absolut inget känns nytt i spelet och jag som spelat igenom detta spel vill inte spela det mer eftersom det var som att spela samma spel en tredje gång. Allt finns kvar här: Guld Legobitar du samlar på dig under banorna för att låsa upp lite mer hemliga ställen mellan uppdragen. Givetvis har du även dom röda Legobitarna som gör allt från att sätta mustascher och glasögon på dina karaktärer till att få 10 gånger så mycket poäng (den förstnämnde slutade vara rolig efter det första Lego spelet kom)

Kvar är även ”freeplay som låter dig återbesöks alla dom olika banorna du klarat för att välja andra karaktärer och låsa upp saker som krävs för att få 100% men som bara går att uppnå genom att välja en specifik Lego karaktär. Du kan även köpa karaktärer du stött på under spelets gång för Lego pengarna du samlar på dig. Så hur står sig spelet rent grafiskt till dom tidigare Lego spelen? Här har det hänt lite och speciellt bakgrunderna är mycket vackra att titta på och givetvis vattnet som spelar en stor roll då vi tar oss an rollen som sjörövare. En del buggar märkte jag av under spelets gång t ex så hängde sig spelet när jag gick i hamnen mellan dom olika ytorna för att låsa upp saker eller bygga min egna Lego karaktär. Fly förbannad med mitt piratskägg vart jag tvungen att starta om Playstation 3 konsolen och efter lite saft som jag lekte var Rom var det dags att göra om samma procedur. Som tur är autosparar spelet väldigt ofta men oturligt nog inte för mig och under dom tillfällena spelet faktiskt hängde sig.

BILD

Lego är mysigt så missförstå mig inte! jag har en stor plats i mitt hjärta för Lego, men bara inte detta, för detta har inte bara jag sett förr utan det har du också och om du är nöjd med det kan vi ses och bygga Lego istället. (jag tror det är en roligare upplevelse) Självklart innehar spelet en mysig Lego känsla över sig och den typiska Lego humorn finns här, karaktärerna pratar aldrig utan gör mer ljud och en eller två gånger skrattade jag nog lite till och med, men jag hade hoppats på att bli överraskad med något nytt. Självklart är detta ett spel som ska passa åldrarna som jag redan passerat och kanske har jag blivit för vuxen för mitt eget bästa, men jag vägrar acceptera det eftersom Lego är odödligt i mina ögon.

Det här med att fixa fram 100% av alla banorna och återbesöka dom är en plåga. Men är man 7-9 år kan jag förstå om man orkar att göra det och finner en viss känsla av prestation. När jag hade klarat spelet fick jag 78% och det tyckte jag var lite med tanke på hur utförligt jag faktiskt spelat Lego: Pirates of the Caribbean. Jack Sparrow är rolig att titta på, Jack Sparrow är rolig att lyssna på men att spela som inte alls i närheten tyvärr. Travelers Tale har lyckats att få med hans gångstil och man skrattar nog när man ser honom första gången. ( jag vet att jag gjorde det iaf) Fördelaktigt med att inte ha 235 st karaktärer är att man faktiskt får chansen att hitta en favorit och min blev killen med den stora bössan, mestadels för jag använde den till att skjuta sönder allt och alla under spelets gång. Kalla mig elak, kallhjärtad eller cynisk men denna Lego titel gjorde absolut i närheten av vad Harry Potter eller Star Wars spelen gjort.

BILD

Travelers Tale vet som sagt hur man gör Lego spel och dom vet även hur man gjorde dom bra, men med denna titel misslyckas dom och nästa Lego spel vi får se ( Lego Harry Potter the later years 4-7) hoppas jag på att bli glad och känna den där mysiga känslan och vilja spela mera. Att gå igenom dom fyra Pirates of the Caribbean filmerna var inte alls så skoj som jag hade hoppats och all lust jag hade att gå att se den fjärde filmen försvann som den där Lego biten jag svalde som liten och en upplevelse jag helst slipper. Har du en son eller dotter som älskar Lego så är detta ett givet köp, är du vuxen som mig och tror att du ska få någon nostalgisk känsla i kroppen kan du lika gärna skaka av dig den tanken. Här får du precis vad du ser, inget mer inget mindre och du har spelat och upplevt det här minst tre gånger innan.

Efter den här upplevelsen får jag nog gå i terapi och bygga med vanligt Lego för att komma tillbaka till min vanliga sinnesstämning.

Lego Pirates of the Caribbean

6