SEGA Rally har alltid varit en favorit i arkadhallen bland mig och mina vänner. Jag minns det som relativt svårt och att jag alltid kom sist, trotts att man öste i femmor för för att få fortsätta. Har SEGA återupplivat det gamla arkadliret?

Svaret är både ja och nej. SEGA Rally Online Arcade levererar inte riktigt samma känsla eller charm som sin tidigare föregångare från arkadhallen. Bilen känns som den sitter fast i vägen och det är inga som helst problem att ta kurvor i full fart.

Banorna är tre till antalet med underlag som lera, snö och asfalt med inslag av sand. Men det finns även en bonusbana som man får spela om man kommer först i Championsip-läget. På denna bana gäller inte det sedvanliga rally-läget, där man ska börja längst bak och ta sig fram till täten. Nu är det du och en motståndare på banan, head to head.
Bilarna är betydligt fler än i originalet, 6 st upplåsta och 5 st låsta, vilket känns lite väl generöst med tanke på det dåliga utbudet av banor. Allt från små snabba hatchbacks till riktiga offroad-fordon. Trotts att antalet banor är olagligt lågt och körkänslan är som bortblåst är spelet ändå lockande. På något vis har SEGA lyckats, även fast vi inte vet vad det beror på. Hårnålskurvor i 200 blås med perfekt bredställ, japp det är möjligt! Men även i stressens hetta händer det att man gör ett litet misstag och åker ut i refugen och tappar fart. De datorstyrda bilarna är ofta snabbt ikapp och susar förbi utan större ansträngning. Vanligtvis är de mestadels rätt passiva gällande sin körstil men i head-to-head-läget så är de kung bakom ratten och bränner fort iväg trotts att man har valt likadan bil.
Apropå bilarna verkar det bara vara olika utseende och olika motorljud då de känns precis likadana på banan. Gissningsvis för att låta folk välja en favoritbil framför något generiskt.

Flerspelarläget är otroligt snabbt, går fort att komma igång och känns väldigt fängslande just på grund av att det inte är fullt med massa onödiga väntetider och att banor ska röstas fram. Gillas! Gör det perfekt för ett spel närman bara vill döda lite tid. Motståndarna på Xbox Live är både duktiga och dåliga och man får slita för att ligga först, men det roligaste är att se folk som inte kan köra som är som en flipperkula mellan väggarna.

Vill man inte spela online eller starta ett championship finns det möjlighet till ett snabbt race via ”Quick Race”-valet. Här spelar man en bana mot ett gäng datorstyrda bilar och kör man kör tre varv på banan man väljer. Det finns även möjlighet att testa sina körkunskaper genom ”Time Attack”-läget. Här kör du en bana på tid och kan jämföra dig med andra på Xbox Live. Det går även att ladda upp sin egna tid för att andra ska kunna ladda ner den och jämföra sig mot dig. En kul detalj! Det går även alldeles utmärkt att spela mot en kompis genom lokal head to head.

För den som känner sig nostalgisk finns även Desert, en av originalbananorna, och de två bilarna från originalet. Omgjorda med ny grafik, så klart. Vi tycker att det hade varit roligt att se alla de tidigare banorna omgjorda och uppdaterade då spelet är alldeles för kort, även för ett arkadspel.

Sammanfattningsvis tycker vi att spelet är lite undermåligt på grund av det dåliga utbudet av banor, och varför bilarna är så många till antalet känns lite förvirrande. Fler banor framför fler bilar hade varit trevligt då spelet tar slut lite väl fort. Grafiken är helt okej, och ljudet gör sitt jobb. Stundtals påminner bakgrundsmusiken om en reklamfilm och förstör känslan något. Flerspelarläget är snabbt och man kommer lätt igång med ett race.
Förväntar man sig mycket innehåll för sina Microsoft Points bör man leta någon annanstans, detta känns mer som en blinkning till sina SEGA Rally-fans.

SEGA Rally Online Arcade

4.5